ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/08 0

با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره‌ی ارز دیجیتال وجود دارد، روند جهانی این ارزها نشان می‌دهد که آینده مبادلات مالی جهان تا حد زیادی به ارزهای دیجیتال بستگی دارد.  حرف و حدیث‌هایی از جمله بالا و پایین‌شدن قیمت این ارزها، ساخت ارز دیجیتال ایرانی، تعرفه‌های بالای برق برای استخراج این ارزها و... همگی باعث می‌شوند تا تامین امینت و ریسک سرقت، تبدیل به معظلی بزرگ شود. هر جا هم که حرف از ریسک و خطر وجود دارد، باید پای بیمه و صنعت بیمه به آن بازشده و درصد ریسک را کاهش دهد. 

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

معمولاً، سرمایه گذاران در ایالات متحده که دارای اوراق بهادار متعارف، مانند اوراق قرضه یا سهام هستند، از پشتوانه بیمه ای از طرف دولت ایالات متحده یا بیمه نامه های خصوصی خود برخوردار هستند. با این حال، سرمایه گذاران کریپتو در ایالات متحده به طور خودکار از همان حمایت ها برخوردار نیستند. اینجاست که بیمه ارز دیجیتال وارد عمل می شود تا مالکان ارزهای دیجیتال را از سرمایه گذاری خود محافظت کند. در حال حاضر، تقاضای فزاینده ای برای بیمه ارزهای دیجیتال، به ویژه برای رویدادهایی مانند سرقت وجود دارد. با این حال، بزرگترین مشکل برای بیمه‌گران، فرآیند پذیره ‌نویسی است که ارزیابی ریسک قوی به دلیل فقدان مقررات منسجم در صنعت بیمه رمزنگاری پیچیده می‌شود. برخی از استارت‌آپ‌های جدیدتر و آینده‌نگرتر در این زمینه فعال‌تر بوده‌اند. بنابراین، اگر صنعت، که هنوز در حال توسعه است، تا این حد غیرقابل پیش بینی است، چگونه ممکن است که اصلاً از ارز دیجیتال شما محافظت شود؟ اینجاست که شرکت‌هایی مانند Gemini Crypto Insurance می‌توانند راهنمایی‌هایی ارائه دهند. به گفته یوسف حسین، رئیس ریسک در Gemini در نیویورک:تا به امروز، بیمه‌گران به دلیل تعداد زیادی از هک‌ها که در طول سال‌ها منجر به خسارات فاجعه‌بار شده است و استانداردهای امنیتی ضعیف، کنترل‌های داخلی و سیاست‌ها و رویه‌هایی که متأسفانه مشخص است، برای بیمه کردن ارز دیجیتال مردد بوده‌اند. در نتیجه بسیاری از فعالان صنعت، (بسیاری از صرافی‌ ها و متولیان ارزهای دیجیتال) یا قادر به دریافت بیمه نبوده‌اند یا به دلیل هزینه بالای حق بیمه مورد نیاز تعداد معدودی از بیمه‌گرانی که مایل به بیمه کردن صنعت هستند، از آن خودداری کرده‌اند.

تاریخچه بیمه ارز دیجیتال :

لویدز لندن (Lloyds of London) اولین شرکتی بود که نوعی از بیمه ارز دیجیتال را با سقف ۱,۰۰۰ یورو (حدود ۱,۳۵۳ دلار) ارائه داد. این شرکت با مشارکت اتحادیه Atrium و شرکت Coincover تشکیل شد تا سرمایه کاربران را در برابر سرقت‌های مربوط به کیف پول‌های آنلاین محافظت کند. سقف این نوع بیمه پویا است و بر اساس قیمت ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند. یعنی حتی در صورت نوسان قیمت‌ها، فرد بیمه شده در ازای ارزش دارایی‌های خود غرامت دریافت خواهد کرد. اما باید به این نکته توجه کرد که ارزهای دیجیتال هنوز در آمریکا قانونی نیستند و توسط دولت پشتیبانی نمی‌شوند. در نتیجه، ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین، تحت پوشش شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) یا شرکت حمایت از سرمایه‌گذار اوراق بهادار (SIPC) قرار نمی‌گیرند.

علیت نیاز به بیمه ارز دیجیتال :

پاسخ این سوال تا حد قابل توجهی بدیهی و مشخص است اما بیایید کمی ریشه‌ای درباره آن فکر کنیم. کاربرد بیمه در زندگی ما چیست؟ آیا بیمه برای این وجود دارد که تضمین کند هیچ اتفاق ناگوار و زیان دهی برای ما رخ نمی‌دهد؟ آیا هر شخصی که بیمه داشته باشد، بدون رعایت نکات امنیتی و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار خود را در برابر خطرات بالقوه قرار می‌دهد؟ بازار ارزهای دیجیتال به علت نوپا و تحت وب بودن فعالیت‌هایی که در طول روز در آن انجام می‌شود، همواره هدف اصلی کلاهبرداران و سارقین اطلاعات بوده است. از این رو حتی بهترین رمز ارز بازار کریپتوکارنسی (بیت کوین BitCoin) جزو پرریسک ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. درنتیجه همین که درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، خود آغازی بر انجام یک فعالیت پرریسک است؛ اما چرا ما این ریسک را می‌پذیریم؟ زیرا هر چقدر ریسک یک سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، سود بیشتری نیز به همراه دارد. یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای شخصی نیست که فقط سرمایه‌گذاری کم ریسک یا فقط سرمایه‌گذاری پرریسک انجام دهد، بلکه فردی می‌تواند خود را یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بداند که تا جای ممکن ریسک معاملات خود را کنترل کند. پس ما به عنوان تریدرهای بازار کریپتوکارنسی صرفاً به دنبال انجام پرریسک‌ترین معامله به علت احتمال کسب سود بیشتر نیستیم، چراکه ممکن است این ریسک بالا باعث از بین رفتن تمام سرمایه شود. بیمه ارز دیجیتال ابزاری برای کنترل ریسک فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است. زیرا به واسطه آن  می‌توان پشتوانه‌ای امن برای بخشی از تحدیدهای بازار کریپتو مانند حمله های سایبری، هک و نوسانات شدید قیمتی ایجاد کرد. بنابراین انگیزه اصلی ما برای استفاده از بیمه ارز دیجیتال، تجربه آرامش و امنیت بیشتری هنگام هولد و تریدر رمز ارزها است.

نتیجه گیری :
در این مقاله درباره بهترین ارزهای دیجیتال  Insurance که در زمینه بیمه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، صحبت کردیم و به معرفی مختصری از آن‌ها پرداختیم. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله به هیچ عنوان به‌منزله توصیه برای سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال نیست، بلکه با شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال در هر دسته‌بندی شما می‌توانید با تمرکز و اطمینان بیشتری معاملات یا سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهید. 

لینک های مفید
بالا