ارز دیجیتال

توکن نقدینگی چیست؟

1402/03/18 0

با پیشرفت دنیای کریپتوکارنسی و بازار ارزهای دیجیتال، پروژه‌ها و پلتفرم‌های جدیدی با اهداف پیشرفته برای کسب درآمد و فعالیت مالی در این فضا به وجود آمده است. حوزه دیفای که با عبارت اختصاری DeFi مخفف شده Decentralized Finance است، امروزه تبدیل به محلی برای کسب درآمد و سرمایه گذاری در دنیای رمز ارزها شده است. در پاسخ به DeFi چیست؟ می‌توان گفت به امور مالی غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال دیفای می‌گویند. از طرف دیگر توکن نقدینگی همان‌طور که از نامش پیدا است، یک نوع توکن است که افراد با در اختیار داشتن آن می‌توانند از مزایای یک پلتفرم بهره‌مند شوند و مانند شرکای تاسیس کنندگان آن پلتفرم باشند. در واقع نقدینگی یک مفهوم نوین در امور مالی غیر متمرکز است که تبدیل به منبعی جدید برای کسب درآمد افراد شده است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی توکن نقدینگی و کاربردهای آن در دیفای بپردازیم.

توکن نقدینگی چیست؟

برای اینکه بدانید LP Token چیست، باید با بازارسازهای خودکار که در بخش قبل به آن پرداختیم، آشنا شوید. همان‌طور که اشاره کردیم، بازارسازهای خودکار این امکان را به وجود می‌آورند تا کاربران بدون نیاز به معامله مستقیم با دیگر کاربران به معاملات خود بپردازند. فعالیت بازارسازهای خودکار به این صورت است که آن‌ها قبل از هر چیز به جذب نقدینگی می‌پردازند. به این صورت که در ازای ارائه برخی مزایا به کاربران و دریافت نقدینگی توکن‌هایی را ارائه می‌دهند که به توکن نقدینگی شناخته می‌شوند. توکن نقدینگی یا LP Token درواقع نوعی توکن ERC-20 است که توسط صرافی‌ها به کاربرانی ارائه می‌شود که به تأمین نقدینگی می‌پردازند. کاربران با استفاده از توکن‌هایی که دریافت می‌کنند، مالک بخشی از تمام سرمایه‌های جذب‌شده توسط صرافی‌ها خواهند بود و علاوه بر آن می‌توانند از برخی مزایا نیز استفاده کنند. نقدینگی کاربران که در ازای دریافت توکن نقدینگی به صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه شده، در بخشی جمع‌آوری می‌شود که به آن استخرهای نقدینگی گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را با استفاده از پلتفرم‌های مختلف که بر بستر بلاک‌چین راه‌اندازی شده‌اند، توسعه داد، اما در حال حاضر بیشتر استخرهای نقدینگی روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی می‌شوند.درواقع استخر نقدینگی در بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌کنند؛ به این صورت که نقدینگی‌ها به کیف ‌پول قرارداد هوشمند ارسال می‌شود و کاربرانی که در صرافی موردنظر خود به انجام معاملات می‌پردازند، با استفاده از همین نقدینگی دارایی‌های مختلف را خریداری می‌کنند. نکته‌ای که باید بدانید این است که کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز که به خرید توکن نقدینگی پرداخته‌اند، می‌توانند به‌راحتی به فروش این توکن‌ها بپردازند و مبلغی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دریافت کنند. به‌طور خلاصه توکن نقدینگی را می‌توان مانند برگه‌های سهام دانست که با استفاده از آن خریداران می‌توانند مالک بخشی از استخرهای نقدینگی شوند و هر زمان که مایل بودند، سهم خود را بفروشند.

ویژگی های توکن نقدینگی :

امیدواریم مثال و توضیحات قسمت قبل مفهوم توکن UNI را برای شما روشن کرده باشد. با این حال، این سوال مطرح می شود که سایر توکن نقدینگی چه ویژگی هایی دارند. در پاسخ، قوانین یکسان است و به شرح زیر خواهد بود: هر توکن نقدینگی تحت یک بلاک چین و استاندارد منحصر به فرد عمل می کند. برای مثال UNI و Sushi روی اتریوم اجرا می‌شوند و از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کنند. با این حال، کیک روی زنجیره هوشمند بایننس کار می کند و از نوع BEP-20 است. این بدان معنی است که هر توکن در شبکه خود عمل می کند و نمی توان آن را به طور مستقیم مبادله کرد. ارزش توکن نقدینگی به ارزش کل پلتفرم هایی که روی آن معامله می شود بستگی دارد، اعم از DEX یا CEX، تقسیم بر تعداد کل توکن های در گردش. اگر توکن های LP به هر دلیلی سوزانده شوند، این امر بر ارزش توکن تأثیر مثبت می گذارد و آن را کمیاب تر و در نتیجه ارزشمندتر می کند.حال باید یک جنبه بسیار مهم را در نظر گرفت و آن این است که هر پلتفرم DEX قوانین استقرار خود را دارد که کم و بیش بر ارزش توکن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، پلتفرم‌های پیشنهاد مستقیم مانند UniSwap با افزایش پذیرش و جذب سرمایه‌گذاری، به ارزش UNI اضافه می‌کنند. در حالی که پلتفرم هایی مانند Land انتظار دارند ارزش توکن های آنها با پیروی از مدل های الگوریتمی افزایش یابد که عرضه و ارزش توکن را با نیازهای آنها تطبیق می دهد. به این معنی است که برای استفاده حداکثری از یک توکن LP، باید ساختار و عملکرد پروژه ای را که آن را صادر کرده است، درک کنید. با دانستن این موضوع، می توانید بدانید که ارزش توکن چگونه می تواند افزایش یابد و این افزایش تا کجا پیش خواهد رفت. 

نتیجه گیری :
در این مطلب در خصوص توکن نقدینگی یا توکن ال پی صحبت کردیم. تأمین‌کنندگان نقدینگی اغلب از دو راه می‌توانند کسب درآمد داشته باشد. نخست از طریق دریافت کارمزد تراکنش‌ها در پلتفرم DeFi ای که در آن نقدینگی واریز کرده‌اند. در این حالت کارمزد تراکنش‌ها متناسب با سهم این تأمین‌کنندگان از استخر نقدینگی در بین LP ها توزیع می‌گردد؛ بنابراین هر چه توکن‌های بیشتری را استیک کنید، درآمد بالاتری را از محل کارمزدها به دست خواهید آورد.

لینک های مفید
بالا