ارز دیجیتال

پل بلاک چین چیست؟

1402/03/23 0

 آیا میشه یه ارز دیجیتال رو از شبکه ای به شبکه دیگه منتقل کرد؟ مثلا تتر که روی شبکه اتریوم داریم، تبدیل کنیم به تتر روی شبکه ترون؟ بله! پلتفرم هایی هستن که این کار رو انجام میدن. به این کار بریج کردن یا پل زدن میگیم. بریج ارز دیجیتال چیست؟ به چه دردی می خوره؟ کی به کار ما میاد و سازوکار اون چیه؟ به این سوالات پاسخ میدیم، همراه ما باشین! شناخته شده ترین یا شاید بحث برانگیز ترین کاربرد بلاک چین در ارزهای دیجیتال هست. ارزهای دیجیتال شکلی از دارایی یا پول های دیجیتالی هستن که از فناوری بلاک چین برای ثبت و ایمن سازی هر تراکنش استفاده می کنند. بلاک چین در اصل انقلابی در دنیای فناوری هست که به کاهش ریسک در فعالیت های دیجیتالی کمک می کنه، تقلب رو از بین میبره و شفافیت رو برای کاربردهای زیاد فراهم می کنه. پل بلاک چین نوعی راه حل برای برطرف کردن محدودیت قابلیت همکاری در بلاک چین نسل اول و دوم هست. به همین دلیل از این پروژه میشه به عنوان یه راهکار محدودیت زا در فناوری های قدیمی بلاک چین یاد کرد. پل های بلاک چین این قابلیت رو به شبکه میدن تا بشه از مزایای شبکه های مختلف استفاده کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله پل بلاک چین یا بلاک چین بریج چیست؟ اطلاعاتی در مورد پل بلاک چین یا Blockchain Bridge به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای پل های بلاک چین بپردازیم و دلیل پیدایش انواع پل های بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

پل بلاک چین چیست؟

پل بلاک چین اتصالی است که به توکن‌ها و یا داده‌ها اجازه می‌دهد از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل شوند. اگرچه پروتکل‌ها، قوانین و مدل‌های حاکمیتی این دو زنجیره ممکن است متفاوت باشد، پل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور ایمن با یکدیگر همکاری کنند.
پل‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، اما معمولاً به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:
•    پل‌های متمرکز متکی بر اعتماد یا فدراسیون (federated)
•    پل‌های غیرمتمرکز یا بی اعتماد (trustless)
پل‌های متمرکز به یک مرجع یا سیستم مرکزی متکی هستند، به این معنی که کاربران برای دسترسی به یک برنامه یا سرویس خاص باید به یک واسطه اعتماد کنند. از سوی دیگر، پل‌های بی‌اعتماد نیازی به جلب اعتماد برای سرمایه‌گذاری یک شخص یا مقام واحد ندارد. بلکه به حقیقت ریاضی موجود در کد متکی است. این واقعیت در یک سیستم بلاک چین غیرمتمرکز توسط نود‌های کامپیوتری متعددی که بر اساس قوانین نرم‌افزار به یک اجماع مشترک می‌رسند، انجام می‌شود. این امر با استفاده از فضای باز و ایجاد انگیزه برای مشارکت عمومی، بسیاری از مشکلات مرتبط با نهاد‌های متمرکز را که در برابر فساد یا سوء استفاده از قدرت آسیب‌پذیر هستند، از بین می‌برد. پل‌ها برای اهداف مختلف ساخته می‌شوند. می‌توان از آن‌ها برای مبادله هر نوع داده، از جمله تماس‌های قرارداد هوشمند، ‌شناسه‌های غیرمتمرکز، داده‌های خارج از زنجیره از اوراکل‌ها مانند فید‌های قیمت بازار سهام و موارد دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، یک شرکت بازی‌سازی که بر پایه اتریوم ساخته شده است، می‌تواند از اعتبارنامه‌های قابل تأیید لنگر زنجیره‌ای در پولکادات برای برآورده کردن الزامات KYC (مشتری خود را بشناسید) استفاده کند. پل‌ها حتی برنامه‌های غیرمتمرکز بیشتری را فعال می‌کنند زیرا دیگر توسط شبکه اولیه خود محدود نمی‌شوند.

علت ایجاد بریج ارز دیجیتال یا پل بلاکچین چیست؟

هدف و شعار اصلی فناوری ارزهای دیجیتال تمرکز زدایی و ارائه حداکثری خدمات به کاربرانش با حداقل هزینه است. بلاکچین های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به بلاک‌چین رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین، کاردانو و… اشاره کرد. این بلاکچین ها علاوه بر شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که مختص خود آنهاست. به عوان مثال، تعداد NFT هایی که روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارند از تعداد آنها روی بلاک‌چین بایننس کوین بیشتر است. از این رو ساخت NFT ها روی بلاک‌چین اتریوم به علت بازار گسترده این نوع توکن‌ها در این بلاک‌چین قطعاً تصمیم هوشمندانه‌تری است. اما اگر شخصی NFT خود را روی بلاکچین بایننس ساخته باشد و به بازار گرم توکن‌های غیرمثلی در شبکه اتریوم دسترسی نداشته باشد، باید چه کار کند؟ وجود مفهوم بریج ارز دیجیتال یا پل بلاکچین باعث می‌شود در برابر این پرسش سکوت نکنیم و بتوانیم راهکاری برای آن ارائه دهیم. به عبارتی بریج ارز دیجیتال باعث می‌شود بتوانیم از امکانات بلاکچین های مختلف بدون محدودیت استفاده کنیم. پل بلاکچین باعث می‌شود وجود قابلیت‌های منحصربه‌فرد یک بلاکچین، تنها متعلق به گروهی از کاربران خاص شبکه آن نباشد و به نوعی امکانات بلاکچین ها از حالت متمرکز خارج شود تا تمام کاربران دنیای کریپتوکارنسی بتوانند از تمام قابلیت‌های این جهان شگفت‌انگیز استفاده کنند.

نتیجه گیری :
پس از سال‌ها تحقیق و توسعه بالاخره در یک ساختار بازار چندشبکه‌ای قرار گرفتیم. در حال حاضر، شبکه‌های Blockchain فراوانی فعال هستند که تعداد این شبکه‌ها احتمالاً در آینده افزایش خواهد یافت. بسیاری از شبکه‌ها محدودیت‌ها و ساز و کارهای خاص خود را دارند. با توجه به رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و به‌طورکلی بلاکچین این محدودیت‌ها بیش‌ازپیش به چشم می‌آیند؛ برای مثال شبکه اصلی بیت کوین در هر ثانیه تعداد محدودی تراکنش انجام می‌دهد، بسیار کند است و سرعت انجام تراکنش در آن در مقابل تراکنشی که بانک‌ها در همان زمان قادر به انجام آن هستند، بسیار کمتر است.

لینک های مفید
بالا