ارز دیجیتال

معاملات مارجین در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/21 0

معامله مارجین، روشی برای خریدوفروش و معامله دارایی است که از سرمایه‌ای که توسط شخص ثالث تامین و فراهم می‌شود، بهره می‌گیرد. در مقایسه با انواع روش‌های معمولی معامله، حساب‌های مارجین به معامله‌گران با استفاده از اهرم‌ها، امکان دسترسی به مقادیر بیشتری از سود (و همچنین ضرر) را می‌دهند. در ادامه با ارز دیجیتال همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به مفهوم مارجین تریدینگ بیاندازیم. سرمایه‌گذاران نترسی که احساس می‌کنند نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال به‌اندازه کافی هیجان‌انگیز نیست، می‌توانند از امکانات معاملات مارجین که امروزه بسیاری از صرافی‌ها آن را ارائه می‌دهند، استفاده کنند. معاملات مارجین با استفاده از اهرم، می‌تواند از لحاظ تئوری سود بسیاری را به ارمغان آورده و همچنین ممکن است نقطه مقابل آن نیز رخ دهد که سرمایه‌ای بیش از حد انتظارتان را از دست بدهید. به همین ترتیب، برخی از صرافی‌ها، انتظار بیشتری از تریدرهای مارجین داشته و در تأیید هویت آنها سخت‌گیری بیشتری را اتخاذ کرده یا حتی شروطی را برای واجد شرایط بودن آنها تعیین می‌کنند. اکنون قصد داریم نگاه مختصری به تعریف مارجین تریدینگ و نحوه انجام آن انداخته و خطرات و مزایای احتمالی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معاملات مارجین در ارز دیجیتال چیست؟

در امور مالی، مارجین وثیقه‌ای است که سرمایه‌گذار باید نزد کارگزار یا صرافی برای پوشش ریسک اعتباری که دارنده برای کارگزار یا صرافی ایجاد می‌کند، سپرده‌گذاری کند. سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک اعتباری ایجاد کند که از کارگزار برای خرید ابزارهای مالی وام بگیرد، ابزارهای مالی را برای فروش کوتاه‌مدت یا منعقد کردن یک قرارداد مشتقه بگیرد. مارجین، تفاوت بین قیمت فروش یک محصول یا خدمات و هزینه تولید یا نسبت سود به درآمد است. مارجین همچنین می‌تواند به بخشی از نرخ بهره وام مسکن با نرخ قابل تنظیم اشاره کند. خرید با مارجین زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار پول مورد نیاز برای خرید یک دارایی را با قرض‌گرفتن مبالغی از بانک یا کارگزار عامل خود بدست بیاورد و اشاره به پرداخت اولیه‌ای دارد که به کارگزار جهت خرید دارایی انجام شده است. برای مثال، ۱۰ درصد از مبلغ پیش‌پرداخت و ۹۰ درصد هزینه خرید نیز توسط کارگزار تامین می‌شود. سرمایه‌گذاران از اوراق بهادار در حساب کارگزاری خود به‌عنوان نوعی وثیقه استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب معاملات مارجین به‌طور خلاصه :

همان‌طور که خواندید معاملات Margin از ریسک بیشتری نسبت به معاملات عادی و اسپات برخوردار هستند. از طرفی شما با تسلط بر عوامل تاثیر گذار و تحلیل قیمت با استفاده از اهرم ها میتوانید به سود زیادی دست پیدا کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی برخی از مزایا و معایب این نوع معاملات بپردازیم.
مزایا و ویژگی‌های این معاملات عبارت‌اند از:
•    نداشتن تاریخ انقضا برای تسویه
•    نداشتن مالیات
•    انجام معاملات دو طرفه
•    امکان سود بیشتر
معایب مارجین تریدینگ شامل موارد زیر است:
•    پرداخت بهره برای دریافت مارجین
•    ریسک بیشتر
•    عدم مالکیت فیزیکی دارایی

معاملات مارجین ارزهای دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در اکثر موارد، صرافی‌های بزرگ خارجی با قرض دادن به تریدرها به آن‌ها کمک می‌کنند تا سرمایه اولیه خود را بزرگتر کنند و وارد معاملات مارجین شوند. از این طریق، تریدرها می‌توانند پوزیشن هایی با اهرم‌های بالا باز کنند. چرا صرافی‌ها حاضر به قرض دادن به تریدرها می‌شوند؟ زیرا این کار ریسک زیادی برای صرافی‌ها ندارد. هر پوزیشن لانگ یا شورتی که توسط تریدرها باز می‌شود، بر اساس لوریج استفاده شده، یک Liquidation Price یا قیمت لیکوئید شدن مشخص دارد. به این ترتیب اگر پیش بینی شما به عنوان یک تریدر از افزایش قیمت یا کاهش قیمت اشتباه باشد، صرافی می‌تواند بخش زیادی یا حتی کل سرمایه شما را به جای قرض گرفته شده و ضرری که وارد شده بردارد. بنابراین باید تحلیل بسیار دقیقی از وضعیت بازار داشته باشید و همواره با سرمایه کم معاملات مارجین را انجام دهید تا خدای نکرده همه سرمایه شما لیکوئید نشود. ما در دوره آموزش مقدماتی ارز دیجیتال نکات اولیه برای ورود به بازارهای مالی دو طرفه همچون فیوچرز و مارجین را آموزش می‌دهیم. با شرکت در این دوره می‌توانید با مدیریت ریسک و نحوه سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک آشنا شوید.

نتیجه گیری :
مارجین تریدینگ بستر مناسبی برای افرادی است که به دنبال افزایش سود در معاملات موفق خود هستند. اگر معاملات در این بازار به درستی انجام شود، سود کاربر را چندبرابر خواهد کرد. اما معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال ریسک بالاتری داشته که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بسیار مشتاقید می‌توانید از کوچک‌ترین مارجین‌ها برای بازکردن معاملات مارجین بهره بگیرید تا بتوانید از آن تجربه کسب کنید.


 

لینک های مفید
بالا