ارز دیجیتال

ارز فیات چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارد؟

1403/02/11 0

همانطور که در عنوان مقاله شاهده میکنید در این بخش تصمیم داریم تا کمی در مورد ارز فیات  و تفاوت های آن با ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. ارز فیات در حقیقت همان پول کاغذی میباشد که معامله گران و سرمایه گذاران هر روز در معاملات از آن استفاده میکنند. به عنوان ارز رایج هر کشور آنها را میشناسیم. تا سال های قبل پول تنها به همان اندازه اسکناس و سکه بوده و وجود فیزیکی داشت، ولی با به وجود آمدن ارز دیجیتال نوع ارتباطات مالی تغییر کرده است. شاید فردی باشد که در حال حاضر نام بیت کوین یا ارزهای دیجیتال را نشنیده است. اما با ماهیت این تکنولوژی نوظهور کمی بیگانه هستند. با توجه به این دلیل در این مقاله، ما می خواهیم به بررسی تاریخچه های پیدایش ارز های کاغذی، نگاهی هم به تفاوت های آن با سایر ارزهای دیجیتال بیاندازیم، ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

 ارز فیات

ارز فیات چیست؟

ارز فیات یا همان پول بدون پشتوانه (Fiat Currency)، واحد ارز هر کشور میباشد. فیات یک کلمه با ریشه‌ای لاتین و به معنای «باید بشود» یا «بگذار بشود» میباشد. ارز فیات هیچ ارزشی نداشته و یک تکه کاغذ یا سکه محسوب میشود. این ارز که همان اسکناس‌ها و سکه‌های رایج امروزی است. در سراسر دنیا برای مبادلات اقتصادی، تجاری، معاملات کالا و سرمایه گذاری مورد استفاده قرار میگیرد. این ارز برای استاندارد طلا و پول کالایی محسوب میشود. اصلی ترین مشکلی که ارزهای فیات دارند، امکان چاپ بدون محدودیت آن‌ها میباشد که سبب ایجاد بی‌رویه و افزایش تورم می‌شود. دلار آمریکا، پوند انگلستان و ریال ایران، نمونه هایی از ارز فیات هستند.

 ارز فیات

پشتوانه ارز فیات چیست؟

ارزها باورهای رایج ملی که می‌توانند پشتوانه‌ آن طلا و الماس موجود در خزانه‌های هر کشوری را داشته باشند. این پول بستگی به ثبات اقتصادی کشور مورد نظر و میزان مصرف و استفاده مردمی میباشد که از آن را بکار میگیرند. می‌توان این ارزها را از دولت توزیع کننده آن گیرند. برای مثال دلار آمریکا به یک نمونه ارز برجسته، پشتوانه‌های دیگری ندارد و چنانچه مردم آمریکا به هر علتی تصمیم بگیرند، ارزش آن را پایین آورند. یک نمونه خیلی مشهور دیگر ارزش پول محلی، به وجود آمدن ابرتورم میباشد. به طوری که مردم برای خرید یک کالای عادی مجبور به حمل کیسه‌های اسکناس بودند یا حتی بعضی از مردم با اسکناس‌ها صنایع دست ساز درست می‌کنند و می‌فروختند.

 

تاریخچه ارز فیات

در قرن یازدهم و در زمان سیچوآن (Sichuan) در کشور چین، برای نخستین بار اقدام به چاپ پولهای کاغذی گرفته شد. آن‌ها این پول‌ها را برای خرید ابریشم، طلا و نقره درست می‌کردند. سپس در دوره کوبلای خان یکی از نوادگان چنگیز مغول در قرن ۱۳، سیستم ارز فیات در مناطق های تحت سلطه این پادشاه آغاز به کار کرد. بعضی از مورخان هزینه‌های زیاد آن را اندازه می کند و این مجموعه را ایجاد می‌کنند، علتی که باعث سقوط سلطنت کوبلای خان می‌شود. در قرن هفدهم برخی از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، هلند و آلمان، تصمیم به استفاده از ارز فیات گرفته شده است. ولی این سیستم در کشور سوئد موفقیتی نداشت و سیستم خزانه داری این کشور از استاندارد نقره روی آورد.

 ارز فیات

سخن پایانی:
در این مقاله سعی بر این داشتیم که مهمترین و موثرترین اطلاعات و منابعی در رابطه با موضوع ارز فیات و اینکه این ارز چه ویژگی هایی دارد، برای شما ارائه دهیم و شما از این مقاله استفاده ممکن را کرده باشید. همچنین درباره عناوینی مانند پیدایش ارز فیات و اینکه چه کاربردهایی در میان معامله گران و سرمایه گذاران بازارهای مال مانند بازار ارز دیجیتال دارد. به تاریخچه و بنیانگذاران این ارز اشاره کردیم. به طور کلی ارز فیات یک جایگزین برای اسکناس های کاغذی است که با پیشرفت تکنولوژی جایگاه بهتری را پیدا کرده است.

 

لینک های مفید
بالا