ارز دیجیتال

صرافی P2P چیست؟

1402/02/05 0

اکثریت افراد با شنیدن مبادلات ارز دیجیتال اعداد، ارقام و جدول‌ها و نمودارهای پیچیده و صرافی‌ها از ذهنشان عبور می‌کند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا روش‌های ساده‌تری برای انجام مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد؟ آیا به دنبال روش‌های دیگر برای مبادله ارز دیجیتال بوده‌اید؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی بسیار آسان که روزانه هزاران نفر از افراد در سراسر دنیا از طریق آن اقدام به مبادله می‌کنند و پول‌های زیادی به دست می‌آورند را معرفی کنیم. این روش که روش چندان شناخته شده‌ای نیست و کمتر افرادی با آن آشنایی دارند و از آن برای تجارت محلی یا بین‌المللی خود در ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و از آن کسب درآمد می‌کنند مبادله همتا به همتا (P2P) است.

صرافی P2P چیست؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، بستری را برای کاربران ارزهای دیجیتال فراهم کرده تا با پرداخت کمترین هزینه کارمزد، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خرید و فروش کنند. بعدها، این پلتفرم‌ها امکانات بیشتری مانند معاملات فیوچرز، آپشن و حتی بسترهای وام‌دهی و استیکینگ را برای مشتریان خود فراهم آوردند. صرافی‌های به‌وجود آمده با وجود حرفه‌ای و کامل بودن، یک مشکل اساسی داشتند؛ اینکه همه‌ی آن‌ها متمرکز بودند و توسط یک شخص یا سازمان مرکزی کنترل می‌شدند. متمرکز بودن این پلتفرم‌ها باعث می‌شد که مزایای دیگر آن‌ها زیاد به چشم نیاید. برای پشت‌سرگذاشتن این مشکلات، صرافی‌‌های P2P به‌وجود آمدند. این پلتفرم‌ها توسط هیچ سازمان یا شخص خاصی کنترل و مدیریت نمی‌شوند.

تاریخچه P2P :

سیستم P2P در بسیاری از حوزه های کاربردی استفاده شده و دارای تاریخچه ای طولانی در این زمینه می باشد. سیستم P2P به هیچ عنوان کاملا تازه نیست و مربوط به پیوند میلیون ها کاربر اینترنت می شود. این پیوند بر اثر ارتباط گروه های زیادی به وجود می آید و برای ایجاد این پیوند به سیستم ها و فایل های زیادی نیاز است. به طور کلی ایجاد یک ارتباط وسیع به ابزارها و نرم افزارهای زیادی نیازمند است. برای این که با این ابزارها آشنا شوید باید یک نکته را به خوبی بدانید، مفهوم اصلی و کاربرد اصلی P2P  به شبکه سازی و کامپیوترهای مجازی مربوط می شود. اینترنت قبلی که در گذشته مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار کند و ضعیف بود و امروزه روند شبکه سازی و سرعت اینترنت بسیار افزایش پیدا کرده و شما به خوبی می توانید این رشد را مشاهده کنید. نمودار این رشد به صورت محسوسی قابل مشاهده می باشد و شما به خوبی می توانید این رشد را شاهد باشید. تاریخچه P2P شما شاهد روایت های عجیبی در مورد نحوه ایجاد تغییراتی در شبکه سازی و افزایش سرعت اینترنت و رفع مشکلات موجود در این راه خواهید بود.

معاملات P2P ارز رمزنگاری چگونه انجام می شوند؟

پلتفرم های معاملاتی P2P با وصل کردن خریداران و فروشندگان به یکدیگر، انجام معاملات را آسان می کنند. این پلتفرم ها برای هر معامله انجام شده کارمزد کمی دریافت می کنند و همچنین از کاربران می خواهند که وجوه خود را در یک کیف پول رمزنگاری جداگانه که توسط پلتفرم کنترل می شود، ذخیره کنند. از آنجایی که پلتفرم های P2P خریداران و فروشندگان ارز رمزنگاری را به هم متصل می کنند، گاهی اوقات با پلتفرم هایی مانند کریگزلیست (Craigslist) یا فیس بوک ( Facebook Marketplace) مقایسه می شوند. خریداران و فروشندگان همچنین می توانند تبلیغات ارز رمزنگاری را نگاه کنند یا تبلیغات خود را ایجاد کنند. اکثر پلتفرم های P2P از سیستم رتبه بندی یا بازخورد برای محافظت از همه معامله گران استفاده می کنند و یک لایه حفاظتی برای همه طرف های دخیل در تراکنش فراهم می کنند. برای مثال، اگر در رسانه های اجتماعی با شخصی آشنا شوید که علاقه مند به خرید بیت کوین است و شما نیز تمایل به فروش دارید، نمی توانید این کار را انجام دهید، چون رسانه های اجتماعی امن نیستند. ایجاد اعتماد در پلتفرم هایی مانند فیس بوک یا توییتر دشوار است، زیرا آنها پلتفرم P2P نیستند. اگر در رسانه های اجتماعی معامله ای انجام دهید، هیچ تضمینی وجود ندارد که خریدار پس از دریافت ارز، مبلغ آن را به حساب شما واریز کند. با این حال، در یک پلتفرم P2P می توانید اعتبار و رتبه بندی طرف دیگر معامله را قبل از انجام هر گونه تراکنشی بررسی نمایید.

نتیجه گیری :
معاملات ارز های دیجیتال در صرافی های p2p ، روشی ساده برای مبادله را در اختیار کاربران قرار می دهد. از این رو میتونیم پیش بینی میشه که در سالهای نزدیک صرافی سنتی را کنار گذاشته و از صرافی های p2p استفاده می کنند.

لینک های مفید
بالا