ارز دیجیتال

کوین مرده چیست؟

1402/03/27 0

ارزدیجیتال (Cryptocurrency) انقلاب بزرگی در بخش مالی و سرمایه گذاری به پا کرده‌ است. ارزدیجیتال یا رمزارزشکلی از دارایی است که ارزش آن به صورت الکترونیکی در یک فضای مجازی بر روی شبکه بلاک چین ذخیره می‎شود. در حال حاضر، بازار کریپتو یا ارزدیجیتال مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته و طرفداران زیادی دارد. همین امر موجب رونق گرفتن پروژه‎های رمزنگاری و رمزارزها شده است. بازار ارزهای دیجیتال با پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹،‌ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. پروژه‌های زیادی پس از بیت کوین معرفی شدند و به تدریج پس از شکوفایی این بازار بر تعداد آنها افزوده شد. برخی از این پروژه‎ها بسیار موفق بوده‌اند و برخی با گذشت زمان با شکست مواجه شدند. بازار کریپتو پر است از پروژه‌هایی‌ که با مشکل مواجه شده و رها شده‌اند. اصطلاح «کوین مرده (dead coin)» به این پروژه‌ها اطلاق می‏شود.

کوین مرده چیست؟

به زبان ساده کوین های مرده ارز های دیجیتالی هستند که پروژه آنها کلاهبرداری تشخیص داده شده و از این رو به طور کامل توسط کاربران رها شده‌اند، نقدینگی پایینی دارند یا بودجه کافی ندارند.  درواقع deadcoin ها شت کوین هایی هستد که در بلاک چین های ناشناخته بی هدف و بلااستفاده رها شده اند و دیگری امیدی برای بازیابی و بهبود آنها وجود ندارد.  کوین های مرده اغلب با کلیک بر روی دکمه «نمایش همه موجودی‌ها» در ناحیه کیف پول بایننس یا جستجوی آدرس عمومی کیف پول خود در گوگل  قابل دسترسی هستند. همچنین وب‌سایت‌هایی مانند Coinospy و Deadcoins وجود دارند که پروژه‌های رمزنگاری مرده شناور در این فضای مرده را ردیابی می‌کنند. گزارش دادن کوین های مرده حتی می‌تواند از این سایت‌ها برایتان پول بیشتر و یا اعتبار از طرف این سایت ها به همراه داشته باشد. 

دلایل ایجاد کوین مرده :

DeadCoin در واقع پروژه هایی هستند که به هر دلیلی توسط سازندگانش رها شده اند، از ابتدا با هدف کلاهبرداری ایجاد شده اند، نقدشوندگی پایینی دارند یا منابع مالی کافی نداشته و در نتیجه رها شده اند و دلایل دیگر. دلیل کوین های مرده هر چه که باشد باید گفت این کوین ها در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، در اعماق مبهم ترین و دلسردکننده ترین بلاک چین ها و عاری از هر گونه امید، برای همیشه رها شده اند.  شما می توانید برای پیداکردن آنها با کلیک روی برگه "نمایش همه موجودی" (Show All Balances) در بخش کیف پول Binance یا جستجو در آدرس عمومی کیف پول خود، لیستی از این سکه های مرده را ببینید. وب سایت هایی مانند ددکوینز (Deadcoins) و Coinospy وجود دارند که پروژه های رمزنگاری مرده را ردیابی می کنند. گزارش این موارد از ارزهای مرده و انتشار آن برای کاربران می تواند باعث آگاهی آن ها از اینگونه رمزارزها باشد.
به طور اختصار می توان دلایل ایجاد کوین های مرده را در موارد زیر بیان کرد:
•    خرید و فروش نشدن در بازار بیش از شش ماه
•    نقدینگی کم در بازار
•    پروژه هایی موسوم به کلاهبرداری
•    پروژه های شوخی یا میم کوین ها
•    عدم حمایت تیم توسعه دهنده از پروژه
•    نداشتن منبع کافی مالی برای ادامه پروژه

نحوه شناسایی Dead Coin :

برای اینکه ددکوین‌ها را از ارزهای دیجیتال قابل سرمایه‌گذاری تشخیص بدهید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. این مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد علاوه بر شناسایی دد کوین‌ها به شما در چیدن استراتژی معاملاتی نیز کمک می‌کند. چرا که می‌توانید ارزهای دیجیتال از رونق افتاده را از رمزارزهای پر بازده دا کنید.

