ارز دیجیتال

صرافی بایننس دکس چیست؟

1402/02/21 0

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، قطعا می دانید که ارزهای دیجیتال توسط منابعی به عنوان صرافی معامله می شوند. صرافی های ارز دیجیتال شرکت های متمرکز و یا غیر متمرکزی هستند که وظیفه اصلی آن ها ارائه ارزهای دیجیتال می باشد که کاربران با استفاده از آن ها می توانند معاملات و خرید ارز دیجیتال و فروش های خود را انجام دهند. یکی از این صرافی های فعال و معروف بازار رمز ارزها صرافی بایننس دکس می باشد. این صرافی از رمز ارزهای مختلفی پشتیبانی می کند و افراد زیادی هم از این صرافی برای خرید و فروش و انجام معاملات خود استفاده می کنند. این صرافی ارز دیجیتال با توجه به امکانات و ویژگی هایی که دارد میان عده زیادی از کاربران محبوب بوده و یکی از مسائل مهم در رابطه با آن آموزش بایننس دکس می باشد.

صرافی بایننس دکس چیست؟

بایننس دکس در سال ۲۰۱۹ توسط بایننس ایجاد شد و اکنون بیش از ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد معاملات خود را با دارایی‌هایی انجام دهند که در بلاک‌چین و در بایننس توسط BNB پشتیبانی می‌شوند. در حال حاضر متاسفانه ۲۹ کشور از جمله ایالات متحده به دلیل محدودیت‌های تجارتی قابلیت استفاده از این صرافی را ندارند.  این صرافی به عنوان یک پلفترم معاملاتی غیرمتمرکز امنیت بالاتری را برای کاربران فراهم کرده است و در عین حال میزان کارمزد در این صرافی غیرمتمرکز پایین می‌باشد. افرادی که علاقه‌مند به وجود واسطه در معاملات خود نیستند می‌توانند از این صرافی غیرمتمرکز برای سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.  در اصل دکس این قابلیت را برای کاربران فراهم می‌کند که بدون هیچ واسطه‌ای با یکدیگر تبادل داشته باشند. بایننس دکس باعث می‌شود کاربران کنترل مستقیم بر دارایی خود داشته باشند و بدون هیچ واسطه‌ای با یکدیگر معامله کنند. یکی از مزایای این صرافیکنترل دارایی می‌باشد و در نهایت امنیت و حریم خصوصی شما در این پلتفرم حفظ می‌شود. سیستم این صرافی از ثبات بالاتری برخوردار است و خرابی بسیار کمتری دارد.

بایننس  DEX چه تفاوتی با بایننس دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که بایننس DEX چیست و بایننس DEX یک فورک از بایننس است که حدود 3 سال پیش در بازار ارز دیجیتال ایجاد شد. اما مهم‌ترین تفاوت بایننس و بایننس DEX در متمرکز بودن و نبودن آن‌ها خلاصه شده است. بایننس به‌عنوان یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز فعالیت می‌کند. به این شکل که مانند یک شخص سوم در معاملات ارزی حضور دارد و دارایی کاربران را در اختیار می‌گیرد. اما، بایننس DEX به صورت کاملا غیر متمرکز فعالیت می‌کند و اصلی‌ترین تفاوت آن با بایننس در همین است. به زبان ساده، بایننس DEXشرایطی را ایجاد می‌کند که کاربران بدون واسطه و با اختیار خود، به معامله بپردازند. در این معامله، نقش واسطه حذف می‌شود و معاملات دیجیتالی کاملا به صورت غیرمتمرکز انجام می‌گیرند. به‌همین‌دلیل بایننس DEX در میان کاربران از جایگاه ویژه و محبوبیت بیشتری برخوردار است و مورد استقبال قرار گرفته است.

آیا بایننس DEX امن است؟

همانگونه که انواع و اقسام صرافی‌ها در حال گسترش میباشند، بایننس DEX نیز به‌عنوان یکی از امن ‌ترین موارد در دسترس شماست. این صرافی، مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، سرورها به‌ جای متمرکز بودن در یک منطقه، در سراسر جهان پخش می‌شوند. این یعنی آن‌ها تقریباً در برابر حمله های هکرها مصون هستند و آسیب‌پذیری کمتری دارند. بنابراین اگر یک سرور به مشکل بخورد و کار نکند، تأثیر کمتری بر شبکه کل خواهد گذاشت.  دلیل دوم امن بودن بایننس DEX ماهیت غیرمتمرکز آن است. وقتی معامله‌ای انجام می‌دهید، خود صرافی حتی با یک دارایی برخوردی ندارد. در مورد هکر هم همین طور است. بخاطر همین دسترسی غیرمستقیم دارایی توسط صرافی، اگر صرافی هک شود، هیچ راهی وجود ندارد که هکرها بتوانند به دارایی ‌های شما دسترسی داشته باشند. زیرا آن‌ها همیشه در کیف پول شما ذخیره می‌شوند، نه در خود آن صرافی. از سوی دیگر، صرافی‌های متمرکز وجوه شما را تا زمانی که تصمیم به برداشت آن‌ها بگیرید، ذخیره نمایند. اگر آن‌ها بسته بشوند یا توسط یک حمله امنیتی در معرض خطر هک قرار گیرند، دارایی‌های شما برای همیشه از دست میرود. اگر می‌خواهید از حداکثر امنیت برخوردار باشید، ما تهیه کردن کیف پول سخت ‌افزاری را توصیه می‌کنیم، زیرا احتمال گم شدن یا به خطر افتادن آن‌ها کمتر از قبل میشود.

نتیجه گیری :
بایننس DEX یک صرافی شیک با طراحی بسیار خوب است که شروع به کار و معامله در آن آسان میباشد. بزرگترین مزیت آن همانند تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر، ارائه امنیت بالا است. در اختیار داشتن امکان معامله مستقیم با دیگر کاربران، منجر به احساس کنترل شخصی دارایی‌ها می‌شود؛ چیزی که باتوجه ‌به اصول اصلی حریم خصوصی و غیرمتمرکز بودن، برای علاقه‌مندان به این حوزه بسیار جذاب است.

لینک های مفید
بالا