ارز دیجیتال

تله خرسی چیست؟

1402/03/03 0

در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و سهام، روندهایی هست که می‌توان به عنوان تله از آن‌ها نام برد. این تله‌ها به منظور شکار تریدرهایی طراحی شده‌اند که احساسی تصمیم می‌گیرند و معامله می‌کنند. تله خرسی و تله گاوی از رایج‌ترین آن‌ها هستند. در این نوشتار آکادمی بیت‌پین تلاش کرده‌ایم تا با توضیح اینکه تله خرسی چیست به نحوه‌ی شناسایی آن هم کمک کنیم تا کمتر در دام این تله بیفتید. برای آشنایی با تله خرسی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

تله خرسی چیست؟

تله خرسی در اصطلاحات ارز دیجیتال یک الگوی تکنیکال است که با شناسایی اشتباه یک روند نزولی جدید در قیمت یک رمز ارز ظاهر می‌شود و در آن عموما فروشندگان در تلاش برای سوق قیمت به سطوح پایین‌تر هستند، اما این روند معکوس شده و قیمت دوباره افزایش خواهد شد. تله‌های خرسی بیشتر افراد تازه‌وارد و بی‌تجربه را به دام می‌اندازند. این امر باعث ترغیب تریدرها به فروش در پی پیش‌بینی غلط ادامه روند نزولی می‌شود. بنابراین، شاید اصلا بازار خرسی ایجاد نشود و در عوض، با معکوس شدن روند و صعود دوباره، ضرردهی را برای فروشندگان به‌همراه داشته باشد. در چنین حالتی، باید پیش از شروع روند صعودی و رشد ارزش از نقطه‌ای که مایل به فروش هستید، از پوزیشن و موقعیت شورت خود خارج شده در غیر این صورت، باید ریسک ضرردهی را به جان بخرید. برخلاف تله گاوی، Bear Trap برای همه افراد دارای پوزیشن شورت بسیار ویرانگر است. در بازارهای سهام سنتی، موسسات غالبا در کف قیمت ارز دیجیتال به خرید دارایی در حجم بالا اقدام کرده و باعث آغاز ریورسال قیمت در تله خرسی می‌شوند. علاوه بر این، حتی شاید این سازمان‌ها با شورت کردن در سطوح قیمتی بالاتر و خرید مجدد در قیمت پایین‌تر، پیش از این‌ها باعث آغاز تله خرسی شده باشند. حال از آنجایی که معاملات این نهادها در حجم‌های بالا صورت می‌گیرد، چنین جریان‌هایی پتانسیل سوق بازار در خلاف جهت مورد انتظار سرمایه گذاران خرد و تازه‌واردان را دارد. حال سوال این است که آیا تله خرسی یا گاوی در بازار ارز دیجیتال نیز قابل رخ دادن است؟ متاسفانه، در بازارهای رمز ارزی که قانون مشخصی برای آن وجود ندارد، نهنگ‌ها بسیار راحت‌تر از بازارهای سنتی قادر به اجرای استراتژی‌های خود هستند و دستکاری بازارها نیز به‌خاطر کمبود قدرت نقدینگی ساده‌تر است.

تله خرسی چرا رخ میدهد؟

•    اولین دلیل، در روندهای نزولی، وقوع اتفاقات مثبت همیشه غیرمنتظره است. در رده حوادث پیش‌بینی نشده، می‌توان به پایان جنگ جهانی اول اشاره کرد. هیچ کس نمی‌دانست که روز آخر جنگ جهانی اول چه روزی است؛ تا زمانی که اعلام کردند که جنگ به پایان رسیده.
•    دلیل دوم، اگر یک روند صعودی قوی در بازار حاکم شود، خطرات زیادی برای ایجاد یک تله خرسی وجود دارد. دلیل این امر مسائل روانشناسی و وجود ترس از ریزش است. کسانی که در بازار هستند برای ترس از ریزش شروع به فروش می‌کنند، درصورتی که عده‌ای در آن طرف ماجرا منتظر ورود در قیمت‌های پایین‌تر هستند.
•    دلیل سوم یک روند نزولی طولانی است. بازار مدام در حال تغییر جهت است. اگر حرکت نزولی برای مدت طولانی بماند، بعید است ادامه یابد. مگر این‌که آن دارایی دارای ایرادات بنیادی باشد.

نتیجه گیری :
وقتی صحبت از معامله‌ و معامله‌گری می‌شود، احتمالا هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از تله خرسی نیست. هر فردی ممکن است در دوره‌ای روندی نزولی را مشاهده کند و کنش‌های قیمت را مبنی بر ضعف و نزول بیشتر مشاهده کند. درست بعد از رویت تمامی این داده‌ها، اخباری منفی منتشر می‌شود و روند بازار کاملا معکوس می‌شود. در آخر امیدواریم که این مقاله برای شما واقع شده باشد.


 

بالا