ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پکس گلد چیست؟

1402/07/22 0

ارز PAXG، نوعی ارز رمزنگاری شده با پشتوانه طلا است که توسط سازندگان Paxos Standard (PAX) در سپتامبر 2019 راه اندازی شد. به عنوان یک توکن ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم کار می کند و در انواع زیادی از صرافی ها قابل معامله است.
هدف ارز دیجیتال PAXG این است که طلا را قابل معامله تر کند، زیرا کالای فیزیکی از نظر حمل و نقل به راحتی قابل تقسیم یا انعطاف پذیر نیست. به همین دلیل است که Paxos Standard تصمیم گرفت یک ارز رمزنگاری شده با پشتوانه کامل طلا ایجاد کند. بر اساس وایت پیپر رسمی، پکس گلد ایجاد شد تا به سرمایه گذاران اجازه دهد تا مقادیر نامحدود طلا را از طریق این ارز دیجیتال خریداری کنند، بنابراین عملاً حداقل محدودیت های خرید برای کالا حذف می شود.

پکس گلد (PAX Gold) چیست؟

پکسوس گلد یک توکن با استاندارد ERC-20 است. به این معنی که با بلاک چین اتریوم و سایر شبکه‌های مبتنی بر اتریوم سازگار است. اگر روی این ارز سرمایه گذاری می‌کنید به یک اونس از شمش طلای ۴۰۰ اونسی لندن متصل می‌شوید. دارندگان توکن‌های PAXG در واقع مالک دارایی بنیادینی هستند که توسط Paxos Trust Co نگهداری می‌شود و می‌توان آن را در هر زمانی بازخرید کرد.

پکس گلد چگونه کار می‌کند؟

پکسوس از تکنولوژی بلاک چین برای توزیع، ذخیره‌سازی و مالکیت طلا استفاده می‌کند. پکس گلد به‌طور کامل توسط نهاد خدمات مالی ایالت نیویورک (NYSDFS) تنظیم می‌شود. هیچ طلای تخصیص نیافته‌ای در ذخایر PAXG وجود ندارد. تمام دارایی‌ها به‌وسیله طلای فیزیکی به نسبت یک انس معادل ۳۱.۱ گرم از یک شمش طلا وثیقه‌گذاری می‌شوند. ضمانت و اصالت طلاها با استاندارد Good Delivery لندن اندازی‌گیری می‌شود.
هنگامی که شما اقدام به معامله یک طلای تخصیص‌یافته می‌کنید، با خرید مقدار طلای مورد نظر خود، مالکیت شمش مشخصی از طلا نیز به شما منتقل می‌شود. در واقع این انتقال مالکیت به شخص شما صورت می‌گیرد و شما مالک رسمی و جدید آن دارایی هستید. 
در سمت مقابل، در مبادله طلای تخصیص‌نیافته، شما تنها ارزش معادل آن طلا را خریداری می‌کنید و مالکیت آن دارایی به شما منتقل نمی‌شود. اتفاقی که در مبادله این نوع از طلا می‌افتد، چیزی شبیه به بانکداری‌های سنتی است؛ جایی که به هنگام انتقال یک وجه، از حسابی به حساب دیگر، وجه فیزیکی منتقل نمی‌شود و تنها اعتبار بین دو مشتری انتقال می‌یابد.
از آن‌جایی که هر PAXG معادل با یک انس طلا است، دارندگان پکس گلد صاحب همان میزان از طلاهای نگهداری‌شده توسط کمپانی پکسوس هستند. هر ماه نسبت دارندگان PAXG با میزان ذخایر طلا حسابرسی می‌شود.
بر خلاف نسخه‌های فیزیکی طلا که تا حد مشخصی قابلیت تقسیم‌شوندگی دارند، به‌لطف فناوری به‌کارگرفته شده در سازوکار این توکن، قیمت این رمزارز را تا ۱۸ رقم اعشار می‌توان مشاهده و معامله کرد. چنانچه این توکن را به‌طور مستقیم از سایت Paxos.com خریداری کنید، حداقل سرمایه مورد نیاز برای انجام یک تراکنش، ۰.۰۱ قیمت این توکن است.

