ارز دیجیتال

راهنمای ساختاری در سئو سایت چیست؟

1402/10/05 0

سایت شما باید ساختار مشخصی داشته باشد. در غیر این‌صورت؛ فقط مجموعه‌ای بهم‌ریخته از صفحات و پست های وبلاگ در کنار یکدیگر خواهد بود. کاربران شما برای پیمایش در سایت شما و کلیک کردن از یک صفحه به صفحه دیگر‌ و ارتقا سئو سایت، به این ساختار نیاز دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز از این ساختار استفاده می‌کنند تا متوجه شوند کدام صفحات و موضوعات سایت شما مهم است و کدام از اهمیت کمتری برخوردارند.

دقیقا ساختار سایت چیست؟

ساختار سایت؛ چیدمان صفحات و لینک سازی داخلی است.
به وسیله لینک‌‌‌های داخلی و آدرس‌دهی صفحات می‌توان چیدمان صفحات را مشخص کرد.
ساختار سایت، مهم‌ترین و کم اهمیت‌ترین صفحات سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو مشخص می‌کند. به این صورت که مهم‌ترین صفحات سایت باید بیشترین لینک را دریافت کنند.
چیدمان صحیح سایت، از بوجود آمدن ارورهای گوناگون و صفحات یتیم (صفحه‌ای که در هیچ جای سایت، لینک ندارد) در سایت جلوگیری می‌کند.
ساختار سایت، ارتباط موضوعی محتواهای یک وبسایت با یکدیگر (معماری محتوایی) را مشخص می‌کند.
ساختار صحیح سایت، باعث می‌شود ارزشی که از طریق دریافت بک لینک وارد سایت می‌شود، کاملا هدفمند در صفحات سایت جریان یابد.

چرا ساختار سایت مهم است؟

۱. پیمایش سایت برای کاربران و موتورهای جستجو راحت می‌شود

ساختار سایت بهینه شده به کاربران و ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تمام صفحات وب‌سایت شما را به راحتی خزش و ایندکس کنند. اگر صفحاتی در سایت خود دارید که بیش از ۴ کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارند یا از هیچ صفحه دیگری در سایت شما لینک دریافت نمی‌کنند، گوگل برای یافتن و ایندکس این صفحات به مشکل برخواهد خورد. اما اگر معماری سایت شما برنامه‌ریزی شده و بهینه باشد، گوگل به راحتی لینک‌های موجود در صفحات را دنبال می‌کند و تمام صفحات شما را ایندکس می‌کند.

۲. انتقال بهینه ارزش لینک‌ها

هر صفحه دارای یک اتوریتی مشخص در نزد گوگل است. با توجه به الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) هر لینک، دارای یک لینک جویس است. در ساختار سایت بهینه، صفحات مهم سایت، بیشترین لینک را دریافت می‌کنند و دارای بیشترین اعتبار خواهند شد که شانس افزایش رتبه آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.

۳. خودتان سردرگم نمی‌شوید

هر چقدر صفحات سایت شما مانند محصولات و پست‌های آموزشی بیشتر می‌شوند، سایت شما بزرگ‌تر می‌شود و احتمال بهم‌ریختگی بیشتری دارد. چنانچه ساختار سایت مشخصی نداشته باشید باید سایت را سازماندهی مجدد (با هزاران دردسر) کنید تا مطمئن شوید که خودتان سردرگم نمی‌شوید و بازدیدکنندگان و ربات‌های گوگل، قادر به یافتن خواسته‌های خود (صفحات مورد نظر) خواهند بود. در ساختار منظم سایت، بعد از ایجاد هر صفحه جدید، پریشان نمی‌شوید و دقیقا می‌دانید هدف از ایجاد این صفحه چیست، به کدام صفحات باید لینک داشته باشد، مربوط به کدام یک از موضوعات سایت است و باید پاسخ کدام سوال درباره آن موضوع را بدهد.

نتیجه گیری:
ساختار سایت یا Site Structure نحوه قرار گیری صفحات سایت و ارتباط آن ها با یکدیگر است. هر چه ساختار یک سایت بهتر باشد، استفاده از آن و درک ارتباط میان صفحات آسان تر خواهد بود. همچنین، سایتی که ساختاری درست و مناسب داشته باشد سریع تر ایندکس شده و تجربه کاربری بهتری نیز به ارمغان خواهد آورد که بر سئو آن تاثیری مثبت گذاشته و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش خواهد داد.
 

لینک های مفید
بالا