ارز دیجیتال

فورک در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/11 0

فورک fork یا انشعاب یکی از پدیده‌های متداول در حوزه نرم افزار است اما علیرغم متداول بودن آن، این مفهوم خارج از حوزه درک بسیاری از کاربران است. اگر قبلاً مطلب اصطلاحات کلیدی ارزهای دیجیتال را در سایت ما مطالعه کرده باشید، احتمالاً همین حالا هم تا حدی با فورک‌های ارز دیجیتال آشنایی دارید. فورک اصطلاحی است که به هر گونه واگرایی و انشعاب در یک پروتکل بلاک چین گفته می‌شود و در ساده ترین توضیح می‌توان آن را دو بخش شدن چیزی دانست. برای مثال خیلی از آلت کوین‌هایی که امروزه وجود دارند، با همان کدبیس بیت کوین اصلی ایجاد شدند و فقط نسخه خودشان را فورک کردند. دلایل مختلفی برای رخ دادن فورک وجود دارد و این فورک‌ها چندین نوع مختلف دارند. در این راهنما به مهم ترین سوالات شما در زمینه ارزهای دیجیتال پاسخ می‌دهیم از جمله: فورک چیست؟ چه انواعی دارد؟ چرا فورک اجرا می‌شود؟ پیامدهای فورک چیست؟

فورک در ارز دیجیتال چیست؟

برنامه‌نویسان ارزهای دیجیتال برای کنترل و ارتقای این ارزها برنامه‌ و قوانینی را وضع می‌کنند که به آن پروتکل می‌گوییم و بلاک چین هم بر مبنای همین قوانین کار می‌کند. این قوانین می‌توانند مربوط به بزرگی بلاک‌ها، محاسبه‌ی کارمزدها، دستمزد ماینرها و غیره باشد. یک نمونه از این قوانین زمان هر بلاک در ارز دیجیتال است، که این زمان برای اتریوم 14 ثانیه و برای بیت‌کوین 10 دقیقه است. نمونه‌ی دیگر مربوط به سرعت تراکنش در این ارزها است که سرعت تراکنش اتریوم حداکثر 16 تراکنش در ثانیه و برای بیت‌کوین حداکثر 7 تراکنش در ثانیه به ثبت رسیده است. فورک راه‌حلی است که هنگام نارضایتی از شرایط موجود در نرم‌افزارهای ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین به کمک برنامه‌نویسان می‌آید. در واقع ساخت یک انعشاب جدید در بلاک چین، به روزرسانی و ایجاد تغییراتی در آن که در نتیجه‌ی آن دو نسخه متفاوت از بلاک چین که هر یک تاریخچه مخصوص به خود را به اشتراک می‌گذارند، ساخته می‌شود نوعی فورک به حساب می‌آید. اگر بخواهیم تعریفی دقیق‌تر از فورک ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که فورک نوعی انشعاب است که برنامه‌نویسان از پروژه‌های قبلی خود می‌گیرند؛ به این صورت که منبع هر پروژه کدی دارد که با کپی کردن آن و با اعمال اندکی تغییرات می‌توانند برنامه و یا پروژه‌ی جدیدی پدید بیاورند.

هدف هاردفورک چیست؟

یک هارد فورک می تواند به منظور رفع خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه های قدیمی تر نرم افزار، اضافه کردن قابلیت های جدید صورت گیرد. گاهی روی دادن فورک باعث ایجاد نگرانی و وحشت بزرگ در میان کاربران یک ارز رمزپایه میشود. وقتی دو بلاک چین متفاوت وجود داشته باشد، در نهایت فقط یکی از آنها میتواند صحیح باشد. بنابراین تراکنش های آن سکه در بلاک چین اشتباه از دست خواهند رفت. در واقع هنگام رخداد فورک به مردم هشدار داده میشود که تا زمانی که فورک رفع نشده است هیچ تراکنشی انجام ندهند.

فورک چطور کار می‌کند؟

فورک‌ها موجب ایجاد تغییراتی در پروتکل بلاکچین می‌شوند و اغلب با ایجاد توکن‌های جدید همراه می‌شوند. یک روش برای ایجاد توکن‌های جدید این است که همه کارها از ابتدا انجام شود؛ یعنی توسعه‌دهندگان کدهای موجود را کپی و پیست کرده، سپس تغییراتی در آن ایجاد و توکن جدید را لانچ ‌می‌کنند. یکی از مثال‌های این روش، لایت کوین است. خالق پروژه ابتدا تغییراتی را اجرا می‌کند؛ سپس مردم با آن هماهنگ می‌شوند، آن را می‌پذیرند و در نهایت به یک رمزارز محبوب تبدیل می‌شود.  برای ایجاد توکن، روش دیگری هم وجود دارد. در روش جایگزین، فورک یک بلاکچین اتفاق می‌افتد. به این معنا که به جای آنکه همه‌چیز را از ابتدا شروع کنند، اقدام به استفاده از یک بلاکچین موجود می‌کنند. در این حالت دو نسخه از بلاکچین خواهیم داشت که از هم جدا شده‌اند. مثال بارز این روش را می‌توان در بیت کوین کش (BCH) دید که فورکی از بیت کوین است. در زمان وقوع این فورک، نظرات مختلفی در مورد‌ آینده بیت کوین وجود داشت که منجر به ایجاد یک رمزارز جدید شد. 

نتیجه گیری :
فورک به معنی تغییر پروتکل‌های توافق کاربران در دفتر کل توزیع شده است. توسعه‌دهندگان با انجام فورک، نرم‌افزارهای اتصال به بلاک چین را تغییر می‌دهند که نتیجه آن می‌تواند تغییرات اساسی در پروتکل شبکه باشد. در این مقاله علاوه بر پاسخ به سوال فورک چیست به سوال انواع فورک چیست نیز با جزئیات پاسخ داده شد. علاوه بر این، تاثیر فورک بر قیمت ارز دیجیتال شبکه نیز بررسی شد و به سوال دلیل ایجاد فورک چیست پاسخ داده شد.


 

لینک های مفید
بالا