ارز دیجیتال

ارز دیجیتال OMG چیست؟

1402/09/05 0

همانطور که می‌دانید تا پیش از ادغام اتریوم که یک انقلاب در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود، این شبکه از مشکلات مقیاس‌پذیری رنج می‌برد. برای حل این مشکل، شبکه “OMG” یا “اومیسه گو” (OmiseGo) توسط یک تیم با تجربه ایجاد شد. در واقع این شبکه به عنوان یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای شبکه اتریوم محسوب می‌شود. اهداف اصلی او ام جی نتورک، افزایش ظرفیت تراکنش‌ها و نیز کاهش هزینه آن‌ها (کاهش نرخ گس) است. علاوه بر این‌ها، از تضمین‌های امنیتی لایه زیرین هم استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم به این سوال بپردازیم که ارز دیجیتال OMG چیست؟ همچنین از ماهیت شبکه، اهداف، کاربردها و رقبای آن صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه و پیدایش ارز دیجیتال اومیسه‌گو(OMG):

شرکت امیسه در سال 2013 میلادی در شهر بانکوک کشور تایلند به وسیله آقایان جون هاسگاوا (Jun Hasegawa) و دونیه هرینسوت(Donnie Harinsut) تاسیس شد. پروژه OMG تحت حمایت وزارت دارایی و بانک‌های تایلند در آمد و در سال 2017 میلادی در اولین عرضه خود، چیزی در حدود 25 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و مساله قابل توجه این است که در تیم پروژه این ارز، چندین نفر از بنیانگذاران اتریوم وجود دارند. شرکت‌هایی مهمی مانند علی پی (Alipay) و مک‌دونالدز (McDonald’s) بر روی ارز دیجیتال اومیسه‌گو، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دلایل اهمیت شبکه اومیسه‌گو(OMG):

یکی از مهمترین چالش‌ها و نواقص موجود در اتریوم، ازدحام شبکه است؛ به خصوص که تراکنش‌های این شبکه با سرعت بالایی انجام می‌شوند و در عرض کمتر از بیست ثانیه تایید می‎‌شوند؛ با این وجود اگر قیمت گس بالا رود، این زمان بسیار طولانی می‌شود و حتی ممکن است چندین روز طول بکشد. هر چقدر تراکنش با قیمت گس بالاتری صورت گیرد، از اولویت اجرای بالاتری در شبکه برخوردار خواهد بود؛ به خصوص در زمانی که بار شبکه بالا باشد، شبکه با دو چالش مهم هزینه‌های بالای گس و تاخیر در تأیید همراه است. شبکه اومیسه‌گو(OMG) برای حل این مشکل پدید آمده است تا تراکنش‌هایی با کارمزد کمتر (در حدود یک سوم اتریوم) و سرعت بالاتر (هزار برابر اتریوم) ارائه دهد؛ به علاوه برنامه‌های دیفای که در اتریوم وجود دارند، با مشکل عدم مقیاس‌پذیری مواجه نخواهند بود؛ همچنین این شبکه برای تراکنش‌های امتیاز که نیاز به اعتماد جامعه ندارند و یا دیگر سیستم‌های آنلاینی که ارائه دهنده پاداش هستند، مورد استفاده واقع می‌شود. در این رابطه جامعه ردیت(Reddit’s community) بهتر عمل کرده است. این محاسبه با استفاده از موتور امتیاز اجتماعی (Community Points Engine) یا به اختصار CPE که به تازگی ساخته شده، انجام گرفته است.

ارز دیجیتال OMG

شبکه OMG چیست؟

اولین گام‌ها برای تاسیس شبکه OMG در سال ۲۰۱۷ برداشته شد. در آن زمان شبکه اتریوم بهترین میزبان برای قراردادهای هوشمند بود. با این حال شبکه ارز دیجیتال OMG به دنبال ایجاد بستری برای اجرای تعداد بیشتری قرارداد هوشمند به صورت همزمان بود. بستری که بتواند تبادل دارایی و داده را با سرعت بالا و بدون کاهش سطح امنیت در بلاک چین اتریوم انجام دهد. شبکه OMG توسط یک شرکت تایلندی با نام Omise توسعه داده شد. به همین دلیل در ابتدا نام OmiseGO برای این پرژوه انتخاب شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط جان هاسگاوا (Jun Hasegawa) و دونی هارینسوت (Donnie Harinsut) تاسیس شد و هدف آن تسهیل عملیات مالی با استفاده از فناوری‌های جدید بود. شبکه اومیسه‌گو در ابتدا صرفا یک بستر پرداختی مانند پی‌پال بود که مورد استقبال کاربران و تجار آسیایی قرار گرفت. امروزه این شرکت تایلندی از فناوری بلاک چین استفاده کرده است و خدماتی غیرمتمرکز و گسترده‌تر ارائه می‌کند. از همان ابتدا چشم‌انداز شبکه اومیسه‌گو رقابت با بانک‌ها و ارائه خدماتی بهتر و ارزان‌تر نسبت به نهادهای دولتی بود.

معرفی بنیان‌گذاران شبکه OMG:

هولدینگ Omise که شرکت مادر اومیسگو و سرویس پرداخت Omise است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ در آسیا آغاز کرده است. وجود چنین سرویس‌هایی در کشورهای در حال توسعه اهمیت فراوانی دارد. در سال ۲۰۱۶، تیم شرکت Omise توسط مجله فوربز (Forbes) تایلند به‌عنوان تیم «ستارگان فین‌تک» (Fintech Rockstars) شناخته شد. این شبکه که قبلا اومیسگو نام داشت و در ۱ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۲ خرداد ۱۳۹۹) نام خود را به OMG Network تغییر داد. شرکت Omise در سال ۲۰۱۵ به‌دنبال راهی برای استفاده از بلاک چین در کسب‌وکار خود بود و برای آزمایش و تحقیق درباره این مسئله، آزمایشگاه بلاک چین Omise را راه‌اندازی کرد.
پس از آن، در سال ۲۰۱۷ شرکت جدیدی را تاسیس کرد که با فروش ۶۵ درصد از عرضه ارز دیجیتال OMG خود توانست ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. به‌لطف همکاری شرکت Omise با شرکت‌هایی مثل Alipay و McDonald’s شبکه OMG توانست توجه سرمایه‌‌گذاران را به خود جلب کند. افراد بسیاری در توسعه شبکه OMG ایفای نقش داشته‌اند. تیم اصلی توسعه‌دهنده اومیسگو به شرح زیر است.
•    جون هاسگاوا (Jun Hasegawa) – بنیان‌گذار و مدیرعامل
•    دونی هرین‌سوت (Donnie Harinsut) – هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیاتی
•    وندل دیویس (Wendell Davis) – طراح
•    ونسا چاتیکاوانیج (Vansa Chatikavanij) – مدیر
•    توماس گرکو (Thomas Greco) – مشاور ویژه

نتیجه گیری:
شبکه OMG یا اومیسگو یک راهکار مقیاس‌پذیری اتریوم ۲ است که از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند و با ارائه تراکنش‌های پرسرعت در زمان کوتاه، به حل مشکل ازدحام شبکه اتریوم کمک می‌کند. توکن این شبکه OMG نام دارد که برای سپرده‌گذاری و پرداخت کارمزد شبکه استفاده می‌شود. در مطلب فوق، با شبکه OMG و نحوه کار آن آشنا شدید و یاد گرفتید که شبکه OMG چیست و چه اهدافی دارد. نظر شما درباره این راهکار مقیاس‌پذیری و کارایی آن چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

لینک های مفید
بالا