ارز دیجیتال

همبستگی بیت کوین چیست؟

1402/02/26 0

برای سال‌ها، به بیت کوین به عنوان یک دارایی مجزا از سایر بازارهای مالی نگاه می‌شد که بر این اساس تأثیری از تغییر و تحولات نمی‌پذیرد و یک دارایی امن است. در این مقاله همبستگی بیت کوین با شاخص‌های جهانی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. بسیاری از ابتدا بیت کوین را پول "ضد تورمی" و خالی از تغییر و تحولات دنیای مالی می‌دانستند که رویدادهای گوناگون نمی‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد و هر اتفاقی هم که بیفتد، بیت کوین یک "طلای دیجیتال" است که به راه خود ادامه می‌دهد. با این حال در سال‌های اخیر به ویژه در سال 2022 بازار رمز ارزها نشان داد که همبستگی بیت کوین با دارایی‌های ریسک‌پذیر به ویژه شاخص سهام آمریکا قابل توجه است.

همبستگی بیت کوین چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف کلی و همچنین ساده از مفهوم همبستگی بیت کوین ارائه دهیم، باید بگوییم که همبستگی بیت کوین در واقع به معنی وجود یک رابطه مستقیم میان ارزش و قیمت بیت کوین با قیمت‌های بازار بورس و همچنین سایر عوامل موثر بر روی بازار رمزارزها بوده است. یکی از رویدادهایی که سبب شد تا نگاه بسیاری از تحلیل‌گران دنیای کریپتوکارنسی به سمت همبستگی بیت کوین با سایر شاخص‌های جهانی جلب گردد، مسئله شدت یافتن تنش‌های موجود میان روسیه و کشورهای غربی در رابطه با جنگ اوکراین بود، در واقع با انتشار هر خبری در زمینه افزایش تنش‌ها، شاهد افت قیمت‌ها و با انتشار هر خبری درباره کاهش تنش‌ها، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و دقیقا در چنین زمانی شاخص S&P و دو شاخص دیگر بورس آمریکا به طور چشمگیری کاهش یافته و عملکرد هفتگی این بازار نیز به سمت منفی بودن حرکت کرد و این دقیقا همان چیزی است که  از آن تحت عنوان همبستگی بیت کوین با شاخص‌های جهانی یاد می‌شود. وجود چنین همبستگی میان بازار سهام و ارزش بازار رمزارزی نشانگر این واقعیت است که وضعیت بازار سهام و بورس در کنار نوسانات دائمی قیمت رمزارزها از مهم‌ترین عواملی است که به هنگام سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی، حتما باید به آن توجه کنید و به خاطر داشته باشید که غالب عواملی که بر روی قیمت بازارهای سهامی تاثیر دارند، می‌توانند قیمت‌ ارزهای دیجیتالی را نیز در بازارهای رمزارزی تحت تاثیر خود قرار دهند. در کنار همبستگی بیت کوین با سایر بازارهای مالی و شاخص‌ها، همبستگی بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتالی دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است و همواره این سوال ذهن مخاطبان را به خود مشغول ساخته که آیا امکان اثبات همبستگی در میان رمزارزها با قیمت بیت کوین وجود دارد؟

چگونه می‌توانید از همبستگی بازار ارز دیجیتال استفاده کنید؟

از لحاظ تاریخی، فضای بازار ارز دیجیتال تحت تسلط و رهبری بیت کوین بوده است، به طوری که 80٪ - 90٪ از کل ارزش بازار بیت کوین تنها در چند سال گذشته آغاز شده است، هما‌نطور که در «توزیع سقف بازار و افزایش آلت کوین‌ها» پوشش داده شده است. این تغییر عظیم در توزیع سرمایه باعث شکوفایی بسیاری از آلت‌کوین‌ها در طول دوره صعودی بزرگ سال 2017 شد. با این حال، با وجود این توزیع مجدد قدرت در بازار، همبستگی بین آلت‌کوین‌های مختلف و بیت کوین در طول سال 2017 قوی باقی ماند و نشان می‌دهد که بازار هم‌چنان در اطراف متمرکز است. در بخش عمده‌ای از روند صعودی، به استثنای دوره‌های قبل از عقب نشینی بیت کوین، همبستگی جفت‌های USD بالا ماند.

نتیجه گیری :
چنان که مشخص است همچنان نمی‌توان به صورت دقیق و صد در صدی نظریه‌های گوناگون درباره آینده ضریب همبستگی بیت کوین آن با سایر شاخص‌ها را تعیین تکلیف کرد و همچنان باید منتظر واکنش‌های جهانی از جمله پذیرش یا رد بیت کوین توسط مؤسسات بزرگ و دولت‌ها بود. با این حال در شرایط فعلی رصد شاخص‌هایی همچون نزدک می‌تواند وضعیت بیت کوین را بهتر برای ما نشان دهد و از لحاظ فاندامنتالی می‌توان به یک رابطه مستقیم بین علت و معلول‌های کاهش یا افزایش رشد نزدک و بیت کوین پی برد.

لینک های مفید
بالا