ارز دیجیتال

بیت کوین کور چیست؟

1402/02/31 0

یکی از کلمات و اصطلاحاتی که احتمالاً بارها در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال به گوشتان خورده، «بیت کوین کور» (Bitcoin Core) است. احتمالاً اولین باری که این اصطلاح را شنیده‌اید، گیج شد‌ه‌اید و با خود فکر کرده‌اید که بیت کوین کور همان بیت کوین، یا یکی از فورک‌های بیت کوین است. حتی شاید کاربرانی که سال‌ها از آشنایی آنها با بیت کوین گذشته و در این فضا تجربه کسب کرده‌اند هنوز ندانند که بیت کوین کور دقیقاً چیست و یا اطلاعاتشان درمورد آن نادرست یا ناقص باشد. ما در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت کارنسی گردآوری شده، یک راهنمای ساده به شما ارائه می‌کنیم تا بدانید که بیت کوین کور چیست و چطور کار می‌کند. برای اینکه بدانیم بیت کوین کور چیست، بهتر است ابتدا بدانیم که بیت کوین کور «چه چیزهایی نیست». بنابراین این مقاله را با پاسخ به این پرسش آغاز می‌کنیم.

بیت کوین کور چیست؟

با یک نگاه اجمالی به تاریخچه بیت کوین متوجه می‌شویم که تغییرات چشمگیری در بسترهای ارائه‌دهنده آن به‌وجود آمده‌اند. بیش از یک دهه از خلق بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو می‌گذرد و حالا روش‌های مختلفی برای به‌دست آوردن واحدهای جدید BTC خلق شده‌اند. اگر بخواهیم دنیای Bitcoin core را به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم، باید به نحوه نگارش نام آن هم اشاره داشته باشیم. به طور مشخص هربار که در دنیای کریپتوکارنسی، واژه Bitcoin با B بزرگ نوشته شود، یعنی پای یک سازمان یا نرم‌افزار مستقل در میان است. همچنین اگر bitcoin با b کوچک نوشته شود، یعنی باید در مورد ارز دیجیتال بیت کوین یا همان BTC صحبت کنیم. نرم‌افزار Bitcoin core شکل تغییریافته و پیشرفته نسخه اولیه نرم‌افزار بیت کوین است. ارز دیجیتال بیت کوین تنها چیزی است که با اصول همان ارز اولیه BTC منتشر می‌شود و این، نرم‌افزارهای مرتبط با آن هستند که دائماً و پیوسته تغییر می‌کنند. گوین اندرسن (Gavin Andresen) یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده بیت کوین کور در مورد نام این نرم‌افزار کلاینت عقیده جالبی دارد. او در این مورد می‌گوید نام Bitcoin core به این دلیل انتخاب شد که محیط آن بستر ارز دیجیتال BTC است و باید آن را با عنوان هسته بیت کوین شناخت. از جمله ویژگی‌های برجسته Bitcoin core، قابلیت open-source بودن آن است که امکان مشاهده یا تغییر کدهای آن را در اختیار هرکسی قرار می‌دهد. همچنین همه افراد می‌توانند کپی کدهای موردنظرشان را باتوجه‌به شرایط مد نظرشان تغییر دهند و برای این کار هم می‌توانند از پلتفرم GitHub بهره‌مند شوند.

آیا Bitcoin Core و Bitcoin یکی هستند؟

پس از آنکه به این سوال پاسخ دادیم که بیت کوین کور چیست و ماهیت آن را فهمیدیم، بیایید یک سری واژه‌ها را تفکیک کنیم. زمانی که ما در مورد بیت کوین صحبت می‌کنیم منظور ارز دیجیتالی است که قیمتش تغییر می‌کند و سرمایه‌گذاران به خرید و فروش آن مشغول هستند. اما زمانی که در مورد نرم افزار Bitcoin Core صحبت می‌کنیم منظور نرم افزار بلاک چینی پشت بیت کوین است. اما چرا برخی از افراد بیت کوین و بیت کوین کور را یکی می‌دانستند؟ در سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به دنیا معرفی کرد، توسعه‌دهندگان، ارز دیجیتال بیت کوین را با نماد bitcoin و کلاینت و نرم افزار بیت کوین را با حرف اول بزرگ به صورت Bitcoin می‌نوشتند. این موضوع بعدها در شبکه دردسرساز شد و گوین اندرسن (Gavin Andresen) پیشنهاد داد تا به جای استفاده از نام بیت کوین برای شبکه و کلاینت بیت کوین، از نرم افزار Bitcoin Core استفاده شود. به همین سادگی تمامی سوء‌ تفاهم‌های موجود برطرف شد.

نتیجه گیری :
مهم‍‌ترین کاربرد نرم افزار بیت کوین کور را می‌توان استفاده از آن برای استخراح بیت کوین دانست. با توجه به افزایش هش ریت و سختی شبکه، استخراج بیت کوین روز به روز سخت‌تر می‌شود. اگرچه وبلاگ بیت کوین حداقل‌هایی را برای شروع استخراج بیت کوین توصیه کرده است، اما این‌کار با دستگاه‌ها و کامپیوتر‌های خانگی تقریبا غیر ممکن است. با این حال می‌توانید به وسیله نصب بیت کوین کور روی کامپیوتر خود استخراج نخستین رمز ارز دنیا را تجربه کنید. حتی می‌توانید بدون استخراج به یک فول نود تبدیل شوید و به غیرمتمرکزتر شدن شبکه کمک کنید.

لینک های مفید
بالا