ارز دیجیتال

فاد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/30 0

فاد در ارزهای دیجیتال یک مفهوم غیر علمی، غیر دقیق و مبتنی بر احساسات است که مخفف (Fear Uncertainty,Doubt) به معنی ترس، عدم قطعیت و تردید می باشد. در بازار ارزهای دیجیتال، عوامل تاثیرگذار متعددی بر قیمت رمزارزها وجود دارد که از جمله این عوامل می توان به مفهوم فاد (FUD) اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم مفهوم فاد در ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و برای مقابله و رفع آن راهکار مناسب ارائه دهیم.

فاد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

فاد (FUD) کوتاه شده عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به معنای ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید است. زمانی که بازار ارزهای دیجیتال را با سایر بازارهای سنتی مورد مقایسه قرار می‌دهیم، متوجه تأثیر بسیار زیاد فاد می‌شویم. البته این امر طبیعی است که افراد سودجو از ناآگاهی مردم استفاده کرده و بازار را مطابق میل خود پیش ببرند. اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هرگز احساسات خود را وارد بازار کار نکرده و بر پایه احساسات تصمیم‌گیری نمی‌کنند. زیرا همواره آن دسته از افرادی که از روی ترس در مورد سرمایه‌ها و دارایی‌های خود تصمیم گرفته‌اند، بعدها پشیمان شده‌اند. به آن دسته از افرادی هم که با دریافت سودهای کم، بسرعت از بازار خارج می‌شوند، به اصطلاح دست‌های کاغذی (Paper Hands) می‌گویند. اصطلاح فاد، بیشتر زمانی استفاده می‌شود که یک فرد، گروه یا شرکتی به انتشار اخبار و اطلاعات منفی در مورد یک دارایی دیجیتال بپردازد و آن را در رسانه‌های اجتماعی، سایت‌ها و گروه‌های مختلف قرار دهد. این اخبار منفی، خواسته یا ناخواسته در میان معامله‌گران موجب ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید می‌شود. به همین دلیل FUD در مورد اطلاعاتی بکار برده می‌شود که صحت آن‌ها هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است، اما برخی افراد ناآگاه، اطلاعات موثق را نیز به‌عنوان FUD در نظر می‌گیرند. گاهی نیز پیش آمده که سرمایه‌گذارن آن پروژه یا افراد دیگری به ‌طور متعصبانه یک پروژه را مورد حمایت قرار داده‌اند. در این میان عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب انتشار فاد (FUD)می‌شوند و آن اظهارنظر منفی شخصیتی مشهور است. همین امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران علی‌رغم وجود هیچ دلیل بنیادی یا تکنیکالی، بدلیل ترس از اخبار منفی، اقدام به فروش دارایی‎‌های خود کنند. در این زمان اگر میزان حجم فروش بالا باشد و از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت آن ارز یا دارایی با افت مواجه خواهد شد.

تاثیر فاد بر بازار ارز دیجیتال :

FUD اصطلاحی است که به‌عنوان بخشی از اطلاعات کلی تاثیرگذار بر بازار توسط جامعه کریپتو استفاده می‌شود. مثلا، پس از انتشار اخبار منفی، احتمال وحشت و ترسیدن سرمایه گذاران خرد وجود دارد که آن‌ها را به فروش رمز ارز ترغیب می‌کند. از آنجایی که رمز ارزها از جمله دارایی‌های سوداگرانه هستند، نوسان قیمت بالایی هم دارند که آن‌ها را بیش از پیش چالش‌برانگیز می‌کند. بنابراین، با انتشار اخبار منفی یا حتی غلط، تغییرات قیمت بسیار شدید خواهد بود. به باور نظریه‌پردازان توطئه، نهنگ‌ها و ثروتمندان با هدف تاثیرگذاری منفی بر قیمت بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال و سودآوری از طریق فروش آن‌ها، غالبا در پشت پرده انتشار FUD قرار دارند. به همین خاطر، از آنجایی که سرمایه گذاران تازه‌وارد به راحتی میدان را خالی کرده و باعث سقوط قیمت رمز ارزها می‌شوند، این اتفاق نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری :
فومو (FOMO) یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در یک بازار است. ایجاد فومو در یک بازار باعث افزایش رشد قیمت‌ها در آن بازار می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال در ابتدای سال 2021 دارای فومو است و به نظر می‌رسد که فوموی پیرامون این بازار هنوز ادامه داشته باشد. اما فاد یک احساس ترس و ابهامی است که از طریق رسانه در مورد یک بازار گسترش می‌یابد و باعث کاهش قیمت در آن بازار می‌شود. قبل از انجام هر معامله باید این دو احساس را بشناسیم و آن را مدیریت کنیم.

لینک های مفید
بالا