ارز دیجیتال

ارز دیجیتال مینا چیست؟

1402/07/16 0

وقتی درباره ارزهای دیجیتال حرف می‌زنیم، مهم‌ترین تکنولوژی که آن‌ها را با یکدیگر مرتبط می‌کند، بلاک چین است. ایده یک دفتر کل غیرمتمرکز به قدرت کل صنعت کمک می‌کند و شاهد آمدن و رفتن انواع مختلفی از شبکه بوده است. بیشتر بلاک چین‌ها در ابتدا کوچک هستند، اما در طول زمان به هزاران گیگابایت افزایش پیدا می‌کنند. مینا پروتکل (Mina Protocol)، که پلی بین دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال است، به دنبال ایجاد انقلابی در صنعت بلاک چین با فناوری است که نوید معاملات ارزان‌تر با سرعت بسیار بالا را می‌دهد. ارز دیجیتال مینا پروتکل چیست؟
پروتکل مینا بلاک چینی است که هدف آن حل مشکل مقیاس‌پذیری ذاتی برخی از شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (PoW) است. مینا پروتکل از اندازه بلاک‌های کوچک و سیستمی به نام zk-SNARK استفاده می‌کند که به افراد بیشتری اجازه می‌دهد تا گره‌ها را اجرا کنند. هدف پروتکل این است که به شما این امکان را بدهد که داده‌های خود را در یک بلاک چین مختصر و مقیاس‌پذیر، به صورت ایمن و غیرمتمرکز نگه دارید. با این مقاله همراه باشید تا بررسی کنیم که پروتکل و توکن MINA چیست.

ارز مینا MINA چیست؟

رمز ارز مینا MINA توسط پروتکل مینا ارائه شده است. پروتکل مینا اولین پروتکل ارز رمزنگاری شده با بلاکچینی فشرده است. در این پروتکل از قدرت محاسباتی سنگین استفاده نمی شود، در واقع از راه حل ZK-Snarks استفاده می نمایند.
در پروتکل مینا سازندگان بلاک به عنوان پاداش، ارز دیجیتال مینا دریافت می کنند. همچنین در این پروتکل کسانی که توکن مینا را استیک می کنند، می توانند پاداش دریافت نمایند. جالب است که بدانید که هر کوین مینا قابل تقسیم به ۱ میلیارد واحد کوچکتر با نام نانومینا Nanomina می باشد.
در ساختار پروتکل ارز دیجیتال مینا از الگوریتمی با نام Ouroboros PoS استفاده می شود و این دقیقا همان الگوریتمی می باشد که رمز ارز کاردانو از آن استفاده می نماید. در این الگوریتم کاربران با توجه به تعداد توکن هایی که استیک کرده اند برای ایجاد بلاک انتخاب می شوند. یا به عبارت دیگر می توان گفت رقابتی برای ساخت بلاک وجود ندارد.

پروتکل ارز دیجیتال MINA چیست؟

what-is-mina-digital-currency

پروتکل ارز دیجیتال مینا یک بلاک چین مینیمال و مختصر است که برای کاهش نیازهای محاسباتی به منظور اجرای موثرتر اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ساخته شده است. ارز دیجیتال MINA که از آن به عنوان سبک‌ترین بلاک چین جهان یاد می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که اندازه‌ آن با وجود افزایش میزان استفاده و حجم تراکنش‌­های شبکه نیز همواره ثابت بماند. علاوه بر این، ارز دیجیتال مینا می‌تواند از نظر امنیت و تمرکززدایی نیز همواره تعادل خود را حفظ کند. این پروژه در اکتبر سال 2020 از پروتکل Coda به پروتکل ارز دیجیتال MINA تغییر نام داده است.
حجم شبکه ارز دیجیتال MINA تنها ۲۲ کیلوبایت بوده که در مقایسه با بلاک چین ۳۰۰ گیگابایتی بیت کوین بسیار کوچک‌تر است.

 هدف اصلی پروتکل ارز دیجیتال مینا چیست؟

ارز دیجیتال MINA در حال کار روی دستیابی به یک سیستم کارآمد پرداخت توزیع‌شده است که کاربران را قادر می‌سازد تا پلتفرم را مستقیماً و درست از همان بلاک اولیه تأیید کنند. این مورد در وایت پیپر فنی مینا، «بلاک چین مختصر» نامیده شده است.
این پروتکل از نوعی اثبات رمزنگاری فشرده، غیر تعاملی و سبک، اصطلاحا اسنارک هیچ آگاهی (Zero Knowledge SNARK) استفاده می‌کند. تکنولوژی زی‌کی اسنارک (zk-SNARK) کمک می‌کند حجم بلاک چین بسیار کم‌تر از حالت متداول شود، چرا که اطلاعاتی بسیار کمی در خودش ذخیره می‌کند. زی‌کی اسنارک یک سند رمزنگاری شده است که به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون افشای اطلاعات اصلی، هویت خود را احراز کنند. با وجود این، قادر ساختن کاربران برای ردیابی پلتفرم از همان بلاک اولیه‌اش، ممکن است در یک شبکه بزرگ غیر عملی باشد، بنابراین ارز دیجیتال مینا رفته رفته و به صورت تدریجی به سمتی خواهد رفت که تنها اسنارک‌هایی را محاسبه کند که فقط روی چند بلاک آخر تمرکز دارند؛ بدین معنی که کاربران به تدریج به جای بررسی کل تاریخچه تراکنش یک بلاک، تنها سند فشرده شده با اسنارک هیچ آگاهی را بررسی می کنند.
در دل پروتکل مینا، ارز دیجیتال MINA وجود دارد که رمز ارز اصلی آن بوده و به عنوان یک توکن کاربردی و وسیله‌ای جهت انجام مبادلات عمل می‌کند.

