ارز دیجیتال

فیلیپنینگ در ارز دیجیتال چیست؟

1402/09/11 0

اگر کمی درباره بازار ارز دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی مطالعه کرده باشید، احتمالا با القاب خاص بیت کوین و میزان محبوبیت آن آشنا شده‌اید. بسیاری از افراد از بیت کوین به عنوان پادشاه بازار رمز ارزها یاد می‌کنند؛ زیرا برای سال‌های طولانی در لیست ارزهای دیجیتال مختلف رتبه اول را داشته است. حال، زمانی را تصور کنید که رمز ارز دیگری مثل اتریوم، جایگاه بیت کوین را تصاحب کند. در این صورت فلیپنینگ (flippening) اتفاق افتاده است. برای پاسخ به کسانی که نمی‌دانند فلیپنینگ چیست می‌توان این گونه گفت که این اصطلاح یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است. این مفهوم مخصوص زمانی است که اتریوم، جایگاه پادشاهی بیت کوین را از آن خود کند. تشخیص این رخداد بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. شاخص فلیپنینگ به عنوان یک اندیکاتور مناسب برای تحلیل بازار می‌تواند این موضوع را به درستی بررسی کند. در ادامه این مطلب به طور کامل به فلیپنینگ و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

فلیپنینگ چیست؟

جدال بیت کوین و اتریومپس از آن که در رابطه با تشابه دو مفهوم فلیپینگ و فلیپنینگ ابهام‌­زدایی کردیم، زمان آن می‌رسد که به پرسش فلیپنینگ چیست پاسخ داده و به بررسی مفهوم این اصطلاح بپردازیم. فلیپنینگ در لغت به معنای چرخش بوده و در اصطلاح به تعویض جایگاه یک رمز­ارز در بازار رقیب خود اطلاق می‌شود. فلیپنینگ می‌تواند آیندۀ ارزهای دیجیتالی مختلف، از جمله بیت­ کوین را به­‌کلی دگرگون کند و جایگاه آن‌ها را سلب کرده و به ارزهای دیجیتالی دیگری، نظیر اتریوم بدهد. بگذارید این مسئله را با بیان ساده‌تری برای شما شرح دهیم. فعالان بازار ارزهای دیجیتال به‌­حدی به بیت­ کوین علاقمند هستند که با وجود هر اتفاقی، حاضر نیستند دیگر ارزها مانند ارزهای آلت­ کوین را به آن ترجیح دهند. همین مسئله موجب شده است که افت قیمت آلت ­کوین‌ها کاملاً وابسته به افزایش قیمت بیت­ کوین باشد. با توجه به این که بازار ارزهای دیجیتال همواره در حال تغییر و تحول است، عرضۀ بیت ­کوین با هدف سودجویی بیشتر از سوی طرفداران این ارز دیجیتال تا حد زیادی کاهش یافته است. با وجود این که این اقدام هنوز به­‌عنوان یک اقدام اشتباه شناسایی نشده است، اما هیچ شواهدی هم مبنی بر تثبیت جایگاه این ارز دیجیتال با انجام چنین اقداماتی وجود ندارد. این موضوع با در نظر­گرفتن اینکه سفته­‌بازان از طریق ایجاد تنوع در سبدهای سرمایه‌ گذاری خود با سرمایه­‌گذاری روی آلت­ کوین‌ها، مقیاس­‌پذیری بیت­ کوین را به مشکلی جدی‌تر تبدیل کرده‌اند، بیشتر مشخص خواهد شد. از سوی دیگر، اختلاف­ نظر در رابطه با شایستگی بیت­ کوین و آلت­ کوین‌ها جوی را ایجاد کرده است که در آن با دیدۀ تحقیر به این رمز­ارزها نگاه می‌شود.

فیلیپنینگ در ارز دیجیتال

کاربرد شاخص فلیپنینگ چیست؟

از شاخص Flippening برای پیش‌بینی خارج شدن بازار از سلطه بیت کوین استفاده می‌شود. اعداد در این شاخص به صورت درصد بیان می‌شوند و هر چه درصدی که اندیکاتور فلیپنینگ نشان می‌دهد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، احتمال جایگزین شدن اتریوم با بیت کوین در جدول ارزش بازار کریپتو بیشتر می‌شود. هنگامی که این موضوع رخ دهد می‌توان گفت سرمایه‌گذاران بازار کریپتو دیگر به بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تر نسبت به سایر رمز‌ارزها نگاه نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود بازار کریپتو مسیر منطقی‌تری نسبت به حال حاضر خود داشته باشد و هر بار ریزش بیت کوین، سیر نزولی سایر رمز‌ارزها را به دنبال خود نداشته باشد. شایان ذکر است شاخص فلیپنینگ را می‌توان برای سایر کوین‌ها نیز در نظر گرفت. به طور مثال در سال‌های ابتدایی فورک بیت کوین از این شاخص برای مقایسه بیت کوین کش و بیت کوین استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر و با توجه به پیشی گرفتن جایگاه اتریوم از بیت کوین کش و قابلیت‌های فراوان شبکه اتریوم، اکثر تحلیل‌گران استفاده از این شاخص را برای مقایسه اتریوم و بیت کوین استفاده می‌‌کنند. پیش‌بینی بازار‌های مالی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و هیچ فرد یا شاخصی نمی‌تواند آینده را به درستی پیش‌بینی کند. شاخص Flippening نیز یکی از ابزار‌ها برای پیش‌بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال است و نمی‌توان به طور قاطع در مورد صحت کارکرد آن اظهار نظر کرد.

نتیجه گیری:
در این مقاله به بررسی یکی از اصطلاحات رایج بازار و مفهوم آن پرداختیم. بیت کوین از ابتدا به عنوان برترین ارز دیجیتال در بازار حضور بسیار پرقدرتی داشت. با پیدایش اتریوم و سایر آلت کوین ها قدرت و تسلط بیت کوین کاهش پیدا کرد، اما هنوز با بیش از ۴۴.۵ درصد تسلط در بازار، برترین ارز دیجیتال می باشد. اتریوم نیز مدت زیادی است که در انتظار تصاحب جایگاه بیت کوین می باشد. اما باید توجه کرد که هیچ قطعیتی در بازار مبنی بر اینکه این اتفاق رخ خواهد داد وجود ندارد. نظر شما در خصوص این شاخص چیست؟ آیا امکان پیشی گرفتن اتریوم از بیت کوین در آینده وجود دارد؟

لینک های مفید
بالا