ارز دیجیتال

بازار گاوی در رز دیجیتال چیست؟

1402/07/23 0

منظور از بازار گاوی چیست؟ شاید شما هم این اصطلاح را شنیده باشید. در واقع، اکثر افرادی که با بازارهای مالی سر و کار دارند و در حال رصد قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال هستند، اصطلاح بازار گاوی را شنیده‌اند. اما تعریف آن چیست؟ این واژه‌ها از کجا آمده‌اند؟ چرا در بازار رمزارزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

مفهوم بازار گاوی

با فهمیدن بازار گاوی در تمام بازارهای مالی، معنا و مفهوم بازار گاوی در ارز دیجیتال نیز مشخص می شود. همانطور که گفته شد، بازار گاوی (bullish market) و نقطه مقابل آن یعنی بازار خرسی، برای مشخص کردن روند کلی بازار سرمایه به کار گرفته می شوند. تخمین شرایط بازار در آینده چندان ساده نیست و علت آن هم مربوط به دلایل روانی موجود در بازار و فعالیت های نوسان گیری کوتاه مدت است. اما بهترین تعریفی که می توان برای بازار گاوی بیان کرد این است که رشد قیمت ها در حدود 20 درصد بعد از یک افت 20 درصدی در بازار است.
از آنجایی که پیش بینی بازار کار سختی است، تحلیلگران بازار تنها بعد از شکل گیری چنین شرایطی قادر به شناسایی این شرایط هستند. زمانی که بازارهای مالی نوسانات زیادی را تجربه کرده باشند، از اصطلاح بازار گاوی استفاده می شود. در این بازار، بازه های زمانی طولانی مدت هستند و در این بازه های طولانی مدت زمانی، تعداد بیشتری از دارایی ها در حالت صعودی قرار می گیرند. این حالت های صعودی می تواند دوره های چند ماهه و یا حتی چند ساله نیز داشته باشند.
در یک بازار صعودی قیمت دارایی مالی برای مدت زمان طولانی تری در روند صعودی بوده است اما چرا گاو نر نشان دهنده حرکت مثبت قیمت است؟ این اصطلاح از نحوه حمله گاو نر به طعمه خود سرچشمه می گیرد. یک گاو نر از شاخ های خود برای کشیدن طعمه خود استفاده می کند، سرمایه گذاران از سرمایه خود برای بالا بردن قیمت سهام یا ارز دیجیتال استفاده می کنند.
در طول یک بازار صعودی، سرمایه گذاران بسیار خوش بین هستند. به این شکل از خوش بینی، صعودی بودن نیز می گویند. وقتی مردم ادعا می کنند که در بازار صعودی قرار داشته و خوش بین هستند، در واقع می گویند مطمئن هستند که قیمت ها در بلندمدت افزایش خواهند یافت.
شما در وال استریت مجسمه یک گاو نر را خواهید دید، این گاو نماد اطمینان در بازار (در اینجا سهام) و امید به افزایش قیمت ها است.
اساس تشکیل بازارهای گاوی چه در بازار بورس و سهام و چه بازار گاوی در ارز دیجیتال، مرتبط با چند دلیل است که شامل؛ خوش بینی به شرایط فعلی بازار، انتظارات مثبت برای داشتن نتایج قوی و اعتماد سرمایه گذار. به صورت کلی بازار گاوی تحت شرایط اقتصاد قوی و با نرخ بالای تولید ناخالص داخلی و افزایش سود شرکت ها ایجاد می شود.

