ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اپتوس چیست

1403/02/30 0

ما  در این مقاله میخواهیم در مورد ارزدیجیتال اپتوس بحث کنیم. Aptos یک بلاک چین عمومی نوآورانه (اثبات سهام) است که توسط کارمندان سابق فیس بوک توسعه یافته است، با تمرکز اصلی بر ارائه توان عملیاتی بالا و امنیت قوی برای قراردادهای هوشمند توسعه یافته با استفاده از زبان برنامه نویسی Move. Aptos با استفاده از مکانیزم اجماع بیزانس Fault Tolerant (BFT) و زبان Move، خود را به عنوان یک راه حل بلاک چین لایه 1 بسیار امن و مقیاس پذیر معرفی می کند. این ارز دیجیتال پیشرفت های قابل توجهی در پروتکل اجماع خود داشته است و اکنون بر روی چهارمین تکرار خود به نام Aptos BFT عمل می کند. این آخرین تکرار دارای کمترین تاخیر و پیشرفته ترین ویژگی های توسعه یافته تا به امروز است.

مقدمه ای بر زبان حرکت

زبان Move یک زبان قرارداد هوشمند پیشرفته است که توسط Diem توسعه یافته است. به منظور جذب طیف گسترده ای از توسعه دهندگان برای ساخت برنامه های کاربردی برای اکوسیستم جدید، داشتن زبانی که توسعه دهندگان از قبل با آن آشنا هستند بسیار مهم است. در حال حاضر، زبان های برنامه نویسی محبوب در فضای بلاک چین عبارتند از Solidity که توسط Ethereum، Avalanche و BSC استفاده می شود و همچنین Rust که توسط پروژه هایی مانند PolkaDot و Solana استفاده می شود. Move که یک زبان کاملاً جدید است، منحنی یادگیری را برای توسعه دهندگانی که علاقه مند به ایجاد در Aptos هستند معرفی می کند. مجموعه توسعه دهندگان موجود در Move محدود است و ابزارهای توسعه مرتبط ممکن است به اندازه ابزارهای موجود برای زبان های معتبرتر جامع نباشند. با این حال، با هدایت پروژه‌هایی مانند Aptos و Sui در اکوسیستم «Diem» و با پتانسیل پذیرش بیشتر فناوری Diem در آینده، Move این پتانسیل را دارد که به یکی از زبان‌های اصلی توسعه بلاک چین تبدیل شود.

ویژگی ها و مزایای زبان حرکت

یکی از ویژگی‌های برجسته Move، توانایی تعریف انواع منابع سفارشی است که اطمینان حاصل می‌کند که منابع فقط می‌توانند بین مکان‌های ذخیره‌سازی برنامه جابجا شوند، نه اینکه کلون یا حذف شوند. این رویکرد به طور قابل توجهی امنیت را با کاهش موثر آسیب پذیری ها افزایش می دهد. سپس این منابع توسط ماژول‌های Move مدیریت می‌شوند، مشابه قراردادهای هوشمند، که قوانین کدگذاری برای ایجاد، به‌روزرسانی و حذف منابع اعلام‌شده را کنترل می‌کنند. ماژول‌های Move نسبت به قراردادهای هوشمند مزیت دارند زیرا انتزاع داده‌ها را اجرا می‌کنند. این بدان معنی است که منابع در ماژول های اعلامی مربوطه شفاف هستند اما خارج از آنها غیر شفاف هستند. علاوه بر این، با استفاده از یک زبان متعارف رسا، ارائه‌دهنده‌های Move می‌توانند به طور رسمی ویژگی‌های ماژول‌های Move را تأیید کنند و پشتیبانی کارآمدی را برای آزمایش یکپارچه‌سازی مداوم ارائه دهند. بررسی اجمالی فوق مقدمه ای مختصر از ویژگی ها و مزایای Aptos و زبان Move ارائه می دهد.

نتیجه گیری 

ما در این مقاله در مورد ارز دیجیتال اپتوس و ویژگی های ان بحث کردیم. Aptos هنوز یک زمینه نسبتاً جدید است و این نیز اکتشاف اولیه Aptos است. زبان Move از نقطه نظر امنیتی طراحی شده است، ویژگی اصلی Move این است که می تواند نوع منبع را شخصی سازی کند، منابع هرگز نمی توانند کپی یا به طور ضمنی دور ریخته شوند، فقط می توانند بین مکان های ذخیره سازی برنامه جابجا شوند، که همچنین از برخی رویدادهای فرش جلوگیری می کند. با این حال، با هدایت پروژه‌هایی مانند Aptos و Sui در اکوسیستم «Diem» و با پتانسیل پذیرش بیشتر فناوری Diem در آینده، Move این پتانسیل را دارد که به یکی از زبان‌های اصلی توسعه بلاک چین تبدیل شود. زبان برنامه نویسی Move به طور خاص به عنوان پایه ای امن و قابل برنامه ریزی برای دیدگاه Aptos برای ایجاد یک زیرساخت مالی فراگیر طراحی شده است. با در نظر گرفتن این هدف، Move قصد دارد به مشکلات اصلی زبان های بلاک چین موجود بپردازد. در نتیجه، راه‌حل پیشنهادی Aptos را می‌توان با چهار هدف کلیدی خلاصه کرد: مدیریت استثنایی منابع، انعطاف‌پذیری، امنیت و تأییدپذیری.

لینک های مفید
بالا