وعده های دروغین و فراتر از انتظار :
معمولاً توسعه دهندگان برخی از ارزهای دیجیتال با دادن وعده‌های وسوسه انگیز و خوب، قصد دارند توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. این دسته از ارزهای دیجیتال پس از این که سود خوبی را به تیم توسعه‌دهنده رساند، ناگهان ارزش آن به صفر می‌رسد و تمام سرمایه‌ای که برای خرید آن صرف شده است بکباره از بین می‌رود. از این رو بهتر است که وایت پیپر ارز دیجیتالی را که قصد خرید آن را دارید، مطالعه کنید تا احتمال اتفاق افتادن این مورد برای شما تا حد چشمگیری کاهش یابد.

حجم معاملات :
همیشه پیش از خرید ارز دیجیتالی که در بازار کریپتوکارنسی مشهور نمی‌باشد یا کمتر کسی نام آن را شنیده است، اطلاعات کافی که به شما در خرید آن کمک می‌کند، جمع‌آوری کنید. شما با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را جستجو کنید و حجم معاملات آن را در 24 ساعت گذشته بررسی کنید. اگر حجم زیادی از آن خرید و فروش شده باشد، احتمال اینکه کوین مرده باشد کمتر است.

نقدینگی پایین :
ارزهای دیجیتالی که به عنوان دد کوین در نظر گرفته می‌شوند از نقدینگی پایینی برخوردارند و تعداد زیادی از آن‌ها وجود ندارد که بتوان خریداری کرد.

پروژه های بی هدف :
همانطور که در بخش Dead Coin چیست نیز بیان کردیم که برخی از ارزهای دیجیتال فقط برگرفته از چیزی می‌باشد و هیچ هدف خاصی پشت تولید آن‌ها وجود ندارد. این نوع از رمزارزها به شت کوین معروف هستند، البته اگرچه قصد خرید و فروش آنی را دارید و نمی‌خواهید مدت زمان زیادی آن را نگهداری کنید ممکن است سود خوبی از خرید و فروش آن‌ها بدست آورید. این را بدانید که این نوع از ارزهای دیجیتال پس از مدتی به deadcoin تبدیل می‌شوند، پس به هیچ عنوان قصد نگهداری آن را نداشته باشید. برای این که در بازار ارزهای دیجیتال کمتر دچار شکست یا اینکه سرمایه شما تقریباً صفر شود، پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.

عدم توجه سرمایه گذاران :
زمانی که سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی به رمزارزی توجهی نشان ندهند، ان ارز دیجیتال کم کم به فراموشی سپرده می‌شود. به طوری که نتوانسته است سرمایه مورد نیاز خود را برای بقا در بازار رمزارزهای جذب کند، همین باعث می‌گردد که به کوین مرده تبدیل گردد.

نتیجه گیری :
برای آنکه در دام کوین مرده نیفتید، باید قبل از خرید ارز دیجیتال موارد مختلفی مثل حجم معاملات یا وعده‌های تبلیغاتی پروژه را بررسی کنید. در طول چند سال گذشته، پروژه‌های بسیار زیادی در کریپتوکارنسی توسعه یافته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. تعداد زیادی از این پروژه‌ها شکست خورده‌اند و رمزارز بومی ‌‌آنها به Dead Coin تبدیل شده است. اگر می‌خواهید چند سال دیگر تعداد زیادی کوین مرده در کیف پول خود نداشته باشید، باید هنگام خرید ارزهای دیجیتال جدید و کم‌نام‌ونشان دقت زیادی به خرج دهید.


 

لینک های مفید
بالا