آیا ارز دیجیتال پکس گلد (PAXG) طلای واقعی است؟

what-is-pax-gold-digital-currency

پکس گلد را می‌توان طلایی نامید که تبدیل به یک ارز دیجیتال شده و در شبکه بلاک چین مستقر است. توکن PAXG نشان‌دهنده طلای فیزیکی از شرکت پکسوس تراست است. طلا ذخیره ارزش بسیار خوبی است؛ زیرا ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند. به این ترتیب، اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم استفاده می‌شود. وقتی دلار ارزش خود را از دست می‌دهد، طلا گران می‌شود و بالعکس. این امر طلا را به گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال محافظت از ثروت خود در برابر تورم هستند.

ویژگی‌های رمز ارز Pax Gold

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال پکس گلد را بررسی خواهیم کرد.
طلای دیجیتال: با خرید هر واحد از پکس جی، در واقع مالکیت یک اونس از شمش‌های طلایی که توسط شرکت پکسوس تراست نگهداری می‌شوند را به دست خواهید آورد.
دسترسی آسان: PAX Gold یک توکن ERC20 است که روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. با توجه به محبوبیت بالای بلاک چین اتریوم، توکن‌های PAXG در انواع پلتفرم‌های رمز ارزی قابل استفاده خواهند بود.
امنیت: پکسوس تراست تحت نظارت اداره خدمات مالی ایالت نیویورک فعالیت می‌کند. توکن PAXG نیز هم توسط این اداره تایید شده و شمش‌های طلایی که پشتوانه آن هستند، در جدیدترین و امن‌ترین گاوصندوق‌های دنیا نگهداری می‌شوند. علاوه بر این، توازن بین ذخایر طلا و توکن‌های صادر شده پکسوس گلد نیز هر ماه توسط شرکت‌های امنیتی معتبر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تبدیل‌پذیری: مالکان توکن‌های PAXG می‌توانند در هر زمان مقدار کافی از این دارایی دیجیتال را با شمش‌های طلای واقعی معاوضه کنند. علاوه بر این، امکان تبدیل این توکن به دلار یا سایر ارزهای دیجیتال هم وجود دارد که با توجه به قیمت روز طلا انجام خواهد شد.
انعطاف‌پذیری: با توجه به محبوبیت فعلی Pax Gold، تبدیل کردن آن به انواع ارزهای فیات و دیجیتال به آسانی امکان‌پذیر خواهد بود.
کارمزد پایین: در حال حاضر برای صدور PAXG یا تبدیل آن به طلا، بر اساس حجم تراکنش کارمزدی بین 0.03 تا 0.1 دریافت خواهد شد. کارمزد انجام تراکنش روی بلاک چین اتریوم نیز تنها معادل 0.02 درصد خواهد بود. البته ناگفته نماد که کاربر برای خرید و فروش پکسوس گلد از طریق بلاک چین اتریوم باید کارمزد گس (GAS) را هم پرداخت کند.

جمع‌بندی

استیبل کوین‌ها و توکن‌های با پشتوانه،‌ سابقه فعالیت طولانی مدتی را در فضای بلاکچین دارند؛ در سال ۲۰۱۴، تتر (USDT) به عنوان نخستین رمزارز با پشتوانه حقیقی راه‌اندازی شد و اکنون نیز بیشترین ارزش بازار را در بین تمامی Stable Coinها را دارد. شرکت Paxos نیز در نظر دارد تا با تنوع بخشیدن به محصولات خود، گوی رقابت را از دیگر رقیبان خود برباید. در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال با پشتوانه طلا یعنی PAXG پرداختیم و با اشاره به نحوه عملکرد و صرافی و کیف پول مناسب برای خرید و فروش و نگهداری آن، دریافتیم که پکسوس گلد چیست.
 

لینک های مفید
بالا