ارز دیجیتال

کیف پول سرد چیست؟

1402/02/09 0

کیف پول سرد ارز دیجیتال چیست و چه مزایا و ویژگی های دارد؟ ضمن بررسی کلد والت (Cold Wallet)، بهترین کیف پول های سرد ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. از آن جایی که ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده غیر متمرکز هستند، مسئولیت تامین امنیت دارایی‌های رمز ارزی بر عهده مالک است. بنابراین اگر رمز ارزهای شما گم یا دزدیده شوند، نهادی مثل بانک وجود ندارد تا برای بازیابی به سراغش بروید. البته این مسئولیت زیاد در واقعیت یک مزیت است؛ دیگر یک نهاد نمی‌تواند ارزهای دیجیتال شما را بدون اجازه مسدود یا برداشت کند. بسیاری از علاقه‌مندان برای تامین امنیت رمز ارزهای خود به کیف پول های سرد یا همان کلد والت ها رو آورده‌اند که در مقایسه با دیگر انواع والت های غیر متمرکز بیشترین سطح امنیت را دارند. جالب است بدانید این مدل ذخیره‌سازی مختص سرمایه گذاران شخصی خرد و درشت (نهنگ‌ها) نیست و حتی صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال و شرکت‌های سرمایه گذار در رمز ارزها نیز از کیف پول های سرد استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد کلد ولت ها و دلیل امنیت بسیار بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول سرد (Cold Wallet) چیست؟

اگر به دنبال یک راهکار امن برای نگهداری از کریپتوکارنسی‌های خود هستید، می‌توانید کیف پول سرد (Crypto Wallet) را انتخاب کنید. این کیف پول‌ها امکان مدیریت (از جمله: ارسال، دریافت و نگهداری) ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. این کیف پول‌ها به اینترنت وصل نبوده و تنها زمانی می‌توانید آنها را به اینترنت وصل کنید که نیاز به ارسال ارز دیجیتال داشته باشید. لذا از امنیت بالایی برخوردار بوده و امکان دسترسی هکرها به ارزهای دیجیتالی را بسیار کاهش خواهند داد. یکی از ایراداتی که به این کیف پول‌ها وارد شده است، نامناسب بودن آنها برای تراکنش‌های روزانه می‌باشد. انجام تراکنش‌ها با استفاده از این کیف‌ پول‌ها بسیار زمان‌بر است. در صورتی که قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و به کسب درآمد از آن بپردازید، می‌توانید در دوره‌ی آموزش آنلاین ارز دیجیتال پارسیان بورس شرکت کنید. این دوره کاملاً عملی بوده و شما در این دوره صفر تا صد مباحث ارز دیجیتال را فرا خواهید گرفت.

انواع کیف پول سرد :

محبوب‌ترین انواع کیف پول‌های سرد به دو دسته سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری ابزارهای الکترونیکی در اندازه یک هارد اکسترنال یا فلش مموری کوچک هستند و از 50 تا 500 دلار قیمت دارند. کیف پول‌های کاغذی ( Paper Wallet ) نیز کاملاً رایگان و ایمن هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر انواع کیف پول‌های سرد می‌پردازیم.

کیف پول سخت‌افزاری :
کیف پول‌های سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی و دارایی شما را در فضایی آفلاین نگه‌داری می‌کنند. این نوع کیف پول‌ها اطلاعات و دارایی شما را همانند فلش مموری در یک حافظه سخت‌افزاری ذخیره می‌کنند. نکته قابل‌توجه آن است که حتی اگر کیف پول سخت‌افزاری را به اینترنت متصل کنید، کلید خصوصی از آن خارج نمی‌شود. این امر بیان‌گر امنیت بالای کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری است. جالب است بدانید اولین نسخه‌های کیف پول سخت‌افزاری باسیم بودند و از طریق کابل یو. اس. بی. باید آن‌ها را به کامپیوتر وصل می‌کردیم. با گذشت زمان امکان اتصال کیف پول‌های سخت‌افزاری به گوشی و تبلت از طریق کابل OTG فراهم شد. امروزه کیف پول‌های سخت‌افزاری را می‌توان به‌صورت بی‌سیم و از طریق بلوتوث به گوشی‌های هوشمند متصل کرد و تراکنش موردنظر را انجام داد. نگران نباشید! اطلاعاتی که بین گوشی و کیف‌ پول سخت‌افزاری شما ردوبدل می‌شوند، رمزنگاری‌شده هستند تا هیچ‌کس نتواند حین دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

کیف پول کاغذی ( Paper Wallet ) :
کیف پول‌های کاغذی نوعی دیگر از کیف‌ پول‌های سرد محسوب می‌شوند. برخلاف کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های کاغذی کلیدهای خصوصی را کاملاً به‌صورت دستی و سنتی ذخیره می‌کنند؛ به این صورت که کلیدهای عمومی و خصوصی را روی کاغذ پرینت می‌کنید یا در بهترین حالت، برای ذخیره کلیدها، کد QR را روی برگه‌ای ثبت می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید هرگاه بحث امنیت پیش بیاید، درواقع از میزان احتمال خطر صحبت می‌کنیم. تمامی اطلاعاتی که به‌صورت دیجیتال ذخیره می‌شوند، در معرض خطر هکرها قرار می‌گیرد. این موضوع حتی در مورد کیف پول‌های سرد نیز صادق است. مسئله این است که اطلاعات ثبت‌شده روی کاغذ را نمی‌توان از طریق اینترنت هک کرد! از همین رو، هیچ خطری از سوی هکرها کیف پول‌های کاغذی را تهدید نمی‌کند. البته به‌یاد داشته باشید که هرگاه کلید خصوصی شما در اختیار فردی دیگر قرار بگیرد، سرمایه‌تان دود هوا خواهد شد!

نتیجه گیری :
بدون شک افرادی که قصد دارند، حجم زیادی از سرمایه دیجیتال خود را دست نخورده برای مدت طولانی نگه دارند، به سراغ کیف پول های سرد می‌آیند. این کیف پول‌ها از نظر امنیتی در سطح خوبی قرار دارند، اما معنی آن امنیت صد در صد نیست. اگرچه در متن دیدم که علاوه بر انواع سخت‌افزاری، کیف پول‌های کاغذی و نرم‌افزاری نیز از نوع سر وجود دارند، اما بهترین‌ها اغلب همان سخت‌افزاری هستند و توصیه ما نیز استفاده از آن‌ها است.

لینک های مفید
بالا