ارز دیجیتال

آلت کوین چیست؟

1401/12/04 0

آلت کوین ها به طور کلی به عنوان تمام ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین (BTC) گفته می شوند. اما برخی از افراد، آلت کوین ها را همه ارزهای دیجیتالی غیر از بیت کوین و اتریوم (ETH) می دانند، زیرا اکثر ارزهای دیجیتال از یکی از این دو فورک میشوند. (فورک شدن در اصطلاح برنامه نویسی یعنی چیزی را کپی کردن و تغییراتی روی آن اعمال کردن و به وجود آوردن یک چیز جدید). اما این موضوع به این معنی نیست که همه آلت کوین ها فورکی از بیت کوین و اتریوم هستند؛ برخی آلت‌کوین ‌ها از مکانیسم ‌های اجماع متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و باز کردن بلاک‌های جدید استفاده می‌کنند، یا تلاش می‌کنند تا با ارائه قابلیت ‌ها یا اهداف جدید، خود را از بیت‌کوین و اتریوم متمایز کنند. اکثر آلت کوین ها توسط توسعه دهندگانی طراحی و منتشر می شوند که دیدگاه یا استفاده متفاوتی برای توکن ‌ها یا ارزهای دیجیتال خود دارند.

آلت کوین چیست؟

کلمۀ آلت کوین (Altcoin) ترکیبی از دو کلمۀ آلترناتیو (Alternative) به معنای جایگزین و کوین (Coin) به معنای سکه یا ارز است. به طور کلی به همۀ رمزارزها به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.آلت کوین ها، رمزارزهایی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند تا امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم کنند. آلت کوین‌ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین به وجود آمده‌اند و تلاش می‌کنند با ایجاد تغییر در قوانین بیت کوین و بهبود آن، توجه کاربران را جلب کنند.

تاریخچه آلت کوین :

شبکه اصلی اولین کریپتوکارنسی در سال 2009 شروع به کار کرد. عبارت Altcoin ترکیبی از دو کلمه “Alternative” و “Coin” و به معنای کوین جایگزین است. دو سال بعد و در سال 2011، نوبت به فعالیت نخستین آلتکوین به‌نام نیم کوین (Namecoin) با نماد NMC رسید. هدف توسعه‌دهندگان این پروژه، کمک به بهبود ویژگی عدم تمرکز هویت‌های آنلاین بود تا سانسور کردن در شبکه‌های غیر متمرکز به مراتب سخت‌تر شود. نیم کوین به‌خاطر نشان دادن فضای موجود برای رشد بازار کریپتو، جایگاه مهمی در تاریخ این صنعت دارد. بلاک چین‌های امروزی نیز قادر به اجرای صدها آلت کوین و به اصطلاح سوخت‌رسانی به پروژه‌های رمز ارزی با قوانین و مکانیزم‌های منحصربه‌فرد هستند.هدف اولین الت کوین‌های بازار بهبود جنبه‌های بیت کوین نظیر سرعت تراکنش‌ها یا کارایی انرژی بود. اما آلتکوین‌های جدیدتر بسته به مقصود توسعه‌دهندگانشان، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند. از آنجایی که کل آلت کوین‌ها بخش بزرگی از بازار را تشکیل می‌دهند و امروز 18 اسفند 1400، بالای 1 میلیارد دلار ارزش بازار دارند، سرمایه گذاران حوزه کریپتو نیز باید نحوه کارشان را درک کنند.احتمالا سوالی که برایتان اکنون پدید آمده، وضعیت نیم کوین در حال حاضر است. اکنون رمز ارز NMC تنها در صرافی‌های نه چندان معروف خرید و فروش شده و از نظر مارکت کپ، طبق آمار روز 28 بهمن 1399 در وب سایت کوین مارکت کپ، در رتبه 504 بازار قرار دارد. کل سرمایه آن حدود 29 میلیون دلار است و حجم خرید و فروش روزانه چندان بالایی ندارد.طی یک دهه اخر، چشم‌انداز AltCoin به طور قابل توجهی تغییر یافته است. در ادامه قصد داریم نگاهی به وضعیت بازار کریپتوکارنسی در سال‌های 2014، 2017 و سپس 2021 (اکنون) داشته باشیم.

نتیجه گیری :
آلت‌کوین ها به این دلیل ایجاد شدند که نواقص بیت کوین را پوشش دهند؛ نواقصی مانند مقیاس‌پذیری پایین، سرعت پایین، استخراج دشوار و پرهزینه، کارمزد بالا و غیره. کوین‌های جایگزین در ابتدا از بیت کوین منشعب می‌شدند و تفاوت‌های کمی با آن داشتند؛ اما به مرور زمان و با پیشرفت فناوری بلاک چین، کوین‌هایی مانند اتریوم به وجود آمدند که توانستند مفاهیم جدیدی را وارد حوزه رمز ارزها کنند. در این مقاله درباره مفهوم آلتکوین صحبت کردیم و به معرفی تاریخچه، تفاوت‌ها، نمونه‌های اولیه، مزایا و معایب و انواع آلت کوین‌ها پرداختیم. به نظر شما بهترین آلت کوین بازار کدام رمزارز است؟

لینک های مفید
بالا