ارز دیجیتال

کلمه کلیدی چیست؟

1401/12/25 0

در این مطلب به بررسی کلمات کلیدی در تولید محتوا می پردازیم. سئو کلمات کلیدی یا (Keywords) به معنی تعیین کلمات و عبارات کلیدیست که می بایست از آنها در صفحه هدف استفاده کنیم تا آن صفحه در هنگام جستجوی کلمه مورد نظر در نتایج جستجو نمایش داده شود. تعیین چگالی کلمه کلیدی در هر صفحه، از مشکلات این نوع سئو محسوب می شود که نه بایست کم باشد که از اهمیت آن صفحه بکاهد و نه زیاد که جنبه اسپم نداشته باشد.

کلمه کلیدی چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم کلمه کلیدی چیست؟ از لحاظ سئو، کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ می‌کند. در واقع، کلمه کلیدی یک یا چند واژه است که مضمون و هدف محتوای شما را تعیین می‌کند. در بهینه‌سازی موتور جستجو، کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند. فرقی نمی‌کند تولیدکننده محتوا باشید یا صاحب وب سایت، در هر صورت، می‌خواهید کلمات کلیدی صفجه‌تان مرتبط با چیزی باشد که کاربران‌تان در جستجویش هستند. اگر از کلمات کلیدی مناسب و در جای درست استفاده کنید، احتمال این‌که کاربر، در نتیجه جستجویش، به مطلب شما بر بخورد بیشتر خواهد شد.
به طور خلاصه،
•    کلمات کلیدی مضمون صفحه را مشخص می‌کنند.
•    موتور جستجو از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه صفحه استفاده می‌کند.
کلمات کلیدی به کاربر کمک می‌کنند تا محتوا و اطلاعات مورنظرشان را پیدا کنند. از سوی دیگر، وجود کلمات کلیدی در مقاله می‌تواند کاربر را به سوی محتوای شما هدایت کند.

چرا کلمه کلیدی مهم است؟

حال که دانستید کلمه کلیدی چیست ، نوبت به بیان این موضوع می‌رسد که چرا یافتن کلمه کلیدی مناسب مهم است؟ همان طور که گفته شد، رشته ارتباطی مخاطب با سایت شما کلمات کلیدی هستند. به عبارت دیگر، کاربران به وسیله جستجوی کلید واژه‌ها، به سایت شما هدایت می‌شوند. چنان چه شما بتوانید کلیدواژه‌های پرجستجو و مرتبط با فعالیت خود را به درستی انتخاب کنید، به افزایش قابل توجه ترافیک سایت و در نتیجه موفقیت در کسب و کار اینترنتی دست می‌یابید. یکی از اهداف اصلی سئو، دریافت بازدید مستقیم از گوگل است که این امر نیز با انتخاب صحیح کلمه کلیدی میسر می‌شود. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید، باید از نیاز و خواسته‌های کاربرانتان مطلع شوید. همچنین باید دریابید که برای هرکدام از موضوعاتی که قرار است در سایتتان در مورد آن صحبت کنید، چه عباراتی بیشتر جستجو می‌شود و همان‌ها را به عنوان کلید واژه محتواهای خود برگزینید. به یاد داشته باشید که فرآیند سئو و بهینه سازی سایت، بدون یافتن کلمه کلیدی موثر، تلاش بیهوده‌ای است و مانند یک قفل بدون کلید به هیچ دردی نخواهد خورد! بنابراین انتخاب صحیح کلیدواژه به پیشرفت سایت شما در زمینه‌های مختلف کمک شایانی خواهد کرد.

انواع کلمات کلیدی :

همانطور که مشاهده کردید، کلمات کلیدی می توانند اهداف جستجوی متفاوتی داشته باشند. اما چند نوع کلمه کلیدی مختلف نیز وجود دارد که ارزش دانستن دارد.

•    Short tail
کلمات کلیدی کوتاه که از آن ها تحت عنوان Short tail نیز یاد می شود، شامل یک یا دو کلمه هستند. این کلمات که دامنه سرچ زیادی را در بر می گیرند، نمی توانند هدف کاربر را به درستی تعیین کنند. به عنوان مثال ارده یک کلمه کلیدی کوتاه است که یک مفهوم کلی را در بر می گیرد. اما هدف اصلی کاربر را به وضوح مشخص نکرده و تعیین نمی کند که کاربر به دنبال چیست؟ آیا در پی یافتن طرز تهیه ارده است یا می خواهد خواص ارده را بداند!

•    Mid tail
کلمات کلیدی متوسط یا همان Mid tail ها دسته ای از کلمه های کلیدی هستند که جزئیات بیشتری از مفهوم و هدف کاربر را پوشش می دهند. اما باز هم قادر به پوشش دهی هدف اصلی کاربر نیستند. برای مثال اگر فردی که به دنبال آشنایی با خواص ارده کنجد است، عبارت "خواص ارده" را در گوگل سرچ کند، به نتیجه ای کلی دست پیدا می کند که ممکن است هدف وی نباشد!

•    Long tail
کلمات کلیدی طولانی یا به اصطلاح Long tail ها شامل 3 تا 5 کلمه بوده و هدف کاربر را به خوبی مشخص می کنند. برای مثال اگر فرد عبارت خواص درمانی ارده کنجد را در گوگل سرچ کند، سریعا مطلب مورد نظر برای او به نمایش در می آید. چرا؟ چون هدف خود را با بیان جزئیات کامل در قالب کلمات کلیدی طولانیبیان نموده است!

نتیجه گیری :
بگذارید راست و صادقانه یک نکته را همینجا بگوییم. هدف از تحلیل کلمات کلیدی نباید از کلمات کلیدی بدون برنامه استفاده کنید و صرفا هدفتان گول زدن گوگل و موتور های جستجو باشد. در استفاده از آن ها قوانینی وجود دارد که باید رعایت کنید. برای مثال استفاده از کلمات کلیدی باید در جاهای معینی از سایت مثل صفحات اصلی سایت صورت گیرد تا مخاطبین خیالشان از وجود موضوعی که به دنبال آن هستند راحت شود. خیال نکنید که تنها با دراوردن کلمات کلیدی می شود به سادگی در گوگل بالا امد؛ چرا که تحلیل و انالیز کلمات کلیدی یک موضوع خیلی خیلی پایه ای در سئو است که تقریبا تمام سئوکاران ان را می دانند و اگر به همین سادگی بود همه در گوگل اول می شدند.


 

لینک های مفید
بالا