ارز دیجیتال

gtmetrix چیست؟

1402/11/24 0

حتی اگر گوگل چند سال پیش اعلام نمی‌کرد که سرعت صفحات، فاکتوری بسیار مهم برای سنجش اعتبار و عملکرد هر وبسایت است، باز هم سریع بودن آن در تجربه مخاطب خیلی مهم بود. ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سرعت سایت را تحلیل کرد که یکی از آن‌ها سایت GTmetrix است. جی تی متریکس یکی از بهترین ابزارهای سئو سایت است که می‌تواند برای بهبود عملکرد سایت‌ها موارد مهمی را پیشنهاد دهد.Gtmetrix  ابزار تحلیل عملکرد کور وب وایتال سایت است که توسط GT.net ساخته شده است. در جی تی متریکس می‌توانید عملکرد وبسایت خود را ببینید و راهنمایی و مشاوره برای رفع مشکلات احتمالی وبسایتتان بگیرید. در این مقاله قصد داریم به معرفی و آموزش سایت GTmetrix بپردازیم و به شما بگوییم که چطور می‌توانید با استفاده از تحلیل‌های این سایت رتبه بهتری در گوگل بگیرید. در کنار آموزش جی تی متریکس، سایت‌های مشابه را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

آموزش  Gtmetrix:

برای استفاده از ابزار آنلاین جی تی متریکس جهت بررسی سرعت سایت خود، وارد آدرس WWW.GTmetrix.COM بشوید. بعد از باز شدن صفحه در قسمت Analyze آدرس سایت یا صفحه مدنظر خود را جهت سنجیدن سرعت  وارد کنید. و در نهایت روی دکمه Analyze کلیک کنید. در پنجره باز شده  نتیجه آنالیز سایت را به صورت امتیاز دهی در دو بخش Grade GTmetrix و Web Vital به شما نمایش می دهد. که در زیر به بررسی هر کدام از این بخش ها می پردازیم. در بخش Grade GTmetrix : سه نوع امتیاز را برایتان مشخص می کند. اولین بخش نشان دهنده امتیاز سایت براساس یک حرف انگلیسی است ( F.E.D.C.B.A) این حرف عملکرد سایت را در قالب سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز مشخص می کند. نمره A  بارنگ سبز نشان دهنده عملکرد عالی سایت است یعنی بهترین امتیاز را دریافت کرده اید و بر همین اساس کم ترین امتیاز با حرف F به رنگ قرمز خواهد بود.
امتیاز Performance :  یک امتیاز برحسب درصد به عملکرد سایت شما، در زمان ورود کاربران می هد. که چندین فاکتور مهم از جمله سرعت ایندکس، مدت زمان لود شدن بزرگترین محتوا، مدت زمان لود شدن اولین محتوا، مقدار زمان تعامل و مدت زمان مسدود شدن را بررسی می کند
امتیاز Structure : این امتیاز میزان بهینه بودن وب سایت شما را مشخص می کند. نکته قابل توجه در این بخش این است که با رفع کردن خطاهای مربوط به این قسمت می توانید سرعت وب سایت خود را افزایش بدهید که مساوی با کسب رتبه برتر است.
در بخش Web Vital  سه امتیاز دهی دیگر مشخص می شود که در زیر آن ها را توضیح می دهیم

Largest Contentful Paint : مدت زمان بارگذاری  بزرگترین المان محتوای شما را به صورت درصد مشخص می کند برای به دست آوردن بهترین نمره سبز رنگ باید تمام تلاش خود را بکنید که بیشترین زمان بارگذاری  بزرگ ترین عنصر محتوایتان کم تر از 1 ثانیه باشد.
Total Blocking Time : کدهای جاوا اسکریپت بر روی کل زمان بلاک شدن سایت شما تاثیر گذار هستند برای به دست آوردن امتیاز سبز در این بخش باید زمان TBT از 150میلی ثانیه کم تر باشد یعنی هر چقدر میزان زمان مصرف شده توسط کدهای جاوا اسکریپت در زمان لود صفحات کم تر باشد قطعا عملکرد بهتری به دنبال دارد.
Cumulative Layout Shift : میزان تغییر حالت سایت در زمان بارگذاری صفحات را به کاربر نشان می دهد. برای به وجود آوردن تجربه کابری خوب باید عدد 0.1 را در این بخش به دست بیاورید.

نتیجه گیری:
اگر شما علاقه مند هستید تا یک سایت با سرعت بالا داشته باشید؛ نیازمند یک ابزار جامع برای سنجش سرعت تان هستید. GTMetrix این کار را به صورت کاملا دقیق و جامع برای شما انجام می دهد و به شما یک تصویر کامل از چگونگی عملکرد سایت تان را ارائه می‌دهد. فراموش نکنید که تنها نباید صفحه اصلی سایت خود را تست کنید، بلکه همه صفحات سایت را از مکان های مختلف تست کنید و بر روی کاهش زمان بارگذاری آن ها به جای به حداکثر رساندن درصدهای PageSpeed و YSlow تمرکز کنید. به طور کلی از GTMetrix می‌توان برای افزایش سرعت بارگذاری سایت؛ تجزیه و تحلیل سایت از نظر بهینه سازی تصاویر و ... جهت بهینه‌سازی بهتر، مقایسه چندین سایت با یکدیگر، ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه سئو سایت و... استفاده کرد.
 

لینک های مفید
بالا