ارز دیجیتال

مفهوم DYOR در ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/13 0

بازار ارزهای دیجیتال پر از اصلاحات مختلف است که ممکن است برخی کاربران تازه کار  را گیج کند. یکی از این اصلاحات DYOR است؛ شاید دیده باشید که یک تحلیلگر دیدگاه و تحلیل خود را نسبت به یک رمزارز اعلام و در آخر از عبارت DYOR استفاده کرده است. اما در چه مواقعی از این عبارت استفاده می‌شود و معنی DYOR در ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا با مفهوم این عبارت آشنا شده و به روش‌های خود تحقیقی در بازار کریپتو بپردازیم.

مفهوم DYOR در ارز دیجیتال چیست؟

مسلماً اولین گام برای توضیح اینکه DYOR چیست این است که بگوییم این سرواژه مخفف چه چیزی است. DYOR مخفف Do Your Own Research است. این جمله انگلیسی به‌صورت تحت‌الفظی به این معناست: «تحقیق خودت را انجام بده». به‌بیان ساده‌تر: «خودت تحقیق کن». اصطلاح DYOR محدود به بازارهای مالی نیست؛ اما کاربرد زیادی در این فضا دارد. مفهوم اصلی پشت این اصطلاح این است که پیش از آن که سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهید، به‌اندازه کافی تحقیق کنید. هدف DYOR این است که تعداد قربانیان و سرمایه‌گذاران ناآگاه را کاهش دهد؛ بنابراین اهمیت مفهوم DYOR در بازار ارز دیجیتال باتوجه‌به جدیدتربودن این بازار بیشتر هم می‌شود. بازار کریپتو مملو از پروژه‌های جدید، نوسانات قیمت شوکه‌کننده، وعده‌های نجومی و روش‌های نوین کلاهبرداری است. همچنین به‌دلیل نوپابودن این بازار، اطلاعات عموم مردم درباره آن کم است و سودجویان هم دقیقاً روی همین مسئله حساب باز می‌کنند. DYORاعضای جامعه کریپتو را ترغیب می‌کند تا پیش از سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای، به‌قدری درباره آن تحقیق کنند که بتوانند از آن دفاع کنند. اگر کمی بیشتر به این مسئله فکر کنیم، بهتر به اهمیت آن پی می‌بریم. چه تعدادی از ما پیش از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، به‌قدری درباره آن تحقیق می‌کنیم که هرچیز مرتبط با آن را بدانیم و بتوانیم از آن دفاع کنیم؟ چقدر زمان صرف مطالعه درباره اهداف پروژه، ویژگی‌های فنی آن، توسعه‌دهندگان آن یا اقتصاد توکنی آن می‌کنیم؟ به‌عبارت بهتر، چقدر پروژه را از نظر فاندامنتال بررسی می‌کنیم؟ البته باید اشاره کنیم که پروژه‌های زیادی وجود دارند که از نظر فاندامتال حرفی برای گفتن ندارند، اما به‌دلایل دیگر موفقیت‌های چشمگیری را تجربه می‌کنند، و بالعکس. بااین‌حال، انجام تحقیق کافی باعث می‌شود که خودتان مسئولیت انتخاب‌های خود را به‌عهده بگیرید و در صورت تجربه شکست، خود را به‌دلیل اعتماد به نصیحت دیگران سرزنش نکنید.

تاریخچه dyor :

این اصطلاح برای اولین بار در طی موجی از پروژه های ICO که بین سالهای 2016 و 2018 به فضای ارزهای رمزنگاری شده سرازیر شد، محبوب شد. بسیاری از سرمایه گذاران توسط کلاهبرداری که به عنوان طرح های بالقوه سریع سرمایه گذاری سرمایه گذاری سریع و ثروتمند ، وارد بازار می شوند ، فریب خورده و یا از جیب آنها خارج می شوند. به عنوان راهی برای مقابله با کلاهبرداری، از مردم خواسته شد که "DYOR" را بررسی کنند و هرگونه سرمایه گذاری بالقوه را قبل از پرداخت پول برای هر پروژه به طور کامل بررسی کنند. این عبارت اکنون در فرهنگ عامه نفوذ کرده است، و به طور گسترده ای برای تشویق سرمایه گذاران آماتور در هر عرصه ای استفاده می شود تا از یک میدان مین از اطلاعات غلط استفاده کنند. برخی از ارقام ارزهای رمزنگاری شده هنگام ارسال مطالب درباره پروژه ها یا تجزیه و تحلیل در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی، اغلب از این به عنوان نوعی سلب مسئولیت استفاده می شود.

نتیجه گیری :
بازار کریپتو می‌تواند بسیار بی‌ثبات باشد، بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ تحقیقی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری موفق را تضمین کند. برای کاهش ریسک، سرمایه گذاران می توانند خود را با دانش پروژه‌ای که به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند مجهز کنند. در بازار ارزهای دیجیتال چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. هر چه سرمایه گذاران دانش خود را بیشتر کنند، می توانند تصمیم‌های عاقلانه تری بگیرند. بنابراین DYOR دقیقا به این معناست که مسئولیت سرمایه گذاری خود را به عهده بگیرید و قبل از اقدام به سرمایه گذاری، حتما تحقیقات لازم را درباره پروژه مورد نظر انجام دهید.


 

لینک های مفید
بالا