ارز دیجیتال

عدد نانس در بلاک چین چیست؟

1402/03/23 0

بازار ارز دیجیتال این روزها شلوغ‌تر از هر روز دیگر شده و افراد بسیاری در هر لحظه به دنبال دستیابی به موفقیت و سود بیشتر در این بازار پررونق هستند. یکی از مهم‌ترین و کمیاب‌ترین بخش بازار دیجیتال که بسیاری از ماینرها در صدد رسیدن به آن هستند عدد نانس است. عدد نانس چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با ترکیب‌بندی و مفهوم این کلمه آشنا شوید. نانس ترکیبی از دو کلمه Number و Once به معنای «عدد» و «یک بار روی دادن چیزی» است و به طور کل کوتاه شده جمله Number Only used Once است. همانطور که از نام‌گذاری این مفهوم مهم در بازار ارز دیجیتال مشخص است، نانس عددی یکبار مصرف است که تنها یک بار به دست می‌آید. برای دانستن این که عدد نانس چیست؟ بایستی با مفاهیمی مانند هشینگ، هدر بلاک، تابع هش، عملیات رمزگذاری و غیره آشنا شوید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. به طور کل عدد نانس، فاکتوری برای اضافه شدن یک بلاک جدید به بلاک چین بوده و ماینرهای بلاک چین با استفاده از انرژی برق و الگوریتم‌های پیچیده آن را پیدا کرده و با بهر‌مندی از آن تراکنش‌های شبکه را تایید می‌کنند.

عدد نانس در بلاک چین چیست؟

 عدد نانس در بلاک چین، عددی است که فقط یک بار استفاده و به کار می رود. این یک عدد چهار بایتی است که به یک بلوک هش، رمزگذاری شده در یک بلاک چین اضافه می‌شود که وقتی دوباره این بلوک، هش می‌شود محدودیت‌های دشواری به وجود می آید. عدد نانس در بلاک چین، عددی است که استخراج کنندگان بلاک چین در حال حل آن هستند. هنگامی که راه حل پیدا شود، استخراج کننده بلاک چین شروع به حل کردن آن می کنند و در نهایت در ازای آن پاداش بلوک داده می شود. امنیت یک بلاک چین به توانایی آن در ایجاد و اعتبارسنجی اعداد بلند و طولانی و رمزگذاری شده مربوط است که گاهی اوقات هش نامیده می شود. درواقع  تابع رمزنگاری مورد استفاده برای تولید هش می باشد و به این معنی که هر بار از ورودی یکسان استفاده می شود و همان نتیجه را ایجاد می کند. همچنین به این معنی است که این بلاک می تواند ورودی هش شده را به طور موثر تولید کند. این امر منجر به امنیت بلاک چین می شود و تغییرات کوچکی در ورودی منجر به ایجاد هش می گردد. این سیستم پیچیده شبکه امنیتی یک بلاک چین را در نهایت ایجاد می کند. برای ایمن نگه داشتن بلاک چین، داده‌های بلوک‌های قبلی رمزگذاری می‌شوند و یا در یک سری اعداد هش‌ می‌شوند که سربرگ بلوک بلوک بعدی است. هدر بلوک یکی از فیلدهای یک بلوک در بلاک چین می باشد.

موارد استفاده از نانس :

اهمیت Nonce در بلاکچین بسیار بیشتر از کاربردهای این مفهوم در الگوریتم اثبات کار است. از این مقدار می‌توان برای پروتکل‌های احراز هویت و محافظت از ارتباطات اینترنتی بهره گرفت. یک Nonce می‌تواند به صورت بردار اولیه برای رمزگذاری داده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارت دیگر برای جلوگیری از تکرار توالی در متون و ارقام رمزگذاری‌شده، می‌توان یک بار از مقادیر Nonce استفاده کرد. برخی از امضاهای الکترونیکی نیز از نانس برای ایجاد، مقایسه و تأیید فرآیندها استفاده می‌کنند با این وجود، در حال حاضر مهم‌ترین کاربرد Nonce تغییر ورودی در تابع هش رمزنگاری در شبکه‌های PoW است.
نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله عدد نانس در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد عدد نانس یا Nonce به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای نانس در بلاک چین بپردازیم و نقش نانس در فرایند استخراج رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، عدد نانس یکی از اجزای بلاک ها در بلاک چین هست که یکی از کاربردهای اصلی اون در استخراج ارزهای دیجیتال هست. همچنین نانس مخفف عبارت عددی که تنها یبار به کار میره هست و به عددی گفته میشه به یه بلاک هش شده یا رمزنگاری شده در بلاک چین اضافی شده و زمانی که این عدد به همراه هش بلاک مجددا هش بشن.


 

لینک های مفید
بالا