ارز دیجیتال

بازار یابی محتوا چیست؟

1402/09/19 0

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت محسوب می‌شود. البته باید بر این نکته تأکید کنیم که با وجود جوان بودن اصطلاح بازاریابی محتوا، استفاده از محتوا برای بازاریابی اتفاق تازه‌ای نیست و مصداق‌های آن را می‌توان حتی در دوران اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ و پیش از آن نیز جستجو کرد. اما با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند و یک رشته‌ی تخصصی مطرح شد و توانست جایگاه ویژه‌ای را در میان فعالان حوزه‌ی دیجیتال به خود اختصاص دهد.

بازاریابی محتوا چیست؟

در این نوع از بازاریابی، کسب‌‌وکار یا برند می‌کوشد با به‌ اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهی‌بخش، به خوانندگان کمک  کند. این کار می‌تواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آن‌گونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیم‌گیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمی‌کنیم؛ بلکه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آن‌ها در این میان، خریداری از ما باشد.  به تعریفی که مؤسسهٔ «Content Marketing Institute» ارائه داده است، توجه کنید:
«هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌ آن.» در سال 2016، تعداد اندکی از کسب‌وکارها به نیروی معجزه‌آسای کانتنت مارکتینگ تردید داشتند؛ اما واقعیت آن است که تنها معدودی از شرکت‌ها از این نوع بازاریابی، با مهارت و تخصصی که واقعا نیازمند آن است، بهره می‌گیرند. این راهنما، به شما نشان خواهد داد که چگونه می‌توانید برند خود را پیروزمندانه تبلیغ و ترویج کنید و مشتریان باکیفیت‌تری دریافت کنید و روابط میان خود و مشتری را از این طریق ارتقا دهید.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

به احتمال زیاد شما تنها کسب و کاری نیستید که در یک حوزه خاص، فعالیت می کنید، بلکه رقبای دیگری هم دارید که شاید سابقه فعالیت بیشتری نسبت به شما هم داشته باشند یا دیرتر از شما فعالیت خود را آغاز کرده باشند. حتی اگر محصولی که تولید می‌کنید بهتر از رقبایتان باشد، باید مخاطب را با محصول خود آشنا سازید و متقاعد کنید که محصول شما امتیاز برتری نسبت به سایر محصولات دارد. ساده‌تر بخواهیم بگوییم، شما محتوایی را که فکر می‌کرده‌اید لازم است تا مخاطب را جذب کند، تولید کرده‌اید؛ اما هنوز برای محتوای خود بازاریابی محتوا انجام نداده اید تا مخاطب را به مشتری خود تبدیل کنید. شاید عملکرد موثر رقبای شما به همین موضوع بر می‌گردد که تولید محتوا را با بازاریابی محتوا همراه کرده‌اند و مشتری‌های بالقوه شما را به سوی خود می‌کشند! روش کار در بازاریابی محتوا بدین صورت است که مخاطبان علاقه‌مند به یک موضوع، در معرض پیامی قرار می‌گیرند که آن‌ها را ترغیب می کند تا بابت کالا یا خدماتی که به آن نیاز دارند، هزینه پرداخت کنند تا به تداوم حیات کسب و کار شما کمک کنند.
یک مثال به مشخص‌تر شدن منظور ما کمک می‌کند. فیلم، سریال و انیمیشن، از جمله محتواهایی است که همیشه خریدار دارند و سایت های سینمایی از پرترافیک ترین و پربازدیدترین سایت ها هستند که سفارش تبلیغات زیادی هم می‌گیرند. خدمات ویژه سایت های سینمایی، قرار دادن لینک دانلود فیلم و سریال است؛ اما لینک های دانلود رایگان در فضای اینترنت وجود دارد و بدون پرداخت هزینه بابت دانلود، این گونه سایت ها دوام نمی آورند. اینجاست که بازاریابی محتوا وارد عمل می‌شود و در ازای پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه یا سالیانه، لینک های دانلود پرسرعت و امکان نوشتن نقد و نظر توسط مشترکین را به مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت پیشنهاد می‌دهد. اغلب طرفداران فیلم و سریال، دوست دارند از تکنیک‌های به کار رفته در فیلم، شخصیت‌پردازی فیلم، نوع بازی‌ها، پیرنگ و... با دیگران به بحث و گفتگو بنشینند. سایت های سینمایی با فراهم کردن امکان گفتگو برای مشترکین در سایت، نیاز آن‌ها را به گفتگو درباره موضوعی که دوست دارند، مهیا می ‌کنند. همچنین مشترکین می‌توانند فهرستی از فیلم‌های درخواستی خود را ارائه دهند تا در سایت ارائه شود و مزایایی از این دست که برای مخاطبان فیلم های سینمایی، ارزش دارد و مزیت رقابتی یک سایت محسوب می‌شود. این مثال تفاوت تولید محتوا و بازاریابی محتوا را مشخص می‌کند و یک درس بزرگ به شما می‌دهد که شناخت مخاطب، اولین گام در بازاریابی محتواست.

نتیجه گیری:
پس از همه‌ی مطالبی که گفته شد، اکنون دیگر نسبت به ضرورت و اهمیت کانتنت مارکتینگ کوچک‌ترین تردیدی به دل ندارید. تنها چیزی که باید رعایت کنید این است که بر اصول کانتنت مارکتینگ مسلط شوید. بار دیگر این نکات را اینجا جمع بندی می‌کنیم:
تدوین یک استراتژی محتوایی اصولی همراه با تیم‌تان
شناسایی شخصیت‌های خریدار یا مخاطبان هدف
تعیین نوع کانتنتی که برای بازار شما بهترین کارکرد را دارد و تولید باکیفیت آن‌ها به طور پیوسته
ترویج‌ (پروموت) مطالب از طریق شبکه‌های اجتماعی
بهره‌گیری از بازاریابی محتوا در تمام مراحل چرخه‌ی خرید
یافتن راه‌هایی برای درگیر کردن مشتریان با بهره‌گیری از UGC یا User Generated Content
سنجیدن، آزمودن، بهبود بخشیدن و تکرار کردن
 

لینک های مفید
بالا