ارز دیجیتال

سفارش محدود یا Limit Order چیست؟

1402/10/25 0

در سال های اخیر شاهد توسعه و گسترش تکنیک های سرمایه گذاری و تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی بوده ایم. در این میان نه تنها ابزارهای مالی سنتی در حال تغییر و پیشرفت بوده اند، بلکه با ظهور دارایی های مدرنی مانند ارزهای دیجیتال، روش های سرمایه گذاری و ابزارهای مالی جدید نیز معرفی شده اند. با افزایش محبوبیت بازار کریپتوکارنسی و ورود سرمایه گذاران جدید، حجم معاملات انواع ارزهای دیجیتال به ده ها میلیون دلار در روز رسیده است. به این ترتیب پلتفرم های رمزنگاری تلاش می کنند با هدف جذب رضایت مشتریان، کاهش ریسک تریدینگ و تسهیل روند معاملات خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. یکی از این خدمات لیمیت اوردر است.

سفارش محدود چیست؟

سفارش محدود یا Limit Order یکی از انواع سفارش قابل ثبت در معاملات است. این نوع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. در این روش، شخص معامله‌کننده می‌تواند علی‌رغم قیمت بازار، رقم مورد نظر خود برای خرید یا فروش دارایی‌هایش را تعیین کند. برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید قیمت یک ارز دیجیتال در بازار حال حاضر در حدود ۱۰ دلار معامله می‌شود، اما یک سرمایه‌گذار پیش‌بینی کرده که ارزش این دارایی ممکن است تا ۱۵ دلار نیز افزایش یابد. در نتیجه این شخص، یک محدوده ۱۵ دلاری برای فروش دارایی‌های خود تعیین می‌کند. به محض این که خریداری در بازار مایل به پرداخت این رقم باشد، دارایی‌های او به فروش خواهد رسید. این مورد برای تعیین محدودیت خرید با قیمتی پایین‌تر از بازار نیز صدق می‌کند. البته همان‌طور که می‌توان پیش‌بینی کرد، ممکن است قیمت‌های خرید و فروش بازار به محدوده خرید و فروش تعیین شده در سفارش محدود نرسد. در این حالت، معامله منقضی شده و سفارش ثبت شده از بین خواهد رفت. سفارش محدود باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران، آگاهی و کنترل بالاتری نسبت به معاملات خود داشته باشند. این روش به ویژه برای سرمایه‌گذاران مبتدی، یک راهکار بسیار مؤثر است.

نحوه عملکرد سفارشات محدود:

برای اینکه بتوانید از گزینه Limit Order استفاده کنید، ابتدا باید نحوه سفارش‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشید. لیمیت اوردر به دو دسته سفارش محدود خرید و سفارش محدود فروش تقسیم می‌شود. برای خرید ارز دیجیتال قیمت توسط تریدر مشخص می‌شود، همچنین برای لیمیت اوردر فروش نیز شما می‌توانید قیمت دارایی را تعیین کنید. به عنوان مثال قیمت فعلی سولانا ۱۴ دلار است و تریدر قصد دارد دارایی را با قیمت ۱۲ دلار بخرد و یا قصد دارد سولانا را با قیمت ۱۶ دلار بفروشد. شما می‌توانید Limit Order خود را ثبت کنید. اگر تا ۲۴ ساعت دیگر، قیمت خرید سولانا به ۱۲ دلار یا کمتر و قیمت فروش آن به ۱۶ دلار یا بیشتر رسید، سفارش شما اجرا شده و معامله انجام می‌شود. با تعیین سفارش محدود برای خرید دارایی، مشخص می‌شود که ارز دیجیتال با قیمت مناسبی خریداری شود، اما به معنای تکمیل سفارش نیست. این نوع سفارشات کنترل بیشتری را در اختیار تریدر قرار می‌دهند، به ویژه اگر از سفارش بازار در زمان نوسان قیمت هراس داشته باشد.

نتیجه گیری:
ما سعی کردیم در مقاله سفارش محدود چیست؟ اطلاعاتی در مورد سفارش محدود یا Limit Order به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع سفارشات محدود در بازار بپردازیم و نکات مهم سفارش محدود ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سفارش محدود یا لیمیت اوردر یکی از انواع سفارش های قابل ثبت در معاملات ارزهای دیجیتال هست. این نوع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردار هستن. با استفاده از این روش ثبت سفارش، تریدر می تونه میزان ریسک معامله رو تا حد ممکنه کاهش بده و شرایط معامله رو با توجه به استراتژی سرمایه گذاری خودش شخصی سازی کنه.
 

لینک های مفید
بالا