ارز دیجیتال

استیکینگ NFT چیست؟

1402/02/14 0

استیکینگ ان اف تی (NFT) روشی است که باعث می‌شود بدون فروش توکن غیر قابل تعویض خود، بتوان از آن درآمد کسب کرد. در این مطلب، استیک توکن غیر مثلی را آموزش می‌دهیم. استیک ان اف تی روشی جدید برای کسب درآمد منفعل در دنیای ارز دیجیتال است. این کار به هولدرهای توکن غیر مثلی اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را برای دریافت پاداش در دیفای (سیستم مالی غیر متمرکز) قفل کنند. هولدرهای توکن NFT می‌توانند همه این کارها را بدون فروختن مجموعه‌های توکن غیر مثلی خود انجام دهند. استیک توکن غیر مثلی هم مثل فرآیند ییلد فارمینگ در دیفای، برای جایزه دادن به شرکت‌کنندگان، به مکانیسم اثبات سهام (PoS) متکی است. کاربران با استیکینگ ان اف تی‌ها می‌توانند بر اساس درصد بازدهی سالانه (APY) و تعداد توکن های غیر مثلی که استیک شده‌اند جایزه دریافت کنند. به‌دلیل اینکه عرضه کلی کمتر است، استیک ان اف تی در سطح فردی می‌‎تواند به نفع سرمایه گذاران باشد و سودی بیشتر از خرید ارز دیجیتال به خریداران برساند. اما در زمینه گسترده‌تر استیکینگ توکن غیر مثلی باعث ایجاد کاربردهای جدیدی برای ان اف تی‌ها می‌شود و این فراتر از ایده جمع‌آوری هنر دیجیتال است.

استیکینگ NFT چیست؟

توکن های NFT نوع منحصر به فردی از دارایی های دیجیتال غیر متمرکز هستند که مبتنی بر شبکه بلاک چین می باشند. از NFT ها جهت ثبت و حفظ مالکیت آثار هنری و محصولات ارزشمند و قیمتی موجود در دنیای واقعی و همچنین در بازی های متاورس استفاده می شود. استیک کردن توکن های غیر مثلی یا استیکینگ NFT به فرآیند قفل کردن توکن های NFT در پروتکل یا پلتفرم بلاک چینی گفته می شود که برای دریافت پاداش صورت می گیرد. استیکینگ NFT این امکان را به هولدرها می دهد در مدت زمانی که مالک این کلکسیون ها و توکن ها هستند، از آنها درآمد خوبی کسب کنند. در فرآیند استیکینگ NFT، سرمایه گذاران توکن های خود را در پلتفرم دیفای (پلتفرم های غیر متمرکز مالی) برای مدت مشخصی بلوکه می کنند. به این ترتیب بدون انتقال مالکیت یا فروش دارایی خود، می توانند درآمد کسب کنند و همچنین در زمان استیکینگ، نمی توانند دارایی های خود را معامله کنند.

نحوه کار استیکینگ NFT چگونه است؟

نحوه کار استیکینگ NFT مشابه استیک کردن رمزارزها است زیرا NFT ها دارایی‌های توکنیزه شده هستند. همچنین مشابه رمزارزها، هر توکن NFT را نمی‌توان استیک کرد. از آنجایی که NFT ها دارایی‌های توکنیزه شده هستند، می‌توانید آنها را در پلتفرم‌های استیکینگ NFT قفل کنید و آنها را امن نگه دارید. این از طریق یک قرارداد هوشمند در یک پروتکل بلاکچین مناسب امکان پذیر است. NFT Staking یک مفهوم نسبتاً جدید است و بسیاری از دارندگان توکن‌های NFT از این پیشرفت بسیار هیجان‌زده هستند. دلیل آن هم این است که توکن NFT منحصر به فرد است و دارندگان آن‌ها تمایلی به فروش آن‌ها ندارند. این تفاوت بزرگ NFT با رمزارزها است که می‌توانید به راحتی آنها را خرید و فروش کنید. برای استیک کردن NFTها، به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید که باید با NFT مورد نظر شما سازگار باشد. ابتدا بررسی کنید که آیا کیف پول مورد نظر شما با بلاکچینی که NFT در آن قرار دارد مطابقت دارد یا خیر. سپس باید کیف پول را به پلتفرم استیکینگ متصل کنید تا بتوانید NFT های خود را به پلتفرم ارسال کنید. این را می‌توان با استیک کردن کوین‌ها (Coin) مقایسه کرد. هر دو را می‌توان با رفتن به بخش staking پلتفرم مورد نظر استیک کرد.

نتیجه گیری :
استیکینگ NFT به شرکت‌کنندگان این فرآیند اجازه می‌دهد تا از کلسیون‌های بدون استفاده توکن‌های غیرقابل مبادله خود درآمد اضافی کسب کنند. سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله موارد استفاده جدیدی برای توکن‌های غیرقابل مبادله ایجاد می‌کند که پیش از این کشف نشده بودند. اگر چه اظهار نظر قطعی در این زمینه خیلی زود است اما به احتمال زیاد در آینده شاهد ایجاد فرصت‌های جدیدی برای سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله خواهیم بود. این مسئله نه تنها در مورد کلکسیون‌داران توکن‌های غیرقابل مبادله بلکه در صنعت بازی و سایر حوزه‌های فناوری بلاکچین نیز صادق خواهد بود.


 

لینک های مفید
بالا