ارز دیجیتال

اوردر بوک چیست؟

1402/02/17 0

اوردر بوک (orderbook) یا دفتر سفارش در صرافی‌های ارز دیجیتال به منظور نشان دادن میزان عرضه و تقاضا یک دارایی، ارز، سهام و … استفاده می‌شود. در واقع خرید و فروش‌هایی که معامله‌گران انجام می‌دهند، توسط همین اوردر بوک ها نمایش داده می‌شود. کسانی که قصد ترید ارز دیجیتال یا دارایی‌های مشابه را دارند، از طریق دفتر ثبت سفارش متوجه میزان خرید و فروش و تعاملات آن دارایی می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل در مورد orderbook صحبت کنیم و نکات مهم در خصوص آن را به شما بگوییم.

اوردر بوک چیست؟

اصطلاح دفتر ثبت سفارشات یا Order Book به معنی لیستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش است. این سفارشات می‌توانند اوراق بهادار و یا هر گونه ابزار مالی باشند، که متشکل از سطح قیمتی است؛ سطح قیمتی میانگین قیمت فعلی محصول یا خدمات در کل بازار است. اوردر بوک تعداد سفارشات پیشنهاد شده یا ارائه شده در یک قیمت خاص و یا عمق بازار را فهرست می‌کند. دفتر سفارش همچنین مشارکت کنندگان (خریداران و فروشندگان) در بازار را شناسایی می‌کند. این فهرست‌ها به تریدرها کمک می‌کنند که از شفافیت بازار مثل اطلاعات قیمت، موجود، عمق معاملات و غیره استفاده کنند. اوردر بوک‌ها تقریبا در تمامی بازارهای معاملاتی مانند بورس سهام، کالا‌ها، ارزهای فیات و کریپتوکارنسی‌ها کاربرد دارند. این سفارشات می‌توانند هم به صورت دستی و هم الکترونیکی باشند. با این که دفاتر سفارشات در اصل شامل اطلاعات یکسانی هستند، اما راه اندازی و نصب آنها ممکن است نسبت به منبع، مقداری متفاوت باشد؛ ممکن است اطلاعات خرید و فروش در بالا، پایین، چپ یا راست صفحه ظاهر شود. در Order Book سه بخش وجود دارد: سفارش خرید، سفارش فروش و تاریخچه سفارشات. سفارش خرید شامل اطلاعات خریداران مانند پیشنهادات، قیمتی که می‌خواهند خرید کنند و قیمت توافق شده است. اطلاعات سفارش فروش نیز مانند اوردر خرید است و تاریخچه سفارشات بازار نیز تمام تراکنش‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند را نشان می‌دهد.  اوردر بوک همچنین می‌تواند برای شرح وضعیت سفارشاتی استفاده شود که یک شرکت از مشتریان خود دریافت می‌کند. دفتر سفارشات داینامیک یا پویا است؛ بدین معنی که در طول روز، مدام آپدیت و بروزرسانی می‌شود.  در Order Book شما می‌توانید بالاترین پیشنهاد و پایین‌ترین قیمت توافق شده را ببینید؛ این به شما شرایط حکمفرما بر بازار و قیمت را نشان می‌دهد. این دفتر همچنین با نمودارهای کندل استیک همراه می‌شود، که می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره وضعیت گذشته و فعلی بازار ارائه دهد. 

ویژگی‌های اوردر بوک :

در هر پلتفرمی که مربوط به بازارهای مالی است می‌توانید اوردر بوک ها را ببینید (البته بسته به نوع منبع ممکن است جایگاه دفتر سفارش روی صفحه مانیتور شما در چپ، راست، بالا یا پایین باشد). ازجمله مهمترین مشخصه‌های دفترچه ثبت سفارش می‌توان به آپدیت متداول و بروزرسانی‌های پیوسته آن اشاره کرد. در طی روز اوردر بوک بارها بروزرسانی می‌شود تا سفارش‌ها خرید و فروش جدید را وارد لیست خود کنند. دفترچه‌های سفارش بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها را هم برای خرید و هم برای فروش به شما نشان می‌دهند. این اطلاعات کمک‌ می‌کند تا معاملات سودآوری را انجام داده و از ریز جزئیات قیمت دارایی‌ها مطلع شوید. شاخصه‌ای که اوردر بوک را برای معامله‌گران مهم می‌کند، ارتباط این دفترچه با کندل استیک‌ها و نمودار سهام و دارایی‌ها است. در واقع هماهنگی دفتر سفارش‌ها با کندل‌ها باعث می‌شود درباره گذشته و وضعیت فعلی بازار اطلاعات سودمندی به دست آورده و از آن‌ها در تحلیل‌های خود استفاده کنید. به طور کلی هر اوردر بوک در بازارهای معاملاتی موتور محرکی برای کسب سود توسط معامله‌گران است و به آن‌ها در گرفتن تصمیمات معاملاتی بهتر کمک می‌کند. این دفترچه‌ها مشخص می‌کنند که کارگزاری‌های خریدار یا فروشنده کدام هستند و همچنین خریدارهای کوچک یا بزرگ، بازار را به چه سمتی می‌برند. یکی از بهترین ویژگی‌های اوردربوک‌ها این است که می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت یک سهم یا دارایی را مشخص کنند و همین از ضررهای احتمالی خریدارها یا فروشندگان جلوگیری می‌کند. اگر شما سطوح حمایت و مقاومت را بشناسید، در جای درست وارد یک دارایی می‌شوید و از طریق آن سود به دست می‌آورید. اوردر بوک شامل دو بخش مختلف نیز است که یکی بخش خرید یا Buy-Side و دیگری هم بخش فروش‌ یا Sell-Side است.

نتیجه گیری :
یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای تریدر‌های، دفتر ثبت سفارش است. یادگیری نحوه خواندن آن برای معامله گران برای درک بهتر بازاری که در حال حاضر در آن معامله می‌کنند یا می‌خواهند وارد شوند، می‌تواند بسیار مفید باشد. معامله‌گران می‌توانند سلامت بازار اوراق بهادار را با تجزیه و تحلیل تکنیکال طولانی مدت دفترچه سفارش تعیین کنند. هر چه معامله گران دانش بازار بیشتری داشته باشند، می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد سفارشات خود بگیرند.

لینک های مفید
بالا