ویژگی‌های بازارهای گاوی

what-is-a-bull-market-in-digital-currency

در یک بازاری که با افزایش قیمت مواجه شده باشد، به طور حتم با رفتارهای خاصی مواجه خواهیم بود. در این حالت ممکن است یک فرد معروف، ثروتمند یا سلبریتی وارد بازار شده باشد. در این حالت افراد دیگر نیز به بازار چنین ارزهای دیجیتالی وارد می‌شوند.
به همین خاطر افراد معروف به بازارهای گاوی علاقه زیادی نشان می‌دهند. در چنین شرایطی تقاضا بیشتر می‌شود و عرضه کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود تا قیمت یک ارز دیجیتال همواره افزایش پیدا کند. افراد حاضر در بازار نیز قدرت خرید بیشتری کسب می‌کنند. خرید از چنین بازارهایی همیشه به سود کاربران خواهد بود.
افرادی که در چنین بازارهایی به فعالیت می‌پردازند، به طور حتم اعتماد به نفس بیشتری نیز پیدا می‌کنند. به طور کلی ارزهای دیجیتال و سهام‌هایی که دارای بازار گاوی هستند، به سرعت معروف می‌شوند. ارزهای دیجیتال با بازار گاوی سر و صدای زیادی به پا می‌کنند و باعث جذب سرمایه گذاران بیشتر می‌شوند.
در این حالت، حتی زمانی که خبرهای بدی در رابطه با ارز دیجیتال منتشر شود، نمی‌تواند تاثیر چندانی در روند بازار داشته باشد. چون که اکثر کاربران در حال خرید هستند و تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است. در سمت مقابل، زمانی که خبرهای خوبی منتشر شود، تاثیر آنها را بیش از پیش مشاهده خواهیم کرد. این حالت می‌تواند هیجان بازار را نیز افزایش دهد.

مشخصه‌های اصلی بازار گاوی رمز ارز

از مشخصه‌ها و شرایط اصلی مارکت گاوی یا Bull Market در بازار ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش قیمت‌ها در یک بازه زمانی ادامه‌دار
تقاضای زیاد با وجود عرضه کم
افزایش اعتماد به نفس سرمایه گذاران
بیش از حد قیمت خوردن برخی پروژه‌ها
افزایش سروصدا و آمدن اسم رمز ارزها در رسانه‌های جریان اصلی و اجتماعی
علاقه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها به موضوعات مرتبط
صعود شدید قیمت با خبرهای خوب
نزول کم قیمت با خبرهای بد

عامل تعیین‌کننده پایان بازار گاوی چیست؟

حتی طی یک بول مارکت هم نوسان، کف‌سازی و اصلاح قیمت وجود دارد و به راحتی می‌توان حرکات نزولی کوتاه مدت را به اشتباه به‌عنوان پایین بازار صعودی تفسیر کرد. به همین خاطر، توجه به نشانه‌های بالقوه برای شناسایی معکوس شدن روند از یک زاویه دید بهتر مانند نگاه به پرایس اکشن در تایم‌فریم‌های بلندتر، حائز اهمیت است.
تاریخ نشان می‌دهد که بازارهای گاوی برای همیشه به قوت خود باقی نمی‌مانند و در یک مقطع زمانی، اعتماد سرمایه گذاران فروکش خواهد کرد. این امر می‌تواند از اخبار بد مانند مقررات نامطلوب و شرایط پیش‌بینی‌نشده همچون پاندمی کووید-19 نشات بگیرد. یک حرکت نزولی شارپی و تند نیز می‌تواند آغازکننده بازار نزولی باشد که در آن تریدرهای بیشتر و بیشتری به ادامه ریزش قیمت‌ها اعتقاد پیدا کرده و با فروش ارز دیجیتال مربوطه به منظور جلوگیری از ضررهای آتی، یک مارپیچ نزولی را ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌گیری
به طور معمول ساده‌ترین استراتژی پیروی کردن از روند کلی بازار است. یک جمله‌ی معروف در بازارهای اقتصادی وجود دارد که می‌گوید روند دوست شما است هیچگاه سعی نکنید خلاف روند بازار حرکت کنید. به این ترتیب بازارهای گاوی می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را حتی برای مبتدیان این صنعت ایجاد کنند. اما همیشه مدیریت صحیح ریسک نکته‌ای مهم برای جلوگیری از ضرر و زیان است.
 

لینک های مفید
بالا