ارز دیجیتال

استخر نقدینگی چیست؟

1402/03/02 0

استخر نقدینگی استاندارد جدیدی برای معامله کارآمد دارایی‌ها  ارز دیجیتال ارائه می‌دهد و همزمان به سرمایه‌گذاران هم اجازه می‌دهد که از دارایی‌های خود سود کسب کنند. استخر‌های نقدینگی دیفای DeFi امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و افراد زیادی در فکر پیوستن به این استخر‌ها هستند. پیوستن به این استخر‌ها نیازمند دانش و مهارت است و نمی‌توان بدون مطالعه وارد این عرصه شد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

استخر نقدینگی چیست؟

برای اینکه به طور کامل بدانیم استخر نقدینگی چیست، باید ابتدا اهمیت خود نقدینگی را روشن کنیم. هر زمان که معامله گران وارد یک بازار می‌شوند، به نقدینگی در آن بازار متکی هستند. بازارسازان، نقدینگی را هم در سمت خرید و هم در سمت فروش یک معامله ارائه می‌کنند. بازارسازان با قرار دادن دارایی خود در سفارشات خرید یا فروش یک دارایی خاص، تجارت را تضمین می‌کنند. نقدینگی را ایجاد می‌کنند و بدین ترتیب به دیگر معامله‌گران در انجام معاملات بدون انتظار کمک می‌کنند. مثلا اگر قرار بود دلار را با یورو مبادله کنید، یک بازارساز، واسطه‌ای خواهد بود که قیمت‌های پیشنهادی درخواستی و همچنین نقدینگی را ارائه می‌کند. بدون نقدینگی کافی، خرید و فروش دارایی‌ها بسیار سخت‌تر است، زیرا به طور بالقوه هر دو طرف خریدار و فروشنده شرایط قیمتی مطلوب برای مبادله را نخواهند داشت. بدون نقدینگی، معامله‌گران تا زمانی که طرف مقابل معامله پیشنهاد منطبق را ارائه دهند، باید در صف خرید یا فروش منتظر بمانند تا سفارشات انجام شود، که تا آن زمان ممکن است قیمت خود دارایی تغییر کند.  در فضای بلاک چین نهادهای بازارساز کمی وجود دارند که به‌ عنوان تأمین‌ کننده نقدینگی عمل کند و این وظیفه بر عهده خود کاربران گذاشته می‌شود که به دنبال رشد سرمایه خود هستند. اینجاست که استخرهای نقدینگی جایگزین چنین واسطه‌های بازارساز متمرکزی می‌شوند. استخرهای نقدینگی ستون فقرات بازارسازهای خودکار (Automatic Market Maker) هستند که یک طرف معامله را با یک استخر نقدینگی شخصی جایگزین می کند. 

استخرهای نقدینگی چگونه کار می کنند؟

بسترهای بلاکچینی تحول بزرگی را در امور مالی غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند. با کمک قراردادهای هوشمند نیاز ما به نهادی واسط برای ثبت و ضبط و انجام امور مالی کمتر شده است. استخرهای نقدینگی یکی از کاربردهای قراردادهای هوشمند در بسترهای بلاکچینی هستند و با کمک آن‌ها شما برای انجام امور مالی مختلف مانند کسب سود از سپرده‌گذاری و گرفتن وام، نیازی ندارید که اطلاعات شخصی خود را در اختیار نهادی واسط مانند بانک یا موسسات مالی مختلف قرار دهید. در ادامه به نحوه کارکرد استخرنقدینگی به زبان ساده می‌پردازیم.

مزایای استخر لیکوئیدیتی (liquidity pool) چیست؟

استخر نقدینگی همان بازارساز خودکار (AMM) است که از طریق قراردادهای هوشمند و به صورت خودکار سفارش های خرید و فروش را بر اساس پارامترهای از پیش مشخص شده به یکدیگر مرتبط می کند. در استخر لیکوئیدیتی دیگر نیازی نیست که تریدرها با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نقدینگی فضای استخر نیز تا زمانی که سرمایه گذاران دارایی های خود را وارد استخر می کنند موجود است.  بازارسازها در صرافی های متکی بر دفتر سفارش، لازم است که دائما سفارش های معاملاتی خود را آپدیت کرده و نوسان قیمت را در نظر بگیرند. بازارسازها بایستی حرفه ای باشند و زمان و تخصص لازم را برای مدیریت استراتژی های خود داشته باشند اما در استخر نقدینگی نیازی به تخصص و استراتژی نیست، تامین کنندگان نقدینگی تنها کافیست که دارایی های خود را وارد یک استخر نقدینگی کرده و مابقی کارها را به قراردادهای هوشمند واگذار کنند.  برای اینکه به یک استخر نقدینگی پیوست نیازی به احراز هویت مشتری kyc نیست و مشکلاتی که در یک صرافی متمرکز وجود دارد، در اینجا مطرح نیست. هر فردی این قابلیت را دارد که در یک استخر لیکوئیدیتی سرمایه گذاری کرده و یا اینکه یک جفت مبادلاتی جدید ایجاد کند اما زمانی که سرمایه گذار می خواهد نقدینگی را برای یک استخر ایجاد کند، بایستی ارزش معادل هر دو دارایی را واریز کند. مزیتی که سرمایه گذار در این حالت دارد این است که توکن های استخر لیکوئیدیتی را دریافت خواهد کرد و این توکن ها همان سهم هایی است که سرمایه گذار از استخر نقدینگی دارد و این قابلیت را دارد که در هر زمانی آن را برداشت کند. زمانی که تریدر، معامله ای را انجام می دهد، کارمزد دارایی ها کسر شده و به استخر لیکوئیدیتی اضافه خواهد شد. 

نتیجه گیری :
استخر نقدینگی ایده جالبی است و می‌تواند موقعیتی خوب برای سرمایه‌گذاری باشد. افرادی که در این استخر‌ها مشارکت می‌کنند، باید دارای ابزار‌های لازم برای نظارت و بررسی تغییرات قیمت باشند و سریعا به این تغییرات واکنش نشان دهند. کار با این استخر‌ها به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد و علاوه بر این، این استخر‌ها ریسک‌ها و مخاطرات خاص خود را هم دارند. در نهایت باید بگوییم که این صنعت جوان مناسب افرادی است که علاقه زیادی به ریسک دارند، اما فراموش نکنید که هرگز نباید بیش از توان خود ریسک کرد. نظر شما چیست؟ استخر‌های نقدینگی تا چه حد برای شما جذابیت دارند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


 

لینک های مفید
بالا