ارز دیجیتال

صرافی پنکیک سوآپ چیست؟

1402/02/24 0

پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است. دارندگان توکن CAKE حق شرکت در تصمیم‌های حاکمیتی پلتفرم پنکیک سواپ را دارند. این صرافی از یک مدل بازارساز خودکار (Automated Market Maker) برای قیمت‌گذاری استفاده می‌کند و کاربران مسئول تامین نقدینگی آن هستند.  به دلیل اینکه پنکیک سواپ از BSC استفاده می‌کند، مزایایی همچون هزینه گس پایین در مقایسه با شبکه اتریوم، در آن قابل توجه است. PancakeSwap علاوه بر سرویس مبادله یا سواپ، بخش‌های دیگری هم دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به NFT، مسابقه پیش‌بینی‌، ییلد فارمینگ، عرضه اولیه فارم (IFO) و لاتاری اشاره کرد. در ادامه و در بخش سرویس های صرافی پنکیک سواپ، این موارد را بررسی می‌کنیم.

صرافی پنکیک سوآپ چیست؟

پنکیک سواپ به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم‌ غیرمتمرکز بایننس در 20 سپتامبر 2020 (30 شهریور 1399) راه اندازی شد. این صرافی توانست در مدت زمان بسیار کمی، میانگین حجم معاملات روزانه خود را به حدود 700 میلیون دلار رسید. پنکیک سواپ نقدینگی عظیمی دارد و با در اختیار داشتن ویژگی‌های گسترده و کاربردهای قابل توجه توانسته به عنوان پدیده‌ای مهم در دنیای بلاک چین شناخته شود. لازم به ذکر است که نقدینگی این صرافی از طریق کاربران تامین می‌شود و پنکیک سواپ به شکل غیر حضانتی اداره اموال را به عهده گرفته است. این صرافی در مقایسه با صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و کوین بیس، از مدل بازسازی خودکار (Automated Market Maker) برای قیمت گذاری استفاده می‌کند. در روش بازسازی خودکار، قیمت به حالت الگوریتمیک و بر اساس معادله X*Y=K تعیین می‌شود. نقدینگی تامین شده توسط کاربران دنبال کردن قیمت دارایی‌ها با استفاده از آربیتراژکنندگان انجام می‌شود. در حقیقت در صرافی پنکیک سواپ خبری از دفتر سفارشات خرید و فروش در میان نیست. معاملاتی که میان خریداران و فروشندگان در بستر پنکیک سواپ، به‌صورت همتا به همتا انجام نمی‌شود. صرافی پنکیک سواپ شباهت اندکی به صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ دارد اما به دلیل اینکه بر پایه bep20 است، هزینه و کارمزد کمتری در مقایسه با صرافی‌های بر پایه اتریوم دارد.

پنکیک سوآپ چگونه کار می کند؟

برای کسانی که با عملکرد صرافی‌های غیرمتمرکز آشنا نیستند، از یک سیستم ویژه به نام بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کنند، بنابراین کل فرآیند نیازی به  order books یا یک شرکت واسطه برای تسهیل معاملات ندارد. در اصل، نیازی به سیستم تطبیق سفارش نیست زیرا معامله گران به جای طرف مقابل، با استخرهای نقدینگی معامله می کنند. استخر نقدینگی در این زمینه به وجوهی اطلاق می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران – که می‌تواند هر کسی از سراسر جهان باشد – به قراردادهای هوشمند با هدف تامین نقدینگی برای معامله‌گران سپرده‌گذاری شود. با این سیستم، خریداران مجبور نیستند منتظر بمانند تا با فروشندگان مطابقت داده شوند یا برعکس. هر زمان که شخصی بخواهد یک توکن را با توکن دیگری مبادله کند، به سادگی توکنی را که در اختیار دارد به استخر می سپارد و توکن دیگری را که می‌خواهد دریافت کند، برداشت می کند. برای مثال، اگر می‌خواهید یک توکن مبتنی بر BEP20 را تغییر دهید، مثلاً ALPHA به BNB در پنکیک سوآپ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک استخر ALPHA/BNB را پیدا کنید که نقدینگی کافی داشته باشد (یعنی توکن‌های کافی در داخل استخر برای تسهیل تجارت شما وجود دارد). سپس، باید توکن های ALPHA خود را واریز کنید و به طور خودکار مقداری BNB بر اساس آخرین نرخ قیمتی در مبادلات دریافت کنید. بر اساس اطلاعات موجود گفته می شود، PancakeSwap فقط برای معامله گران و خرید و فروش توکن های مختلف نیست. شما همچنین می توانید نقش یک تامین کننده نقدینگی را به عهده بگیرید (یعنی می توانید توکن هایی را در یک استخر نقدینگی سپرده گذاری کنید تا شانس به دست آوردن سهمی از کارمزد معاملات انجام شده توسط کسانی که در مقابل استخر مورد نظر معامله می کنند را داشته باید). ییلد فارمینگ (Yield farming) یکی دیگر از فرصت های درآمدزایی است که در PancakeSwap موجود است. با این کار، می‌توانید با توکن بومی پنکیک سوآپ به نام کیک به کسب درآمد بپردازید (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد). همچنین امکان برنده شدن در قرعه کشی های موجود در این صرافی را نیز دارید برای شرکت در قرعه کشی کافیست شما مجموعه ای از اعدادی که سبب برنده شدن شما می شود  را به دقت حدس بزنید و در قرعه کشی ها شانس خود را امتحان کنید.

نتیجه گیری :
درست مثل خیلی از پلتفرم‌های دیفای، پنکیک سواپ هم با ریسک‌هایی همراه است، اگرچه امنیتی که به دلیل استفاده از زنجیره هوشمند بایننس در اختیار دارد، باعث شد تا این صرافی با استقبال بسیاری از کاربران حوزه مالی متمرکز و غیر متمرکز روبه‌رو شود . در واقع، پنکیک سواپ همه عملکردهای یونی سواپ را به زنجیره هوشمند بایننس آورده است. کارمزد تراکنش‌ها در این صرافی غیر متمرکز با استفاده از رمزارز بایننس‌کوین (BNB) پرداخت می‌شود و نسبت به اتریوم بسیار پایین‌تر است. این صرافی یکی از پروژه‌های موفقی به شمار می‌آید که حاصل فناوری زنجیره هوشمند بایننس است. پنکیک سواپ را می‌تواند پلی بین امور مالی متمرکز و غیر متمرکز دانست.


 

لینک های مفید
بالا