تاریچخه تشکیل مینا پروتکل

مینا پروتکل در سال 2017، وسط شرکت محاسباتی قابل تایید O(1) Labs به عنوان یک پروتکل لایه 1 منبع باز توسعه داده شد. هدف این پروژه وفادار ماندن به گزاره‌های اصلی بلاک چین و ایجاد پروتکلی بود که به طور همزمان غیرمتمرکز، ایمن و مقیاس‌پذیر باشد. با استفاده از رمزنگاری پیشرفته و سیستم zk-SNARK، تیم مینا و جامعه توسعه‌دهندگان یک پلتفرم بلاک چین قوی و پایدار طراحی کردند که توسعه‌دهندگان را قادر به ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده و قدرتمند با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌کند.
Mina در سال 2020 پس از گذراندن چندین مرحله آزمایشی راه‌اندازی شد. همچنین وایت پیپر مینا پروتکل در اکتبر (مهر) سال 2020 و وایت پیپر فنی آن در ماه مارس (اسفند) همان سال راه‌اندازی شد. بنیاد مینا یک سازمان غیرانتفاعی است که برای مشارکت‌کنندگان این پلتفرم حمایت و کمک‌های مالی ارائه می‌کند. اعضای هیئت مدیره بنیاد مینا عبارتند از:
جاش سینسیناتی (Josh Cincinnati)، مدیر اجرایی سابق بنیاد ZCash،
جیل کارلسون (Jill Carlson) از اسلو ونچز (Slow Ventures)
تس رینارسون (Tess Rinearson) از تندرمینت (Tendermint)
و مدیر عامل شرکت O(1) Labs، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro)

ویژگی‌های ارز دیجیتال MINA

what-is-mina-digital-currency

1- قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند و مرورگرها بدون نیاز به اعتمادسازی هستند.
2- سبک بودن این ارز دیجیتال مزیت دیگری را نیز به همراه دارد که حذف واسطه‌ها می باشد. در واقع هر کس می تواند شبکه‌ی همتا به همتا را به آن متصل کند و شروع به همگام سازی کند.
3- حجم کم ارز دیجیتال مینا باعث می شود برنامه‌ها با سرعتی بیشتر از سرعت سایر رمز ارزها اجرا شوند.
4- استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز مجهز به زد کی اسنارک(zk-snark) که برای حفظ حریم خصوصی بهینه شده اند، به افراد کمک می کنند تا بتوانند روی اطلاعات شخصی خود کنترل داشته باشند.
5- ارز دیجیتال مینا با فراهم کردن شبکه‌ی همتا به همتا هرگونه نیاز کاربران به واسطه، صرافی و کیف پول متمرکز را از بین برده است و پرداخت ها از طریق دارایی بومی مینا، توکن‌های قابل برنامه ریزی تولید شده و استیبل کوین‌ها انجام می شود.
6- ارز دیجیتال مینا هم راستا با استیبل کوین‌ها هستند و بدون نیاز به میان افزارهای گران قیمت و پیچیده قابلیت ادغام آسان در وب و برنامه‌های موبایل سنتی را دارند.
7- امکان استیک توکن مینا برای افراد وجود دارد.
8- امکان حضور افراد در شبکه بلاکچین مینا، به عنوان تاییدگر یا تولیدکننده‌ی بلوک و اسنارکر و دریافت پاداش وجود دارد.
9- توکن مینا امکان دسترسی آسان به دلار دیجیتالی را به توسعه دهندگان می دهد.
جمع بندی و نتیجه
همانطور که خواندید، بلاک چین مینا، ادعا می‌کند که «سبک‌ترین بلاک چین جهان» است. پروتکل مینا با ویژگی‌های پیشرفته حریم خصوصی و توانایی اتصال به هر وب‌سایتی، دروازه‌ای خصوصی بین دنیای واقعی و ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. به لطف سیستم zk-SNARKS و توکن MINA، پروتکل مینا روش تعامل آنلاین ما با استفاده از فناوری بلاک چین را تغییر داده است. علاوه بر این، پروتکل Mina به هر کسی اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت، در شبکه شرکت کند. بلاک چین مینا با محدودیت‌های کمی که برای ورود اعتبار سنج‌ها دارد و یک مدل کارآمد محاسباتی، شرایط را برای توسعه‌دهندگان بلاک چین بسیار ساده کرده است.

لینک های مفید
بالا