ارز دیجیتال

مارکت کپ چیست؟

1402/03/30 0

ارزش کلی بازار ارزهای دیجیتال، ارزش ترکیبی همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار است. از آنجایی که نوسان در ارزهای دیجیتال یک پدیده رایج و تقریبا همیشگی است، ارزش بازار نیز بسیار نوسان است و اغلب تغییرات قابل توجهی را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که مارکت کپ دقیقا چیست و در ارزهای دیجیتال چه معنایی دارد. 

مارکت کپ چیست؟

ارزش بازار که در لاتین Market Cap معنا می‌شود و مخفف کلمه Market Capitalization است، در اصل به معنای «مجموع سرمایه بازار» است که در علم اقتصاد به عنوان ارزش بازار یا ارزش کل بازار نیز شناخته می‌شود. ارزش بازار یک ارز یا سرمایه به ما نشان می‌دهد چه مقدار از یک سرمایه در بازار وجود دارد و ارزش کلی آن چه قدر است. به بیان ساده‌تر، در نظر بگیرید ما رمزارزی داریم که از آن 10 میلیون توکن در بازار وجود دارد، اگر قیمت هر توکن از آن رمزارز 10 هزار تومان باشد، درواقع ارزش بازار یا همان مارکت کپ این رمزارز برابر با 100 میلیون تومان می‌شود؛ بنابراین ارزش بازار از حاصل ضرب کلیه توکن‌ها و یا کوین‌های ضرب شده و استخراج شده در قیمت هر یک از آنها به دست می‌آید. از آنجایی که قیمت یک رمزارز به هیچ وجه نمی‌تواند معیار خوبی برای مقایسه ارزش رمزارزها باشد، شاخص‌هایی نظیر ارزش بازار می‌توانند در این مسئله به کمک تریدرها و تحلیل‌گران آمده و اطلاعات زیادی درباره وضعیت یک رمزارز در بازار به آنها بدهند. 

اهمیت مارکت کپ کل بازار رمز ارز :

مجموع سرمایه بازار تمام رمز ارزها اغلب به عنوان مبنایی برای مقایسه با سایر بخش‌ها در اقتصاد گسترده‌تر استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، تحلیلگران زیادی به طور مستمر اقدام به مقایسه ارزش بازار کریپتوکارنسی با مارکت کپ فلزات گران‌بها یا دیگر بازارهای مالی می‌کنند. اما آن‌ها به چه دلیل چنین مقایسه‌ای انجام می‌دهند؟ هدف اصلی، داشتن یک تخمین تقریبی از چگونگی پیشروی و پیشرفت صنعت ارز دیجیتال طی سال‌ها و دهه‌های آینده است. با این حال، هنوز هیچکس بهترین روش برای برآورد رمز ارزها و پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین را نمی‌داند. این مقایسه‌ها مفید بوده و دید خوبی ارائه می‌کنند، اما نباید کورکورانه به آن‌ها اعتماد کرد. مقایسه کردن بازارهای مالی مختلف اغلب تلاشی بیهوده است. نباید فراموش کرد صنایع مختلف، سرمایه گذاران مختلفی را به خود جلب می‌کنند. رمز ارزها به طور خودکار برای تریدرهای بازارهای بورس، سرمایه‌گذاران فلزات گران‌بها یا تاجران و سرمایه‌داران مشغول در دیگر انواع فعالیت‌های اقتصادی جذابیتی ایجاد نمی‌کنند. با وجود افزایش مقبولیت و گسترش کاربرد ارزهای دیجیتال، آن‌ها هنوز در ابتدای مسیر قرار داشته و همچنان آن طور که باید شکوفا نشده‌اند.

تاثیر فاکتورهای مارکت کپ و عرضه دارایی بر قیمت :

دارایی‌های کریپتویی اغلب دارای حداکثر کوین موجود است که در کد آن از قبل تعیین می‌شود. عرضه در دسترس هر دارایی به طور مداوم از طریق اشکال مختلف اعتبارسنجی شبکه بلاک چین رشد می کند، یعنی ماینینگ یا استیکینگ، تا زمانی که آن دارایی به حداکثر موجودی برسد. تعداد یک کوین یا توکن می‌تواند تا بیشینه مقدار در نظر گرفته شده برای آن افزایش یابد. پس از آن دیگر هیچ کوین و توکنی در بازار عرضه نخواهد شد. تفاوت بین عرضه کل و حداکثر عرضه چیست؟ هنریك ارهارت (Henrique Erhardt) در این زمینه معتقد است: كل عرضه به تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی اطلاق می‌شود كه هم اكنون موجود و یا در گردش هستند یا به طریقی قفل شده‌اند. این مفهوم مجموع کوین‌هایی است که پیش از این ماین شده‌ یا عرضه شده اند، منهای کل کوین‌هایی که سوزانده شده یا از بین رفته‌اند. در همین حال حداکثر عرضه، عرضه کل دارایی یا به طور خاص مقدار کل کوین‌ها یا توکن‌هایی است که می‌توانند تولید شوند. این یعنی اینکه با رسیدن به حداکثر عرضه دیگر راهی برای تولید کوین یا توکن وجود ندارد. مثلا در مورد بیت کوین، زمانی که ۲۱ میلیون کوین BTC استخراج شود، دیگر هیچ کوین جدیدی در بازار عرضه نخواهد شد و مقدار ثابت باقی می‌ماند. درک مفهوم مارکت کپ در رابطه با قیمت یک دارایی خاص مهم است و به شما این امکان را می‌دهد که فضای ارز دیجیتال را واقع بینانه‌تر ارزیابی کنید. ممکن است قیمت یک بیت کوین را خیلی گران ببینید و بلافاصله تمرکز خود را به سمت چیزی ارزان‌تر تغییر دهید. اطلاعات زیادی برای سرمایه گذاری در عرصه ارز دیجیتال استفاده می‌شود. دارایی‌ها در موارد استفاده، میزان پذیرش، پتانسیل سود و ریسک‌های مرتبط با آنها متفاوت هستند. مشاهده هر دارایی با توجه به مارکت کپ، قیمت و عرضه خاص آن به ارزیابی بازار کمک می‌کند.

نتیجه گیری :
ابزارهای بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد که می‌توانند برای دستیابی به اطلاعات از آنها بهره گیرند. ارزش بازار نیز یکی از همین ابزارهاست. این ابزار دورنمایی بلند مدت از این ارزها را برای سرمایه‌گذار روشن می‌کند. همانطور که گفتیم، مارکت کپ یکی از معیارهای اصلی در تعیین بزرگی و اعتبار یک بازار و دارایی است و نمی‌توان فقط به قیمت اتکا کرد. با بررسی این معیار می‌توان تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری گرفت.


 

لینک های مفید
بالا