ارز دیجیتال

اهرم معاملاتی یا  leverage در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/09 0

اهرم یا لورج (به انگلیسی Leverage) به معنی استفاده از سرمایه قرضی برای انجام معاملات در ارز دیجیتال است. در معاملات اهرمی قدرت خرید یا فروش شما چند برابر می‌شود و می‌توانید با چندین برابر موجودی حسابتان اقدام به معامله کنید. اما به‌طور دقیق‌تر منظور از Leverage چیست و چه نکاتی در رابطه با استفاده از آن وجود دارد؟ شاید با خودتان فکر کنید که استفاده از اهرم چه فرصت خوبیست! اما در حالی که به کمک اهرم می‌توانید سود بالقوه معاملات‌تان را چند برابر حالت عادی کنید، به همان اندازه ضرر معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند. هنگام استفاده از اهرم در معاملات باید کاملاً مراقب باشید چرا که اگر بازار برخلاف پیش بینی شما حرکت کند، ممکن است پوزیشن معاملاتی شما لیکوید (Liquidation) شود یا ضررهای قابل توجهی متحمل شوید. استفاده از اهرم در معاملات، به خصوص برای افراد تازه کار، می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. قبل از استفاده از اهرم اکیداً به شما توصیه می‌کنیم با ماهیت اهرم و نحوه کارکرد آن آشنا شوید. در این مطلب عمدتاً در مورد استفاده از اهرم در بازارهای کریپتوکارنسی صحبت خواهیم کرد، اما بخش بزرگی از اطلاعات ارائه شد در بازارهای دیگر مانند فارکس نیز صدق می‌کند.

اهرم معاملاتی یا  leverage در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اهرم معاملاتی یا Leverage رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما پیش اومده باشه که اهرم معاملاتی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اهرم ابزاری هست که توسط معامله گران برای افزایش اندازه موقعیت ها و سودهای احتمالی استفاده میشه. استفاده از اهرم در معاملات ممکنه باعث ضررهای خیلی بزرگ تری بشه. معامله گران برای افزایش نقدینگی پول خودشون از اهرم استفاده می کنند. برای مثال اون ها ممکنه از اهرم 4 برابری برای حفظ همون اندازه موقعیت با وثیقه کمتر به جای حفظ موقعیت اهرمی 2 برابری در یه ارز دیجیتال استفاده کنند. جالب اینجاست که بدونین اهرم یا لوریج در معاملات با هدف افزایش بازدهی در سرمایه گذاری استفاده میشه. وقتی که شما از اهرم استفاده می کنین، نیازی نیست کل سرمایه خودتون رو وارد بازار کنین. مثلا اگه می خواهین 1000 دلار روی ارز دیجیتال خاصی سرمایه گذاری کنین، ولی این مبلغ رو ندارین، می تونین معامله رو با استفاده از اهرم و به میزانی که سرمایه دارین شروع کنین که در این صورت مابقی سرمایه از طریق صرافی تامین میشه. در اصل شما با استفاده از این ابزار پول قرض می گیرین و معاملات رو انجام می دین.

مزایای معاملات لوریج :

قدرت خرید بیشتر: شاید جالب‌‌ترین بخش استفاده از معاملات لوریج دار در افزایش قدرت خرید کاربر باشد، به این ترتیب سرمایه‌گذار می‌تواند سبد خرید خود را در مقیاسی بزرگتر و متنوع‌تر تنظیم کنید.
سودهای بالا: مهم‌ترین مزیت معاملات اهرمی افزایش سود معامله‌گر است. همانطور که اشاره شد شما مقداری پول را در حساب خود ذخیره کرده و سپس با استفاده از اهرم در ارز دیجیتال آن مقدار را در نسبت‌های موجود ضرب می‌کنید. پس از قرض گرفتن وجه مورد نیاز وارد معامله شده و سود شما نیز افزایش می‌یابد. افزایش انعطاف‌پذیری: معاملات لوریج‌دار سبب افزایش انعطاف‌پذری دارایی مالی کاربر می‌شود. چراکه این امکان فراهم می‌شود تا با استفاده از مقدار کمی از سرمایه شخصی در کنار دریافت وام، سودهای زیادی کسب کنید.
گسترش حساب: یکی از برترین مزیت‌های معاملات اهرمی ارز دیجیتال در این است که این معاملات به سرعت دارایی‌های شما را افزایش می‌دهند. معامله‌گران معمولی به سختی می‌توانند منابع مورد نیاز برای رشد خود را پیدا کنند، در حالی که از طریق خرید ارز دیجیتال با اهرم، می‌توانند شاهد رشد حساب خود باشند.

نتیجه گیری :
برای کسب ثروت از طریق بازارهای مالی می بایست، آموزش بازار و همچنین روانشناسی بازار را آموخت، لذا جهت کسب این علم نیاز به زمان و دقت است، از ویژگی های برخی از بازارهای مالی مانند، بازار کریپتوکارنسی وجود اهرم های معاملاتی است، که با داشتن دانش و استراتژی های معاملاتی میتوان به سودهای بسیار زیادی رسید. این نکته حائز اهمیت است که نبود دانش کافی در این مسیر منجر به از دست دادن بخش زیادی یا تمام سرمایه شما خواهد شد. در بازار مالی ارزهای دیجیتال می توان از اهرم های معاملاتی مارجین و فیوچرز استفاده کرد.

لینک های مفید
بالا