ارز دیجیتال

تحلیل رقبا در سئو چیست؟

1402/09/13 0

ممکن است شما در یک بازه زمانی با یک کلیدواژه در صفحه اول گوگل باشید، اما در سئو سایت هیچ چیز دائمی نیست! هر روز سایت‌های جدیدی در حوزه کسب و کار شما منتشر می‌شوند و با همان کلمات کلیدی سایت خود را بهینه‌سازی می‌کنند. سایت‌های قبلی هم به طور مستمر در حال بهینه‌سازی هستند و ممکن است با همان کلیدواژه اصلی شما رشد کنند. پس باید به طور مستمر برای حفظ این رتبه تلاش کنید و علاوه بر اجرای اصول و قواعد سئو، لازم است رفتار و فعالیت‌های رقبای خود را هم پایش کنید و از نتایج آن در فعالیت‌های آتی خود استفاده کنید. تحلیل و بررسی رقبا در سئو همان ابزاری است که این اطلاعات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد و موفقیت شما را تضمین می‌کند.

تجزیه و تحلیل رقابتی سئو چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبای سئو یا تجزیه و تحلیل رقابتی سئو‌، شامل تحقیق در مورد محتوا و سایر عناصر آن، مانند لینک‌های خارجی و کلمات کلیدی است که رقیب شما از آن‌ها استفاده کرده است. به بیان ساده‌، این یک مقایسه سئو بین دو وب‌سایت رقیب در یک صنعت یا کسب‌وکار مشابه است.
آنالیز رقابتی سئو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
تجزیه و تحلیل رقابتی روی کیوردها
آنالیز بک لینک‌های رقبا
تجزیه و تحلیل فاصله کلمات کلیدی
تجزیه و تحلیل محتواهای برتر
تجزیه و تحلیل رقابتی سئو موثر و کارآمد است زیرا نیازی نیست تحقیقات خود را از ابتدا شروع کنید. شما‌ می‌توانید سایر رقبا را مشاهده کنید و رویه‌های مثبت آن‌ها را در فعالیت‌های سئویی خود اعمال کنید. برای کارآمد بودن‌، اکثر بازاریابان از ابزار تجزیه و تحلیل رقابتی سئو برای ساده‌‎سازی فرایند و جمع‌‎آوری داده‌های وسیع بدون کار زیاد استفاده‌ می‌کنند. این ابزارها همچنین در ایجاد گزارشات سئوی تحلیل رقبا مفید هستند. برخی از نمونه‌های ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابتی شامل Ahrefs‌، SEMrush و Moz و نردبون (ابزار بررسی رتبه کلمات کلیدی) هستند. بازاریابان یاد‌ می‌گیرند چگونه سئو را برای تحلیل رقبا انجام دهند تا رتبه خود را حفظ کرده و مطمئن شوند که در جایگاه خوبی در صنعت خود باقی‌ می‌مانند.

آنالیز رقبا در سئو

نحوه انجام آنالیز رقبا در سئو

اکنون که فهمیده‎‌ایم تحلیل رقبای سئو چیست، وقت آن رسیده که در چند مرحله اساسی نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که موارد زیر، رایج‎‌ترین مراحل هستند و‌ می‌توانید آن‌ها را بلافاصله پیاده‌سازی کنید.
مرحله ۱: رقبای واقعی خود را شناسایی کنید
اولین قدم برای یادگیری نحوه انجام تحلیل رقبا‌، شناسایی آن‌هاست.
وبسایت Moz توصیه‌ می‌کند در مورد کلمات کلیدی خود مطمئن شوید که رقبای واقعی شما چه کسانی هستند زیرا همه وب‌سایت‌هایی که رتبه بالاتری نسبت به وب‌سایت شما برای یک کلمه کلیدی دارند‌، در صنعت شما حضور ندارند و رقیب‌تان محسوب نمی‌شوند. شما باید در فرآیند پیدا کردن رقبای واقعی خود برای تجزیه و تحلیل سئوی رقابتی‌تان، خیلی دقیق باشید. این کار شامل مقایسه سئو و تحقیق در مورد چندین کلمه کلیدی و توجه به ۱۰ یا ۲۰ وب‌سایت برتر گوگل است که به طور مداوم برای همه آن‌ کلمات کلیدی ظاهر‌ می‌شود. یکی از راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از یک ابزار تجزیه و تحلیل سئو برای رتبه کلمات کلیدی مانند ابزار نردبون است. کافیست دامنه وبسایت خود را وارد کنید، دامنه رقیبانتان را هم وارد کنید و پس از وارد کردن کلمات کلیدی مورد نظرتان وضعیت رتبه خود و رقبایتان را به صورت روزانه بررسی کنید.

چرا آنالیز رقبا در سئو مهم است؟

آنالیز رقبا در سئو به شما کمک می کند تا نگاه عمیق تری به صنعت خود داشته باشید و شکاف های موجود در صنعت را که می توانید پر کنید، مشخص کنید. شما می توانید تعیین کنید که رقبای شما کجا ایستاده اند، آن را با جایگاه خود مقایسه کنید و از اطلاعات جمع آوری شده برای هدایت کسب و کار خود استفاده کنید. کسب و کار شما حتی ممکن است در 5 نتیجه برتر در نتایج جستجو برای مرتبط ترین کلمات کلیدی در دامنه شما رتبه بندی شود. با این حال، همیشه وب سایتی وجود خواهد داشت که سعی می کند با استفاده از نقاط ضعف وب سایت شما، رتبه خود را ارتقا دهد و جایگاه شما را تصاحب کند. هنگامی که به نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقبا فکر می کنید، تعیین تکیه گاه دقیقی که به دنبال آن هستید بسیار مهم است. آنالیز رقبا در سئو می تواند برای اهداف بسیاری استفاده شود، مانند تهیه یک نقشه راه برای تعیین اینکه رقبای شما چه کاری را بهتر از شما انجام می دهند. شاید آن ها در قسمت هایی برجسته هستند یا جامعه بهتری دارند. این موارد تنها از طریق تجزیه و تحلیل جامع از رقبای شما قابل تعیین است.

نتیجه گیری:
حال که متوجه شده اید باید چه مسیری را برای شکست رقبای خود طی کنید، مهم است که این مسیر را به صورت مداوم انجام دهید. شاید در ابتدا تجزیه و تحلیل رقبا کاری بسیار سخت و تا حدودی غیرممکن بنظر برسد، اما امروزه با ابزارهای مخصوصی که در سطح اینترنت وجود دارند شما می توانید با صرفا کلیک بر روی یک دکمه، به سادگی به حجم زیادی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید. اطلاعاتی که با استفاده درست از آنها، می توانید رقبا را از نتایج حذف و سایت خود را جایگزین آن‌ها کنید.
 

لینک های مفید
بالا