ارز دیجیتال

معاملات فیوچرز چیست؟

1402/02/12 0

ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و معاملات مالی بسیار محبوب شده‌اند. همانطور که بازار کریپتو روزبه‌روز در حال پیشرفت است، تنوع محصولات موجود در فضای آن نیز افزایش می‌یابد. معاملات فیوچرز که در دسته بازار مشتقات کریپتو قرار می‌گیرد، نمونه‌ای از محصولات بازار رمزارزها است. این مطلب یک راهنمای دقیق برای یادگیری معاملات فیوچرز، انواع آن و روش معامله‌گری در آن است.

معاملات فیوچرز چیست؟

در نظر بگیرید شما یک شرکت ساختمان‌سازی دارید و قرار است تا ۶ ماه دیگر یک برج آماده را تحویل دهید. شما با توجه به تجربه‌ و محاسبات خود متوجه شده‌اید که در طول ساخت این پروژه به ۱۵ هزار میلگرد نیاز خواهید داشت، برای اینکه بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید قسمتی از بودجه خود را برای تهیه‌ میلگرد کنار گذاشته‌اید، ولی هیچ کس تضمین نکرده که وقتی ساختمان مورد نظر به مرحله‌ای برسد که به میلگرد نیاز داشته باشد، قیمت‌ها تغییر نکرده باشند.
پس برای در امان ماندن از این نوسانات بازار، معاملات فیوچرز بهترین انتخاب هستند. شما می‌توانید با کارخانه‌ میلگرد سازی یک قرارداد آتی برای خرید میلگرد با قیمت معین و مشخص تنظیم کنید، و در آن قرارداد، تاریخ تحویل میلگردها را درج کنید. فرض کنید هر میلگرد ۲۰ هزار تومان است و شما می‌خواهید میلگردها را در ۲ ماه آینده با قیمت مثلا همان ۲۰ هزارتومان خریداری کنید. در این حالت دو سناریو ممکن است پیش بیاید:
•    ممکن است به دلایل سیاسی‌-اقتصادی پیش‌بینی نشده‌ای قیمت میلگرد پایین بیاید مثلا به قیمت ۱۵ هزار تومان برسد در این صورت شما ضرر کرده‌اید زیرا اگر صبر می‌کردید و میلگردها را 2 ماه بعد خریداری می‌کردید، قیمت هر میلگرد برای شما 15 هزار تومان محاسبه می‌شد.
از طرف دیگر با پایین آمدن قیمت کالا، کارخانه‌ میلگرد سازی سود خوبی خواهد کرد. چون میلگردهای خود را با قیمت بالاتری به فروش رسانده است.
•    ولی اگر در دو ماه آینده قیمت میلگرد بالاتر برود مثلا به ۲۵ هزار تومان برسد شما به عنوان خریدار سود دلچسبی خواهید داشت.
همچنین شما به عنوان خریدار با پرداخت هزینه در هنگام عقد قرارداد به کارخانه نقدینگی تزریق کرده‌اید و چرخ تولید را به گردش درآورده‌اید و یا میزان تولید را بالا برده‌اید.
این نوع قراردادها به خصوص برای کارخانه‌هایی که به علت عدم وجود دارایی مورد نیاز از کار افتاده‌اند بسیار کارساز است؛ زیرا در قراردادهای آتی عموما مبلغ قید شده در قرارداد در همان ابتدا توسط خریدار پرداخت می‌شود.

فرآیند فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟

فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ در برخی شرایط، به جای خرید یا فروش مستقیم، یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین معامله می‌شود. معاملات آتی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به طور غیرمستقیم در فرآیند خرید بیت کوین قرار گرفته و به طور بالقوه از تغییرات قیمت آن سود ببرند. اگرچه معاملات آتی کریپتو قرار است قیمت دارایی پایه را از نزدیک ردیابی کند، اما ارزش آن گاهی اوقات می‌تواند در سررسیدش متفاوت باشد. (از آنجایی که به سمت تاریخ تسویه آن نزدیک می‌شود.) این معمولاً ناشی از تغییرات شدید ناگهانی در نوسانات است که می‌تواند توسط یک عامل اساسی ایجاد شود. (مثلاً خرید بیت کوین بیشتر تسلا یا حضور یک کشور بزرگ که رمز ارز را قبلاً ممنوع کرده بود.) مسائل عرضه و تقاضا برای قراردادهای خاص می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش در یک یا چند مجموعه از معاملات آتی در مقایسه با سایرین شود.

نتیجه گیری :
در این مطلب گفتیم که فیوچرز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین تفاوت آن با سایر معاملات را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. پاسخ به سوال معامله پرپچوال فیوچرز چیست بخش مهم دیگر این مطلب بود که کامل و با بررسی مفهوم فاندینگ ریت به آن پاسخ داده شد. در نهایت، پس از پاسخ به تفاوت معامله آپشن و فیوچرز، چگونگی انجام معامله در بازار فیوچرز با کمترین ریسک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


 

بالا