ارز دیجیتال

لتنسی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

1402/03/04 0

تاخیر یا لتنسی (Latency) برای معامله‌گران حرفه‌ای دنیای بازارهای مالی به ویژه ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. یکی از موضوعات مهمی که کارشناس‌ها و مربی‌های دوره‌های آموزش ترید ارز دیجیتال به آن تاکید دارند، توجه به تاخیر یا لتنسی در ارسال درخواست است. در بازار پر از نوسان ارزهای دیجیتال، هر لحظه طلایی است و نباید از دست برود؛ به همین دلیل بیشتر معامله‌گرها باید در پلتفرم‌ها و سیستم‌هایی معاملات خود را انجام دهند که تاخیر کمی دارند و خیلی سریع درخواست کاربر را پاسخ می‌دهند. لتنسی ارتباط مستقیمی با سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات دارد.

لتنسی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در دنیای رمزنگاری، تأخیر (latency) می تواند به تأخیر در شبکه بلاک چین یا صرافی رمزنگاری اشاره کند. لتنسی یک شبکه بلاک چین زمان بین ارسال تراکنش و تأیید توسط شبکه است، در حالی که تأخیر یک صرافی زمان پردازش تراکنش است که در شبکه انجام می شود. صرافی‌ های کریپتو برای پردازش حجم بالای تراکنش‌ ها در شبکه‌ های خود و مدیریت نوسانات بالا به لتنسی بسیار کم نیاز دارند تا معامله‌گران بتوانند از قیمت‌های دارایی بلادرنگ استفاده کنند.

اهمیت لتنسی در ترید ارزهای دیجیتال :

داشتن لتنسی پایین یا تاخیر زمانی کم مخصوصا برای سیستم‌های آنلاین مانند سیستم بازی‌های رقابتی و البته سیستم‌های معاملاتی که زمان‌بندی دقیق در آن‌ها لازم است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معامله گران آنلاین می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که سفارش‌های آن‌ها به محض فشردن دکمه “confirm” ثبت شود. هر چه تاخیر بین کلیک کاربر برای درخواست و ثبت سفارش و پاسخ دریافتی بیشتر باشد، احتمال این که  قیمت دارایی مورد معامله بیشتر نوسان کند هست. و این می‌تواند روی اجرای استراتژی مد نظر معامله‌گر تاثیر بگذارد که زیاد مورد مقبول تریدرها نیست. برای به حداقل رساندن این مشکل، بیشتر صرافی‌های آنلاین حوزه ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی تلاش دارند تا جایی که ممکن است لتنسی پایین را به کاربران خود ارایه دهند. هر چند که این موضوع در سیستم‌های معامله‌گری  و ترید سنتی مدت‌هاست که سعی بر انجام آن شده است، در دنیای جدید کریپتوکارنسی مهم‌تر و لازم‌تر است.

چگونه می‌توان به کمترین تاخیر یا لتنسی دست یافت؟

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال برتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها از سرعت لازم برای ثبت سفارشات و انتقال داده برای کاربران معمولی برخوردار هستند. اما میزان لتنسی یا تاخیر در این صرافی‌ها باید به حداقل ممکن برسد تا بتوانند به واسطۀ آن، تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای‌تری را به سوی خود جذب کنند. به طور کلی صرافی‌های کوچک‌تر قادر به استفاده از برترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها برای افزایش سرعت در عملکرد خود نیستند و این موضوع طبیعتاً بر عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت. موضوع سرعت و مدت‌زمان انجام تراکنش‌ها برای برخی از تریدرها، همچون کسانی که به جمع‌آوری ارزهای دیجیتال می‌پردازند یا با دید بلندمدتی (هودل) به معاملات وارد می‌شوند، چندان اهمیتی ندارد، اما بر خلاف این افراد، این موضوع برای تریدرهای روزانه (Day traders) یا افرادی که از معاملاتی همچون HTF ها استفاده می‌کنند، بسیار بااهمیت است. به همین دلیل این افراد به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت‌ترین پلتفرم‌ها هستند تا لتنسی یا تاخیر کمتری را در ثبت سفارشات خود تجربه کنند.

نتیجه گیری :
در مطالب فوق به بررسی مفهوم لتنسی و تاثیر آن بر ترید رمزارزها پرداختیم. سرعت اینترنت روزبه روز در حال افزایش است و بعید است که به این زودی‌ها کاهش یابد به همین جهت در سال‌های آینده لتنسی پایین از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. لتنسی پایین درکنار استراتژی معاملاتی، روش تحلیل و ارزیابی قیمت‌ها، مدیریت سرمایه و... مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

لینک های مفید
بالا