ارز دیجیتال

کیف پول گرم چیست؟

1402/02/09 0

کیف پول گرم چیست؟ کیف پول گرم یا Hot wallet از لیست کیف پول ارز دیجیتال است که روی موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شود. این نرم افزارها امروزه جزو کیف پول‌های محبوب بازار ارز دیجیتال به شمار می‌روند و عده زیادی ارزهای خود را در آن‌ها نگهداری می‌کنند.  کیف پول نرم افزاری سطح امنیتی بالایی ندارد اما دسترسی راحتی به ارزهای خریداری شده می‌دهد. با رعایت چند نکته امنیتی، با خیال آسوده می‌توانید از این نرم افزارها استفاده کنید.‌ هات ولت‌ها جزو بهترین کیف پول‌ها به شمار می‌روند، این کیف‌ها مناسب نگهداری طولانی مدت رمز ارز نیستند و برای تریدهای کوتاه مدت یا میان مدت استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد کیف پول‌های نرم افزاری یا همان هات ولت بیشتر توضیح داده و برخی از آن‌ها را معرفی کنیم.

کیف پوا گرم چیست؟

کیف پول گرم در واقع یکی از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال است که به صورت آنلاین قابل دسترس است و تراکنش بین مالک و کاربران نهایی را تسهیل می‌کند. کیف پول‌های گرم با ذخیره و ایمن‌سازی دارایی‌های شما، دسترسی و راحتی تراکنش‌های مالی را در اقتصاد ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. کاربرانی که به دنبال انجام تراکنش از طریق پلتفرم‌های آنلاین هستند می‌توانند از کیف پول‌های گرم استفاده کنند. این نوع کیف پول دارایی شما را به صورت آنلاین ذخیره می‌کند و شما برای استفاده از آن باید به اینترنت متصل باشید.

کیف پول گرم چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید اقدام به خرید ارز دیجیتال یا استخراج آن می‌کنید و بعد می‌خواهید در پرداخت‌ برای خرید کالا یا خدمات از آن استفاده کنید. شما برای نگهداری و انجام تراکنش‌های رمز ارزی باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. رمز ارزهای شما یا بهتر بگوییم کلید‌های خصوصی‌ که با آن به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید، در این کیف پول‌ها ذخیره می‌شوند. برای درک عملکرد والت‌های ارز دیجیتال باید ابتدا با اصطلاحات کلید خصوصی و عمومی در دنیای رمز ارزها آشنا شوید. همه کیف پول‌ها از کلید عمومی و کلید خصوصی استفاده می‌کنند که فاکتور امنیتی مهم در انجام تراکنش‌های درون بلاک چین هستند. وقتی می‌توانید بگویید مالک مقداری ارز دیجیتال هستید، در واقع این داشتن کلید‌های خصوصی‌ است که گواه مالکیت شما را بر آن دارایی است. از سویی کلیدهای عمومی (Public Key) همانند نام کاربری (یا به بیان خیلی ساده، شماره کارت اعتباری شما) برای عموم قابل نمایش هستند و با استفاده از این کلیدهای عمومی می‌توانید رمز ارز دریافت کنید. تمام چیزی که شبکه از شما می‌شناسد آدرس عمومی (تابعی از همان کلید عمومی) شماست و در حالی که هویت واقعی شما افشا نمی‌شود، می‌توانید به شبکه تراکنش صادر کنید. کلیدهای خصوصی (Private Key) همان شماره‌های شناسایی شخصی (در بیان بسیار ساده، مثل رمز کارت اعتباری شما) است که اجازه دسترسی به کیف پول را می‌دهد و امکان مشاهده موجودی، تاریحچه تراکنش‌ها و اطلاعات بیشتر را نیز میسر می‌کند. کیف پول‌های گرم، اپلیکیشن‌هایی هستند که به اینترنت و زیرساخت‌ دارایی‌های دیجیتال (شبکه بلاک چین بستر یک ارز دیجیتال) متصل هستند. به طور خلاصه هات والت رابط ما و بلاک چین بستر ارزهای دیجیتال مختلف است. نقش این رابط‌های کاربری این است که داده‌های مربوط به هر گونه تراکنش رمز ارزی از سمت کاربر را به شبکه بفرستد تا در دفتر کل توزیع شده بلاک چین مربوطه توسط نودها ثبت و ضبط شود. اما گفتیم کیف پول‌های گرم اگرچه دسترسی به دارایی‌های دیجیتالی را برای کاربر بسیار آسان می‌کنند، مشکل عمده‌شان خطر هک شدن در محیط آنلاین است؛ مشکلی که در انواع کیف پول سرد یا کلد ولت‌ها وجود ندارد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه، تفاوت‌های بیشتر کیف پول سرد و گرم را بررسی می‌کنیم.

مزایای کیف پول گرم :

•    این کیف پول‌ها رایگان هستند.
•    از بیشتر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.
•    کاربری آسانی دارند.
•    دسترسی راحت به دارایی‌های خود دارید.
•    قابل حمل و همیشه دردسترس هستند.
•    تراکنش‌ها در کمترین زمان ممکن انجام می‌شوند.

معایب کیف پول های گرم :

از آنجا که کیف پول‌های گرم، طرفداران زیادی دارند و تقریباً همه کاربران کریپتو از آن استفاده می‌کنند، این باور به وجود آمده است که این والت‌ها بدون نقص هستند. البته این باور تا حدودی درست است و این کیف پول‌ها کاربری آسانی دارند، اما تنها ایراد کیف پول گرم، نقص امنیتی آن است. از آنجا که کیف پول‌های گرم برای فعالیت به اینترنت متصل می‌شوند، تهدیدات امنیتی و سرقت‌های سایبری، کاربران این کیف پول‌ها را تهدید می‌کند. از همین رو بسیاری از افراد کهنه‌کار در بازارهای مالی دیجیتال و صرافی‌های پیش‌رو، بخش بزرگی از دارایی‌های خود را در کیف پول سرد نگهداری می‌کنند و تنها مقداری از دارایی‌های خود را که برای معاملات در نظر گرفته‌اند، در کیف پول گرم نگه می‌دارند.

نتیجه گیری :
سعی کردیم تا در این مقاله تمام چالش های تریدرهای ایرانی درباره انواع کیف پول گرم را برطرف کنیم. هر چند در حال حاضر داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال تبدیل به یک امر عادی برای تریدرهای ایرانی شده، اما با این حال هر روز از گوشه و کنار اخباری مبنی بر اختلال در شبکه برخی از کیف پول ها و کلاهبرداری های آنها می شنویم. بازار رمز ارزها به خوی خود چالش های بسیار زیادی دارد. این چالش ها برای کاربران ایرانی بیشتر از بقیه کاربران جهانی نیز است از این رو استفاده از یک کیف پول نامناسب نباید تبدیل به کی چالش جدید برای کاربران یارانی شود. در این باره سعی کردیم تا در این مقاله از کانون بورس شرایط لازم برای داشتن یک کیف پول گرم را با شما در میان بگذاریم. اگر چالش های ذهنی شما در این باره برطرف شد که از این بابت بسیار خرسندیم. اما در غیر این صورت تیم ما در کانون بورس این آمادگی را دارد که در صورت نیاز، مشاوره های لازم را به شما درباره انتخاب یکی از بهترین Hot Wallet های موجود به شما ارائه نماییم. 


 

بالا