ارز دیجیتال

کریپتو جکینگ چیست؟

1402/02/30 0

از جمله عملیات های رمزنگاری مخرب می توان به کریپتو جکینگ اشاره کرد. کریپتو جکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که مجرمان سایبری رایانه‌های تجاری و شخصی، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه را برای نصب نرم‌افزارهایی خاص هک می‌کنند. آنها به این ترتیب می توانند درآمدهای غیر قانونی از طریق بازار ارزهای دیجیتال برای خود ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با کریپتو جکینگ و نحوه تشخیص اسکریپت‌ها و انتشار آن صحبت کنیم.

کریپتو جکینگ چیست؟

کریپتوجکینگ یکی از جرایم سایبری است. هکرها و کلاه برداران با این روش سعی می‌کنند تا از سیستم کاربران به عنوان استخراج کننده استفاده نمایند. به دلیل استفاده غیر قانونی از منابع سخت افزاری سیستم افراد دیگر، این کار یک جرم سایبری محسوب می‌شود. به دلیل استفاده از ارز دیجیتال، کاربران نمی‌توانند چنین هکرهایی را ردیابی کنند. پس کریپتوجکینگ در دسته جرایم سایبری مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. کریپتوجکینگ را می‌توان به روش‌های مختلفی روی سیستم کاربران پیاده سازی کرد. برای این که از این خطرات در امان باشید، در این مطلب از کیف پول من به معرفی کامل کریپتوجکینگ و راه‌های آلوده شدن سیستم خواهیم پرداخت.

تاریخچه کریپتو جکینگ :

کریپتوجکینگ برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۷ زمانی که بیت کوین در اوج خود بود، آشکار شد. کد منتشر شده توسط سازمان کوین‌هایو (Coinhive) در وب سایت خود، که در اوایل سال ۲۰۱۹ تعطیل شد، در نظر گرفته شده بود تا ابزاری برای استخراج صاحبان وب سایت باشد تا به طور غیر فعال درآمد کسب کنند (این روش جایگزینی برای نمایش تبلیغات در سایت خود برای کسب درآمد بوده است). در عوض، مجرمان سایبری متوجه شدند که می‌توانند از این کد برای تعبیه اسکریپت‌های استخراج رمزنگاری خود سوء استفاده کنند. آن‌ها توانستند از منابع محاسباتی بازدیدکنندگان وب‌سایت برای استخراج ارز دیجیتال Monero استفاده کنند که از آن زمان دیگر تحقیقات مربوط به سرقت‌های رمزارز نیز بررسی می‌شود.

نحوه عملکرد کریپتو جکینگ چگونه است؟

متاسفانه بازار پررونق رمز ارز ها همانطور که سبب می شود فعالان اقتصادی به سمت آن جذب شوند، با توجه به محبوبیت ای که بین مردم دارد سبب می‌شود کلاهبرداران هم به آن چشم داشته باشند. افرادی که از روش کریپتو جکینگ استفاده می‌کنند به کریپتو جکر معروف هستند. این افراد از شیوه‌های گوناگون برای در اختیار گرفتن کنترل سیستم استخراج شما استفاده می کنند و بعد از آن که کنترل ماینر شما را به دست آوردند، رمز ارز های شما را بدون آگاهی شما را به سرقت می برند. متاسفانه روش کریپتو جکینگ یکی از روش های عمومی سرقت ارزهای دیجیتال است که طبیعتاً مقابله با آن هم ضروری می باشد.

نتیجه گیری :
به عنوان جمع بندی می توان گفت Cryptojacking  نوعی حمله سایبری است که در آن یک هکر از بد افزار برای دسترسی غیر مجاز به رایانه یا دستگاه قربانی استفاده می ‌کند و از قدرت پردازش آن برای استخراج ارز دیجیتال بدون اطلاع یا رضایت مالک استفاده می ‌کند. این عمل به‌ عنوان جایگزینی برای استخراج ارز های دیجیتال سنتی، که نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سخت‌ افزار و زیر ساخت بود، پدیدار شد. Cryptojacking اغلب با آلوده کردن مرورگر وب قربانی به بد افزار یا با استفاده از آسیب ‌پذیری ‌های نرم‌ افزاری برای دسترسی به رایانه قربانی انجام می‌ شود. ممکن است کامپیوتر قربانی کند شود و مصرف انرژی افزایش یابد و منجر به افزایش قبض برق و آسیب احتمالی سخت افزار شود.  Cryptojacking به یک تهدید بزرگ امنیت سایبری تبدیل شده است، اما ابزارها و استراتژی های مختلفی برای شناسایی و جلوگیری از آن در دسترس هستند. در این مطلب سعی شد به طور کامل در مورد کریپتو جکینگ صحبت شود با این حال اگر نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه داشتید می توانید از مشاوران وب سایت رضا شیرازی کمک بگیرید. کافی است با ما در ارتباط باشید تا در سریع ترین زمان ممکن با شما در تماس باشیم و راهنمایی های لازم را انجام دهیم.

لینک های مفید
بالا