ارز دیجیتال

الگوریتم پنگوئن چیست؟

1402/01/10 0

گوگل برای نمایش هر چه بهتر و مطابقت بیشتر نتایج جستجوها با خواسته‌های مخاطبانش  و بررسی تولید متحوا سایت ها، الگوریتم‌های مختلفی را به کار می‌گیرد. این الگوریتم‌ها گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس‌خوار نام دارند که هر کدام نقشی مهم در رسیدن به این هدف دارند. اگر از دنبال کنندگان دائم وبلاگ ما باشید، حتماً به یاد دارید که چندی پیش در یک مقاله کامل به بررسی الگوریتم گوگل پاندا پرداختیم. امروز  قصد داریم شما را با یکی دیگر از مهم‌ترین آن‌ها یعنی الگوریتم گوگل پنگوئن آشنا کنیم.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

همان طور که گفته شد، الگوریتم پنگوئن بر کیفیت بک لینک‌های سایت‌ها و صفحات نظارت دارد. اما چرا علاوه بر کیفیت محتوای یک صفحه، کیفیت بک لینک‌هایی که گرفته است نیز برای گوگل اهمیت دارد؟ زمانی که فقط الگوریتم پاندا فعال بود و هنوز الگوریتم پنگوئن به اجرا درنیامده بود، مدیران سایت‌ها فقط با تولید محتوای طولانی و قرار دادن چند کلیدواژه در آن می‌توانستند محتوای خود را به صفحه اول برساند. گوگل برای اینکه بتواند از این میان محتوای برتر را تشخیص دهد نیاز به فاکتوری داشت تا بتواند کیفیت آن‌ها را بسنجد و بک لینک می‌توانست نقش این فاکتور را بازی کند. وقتی سایت‌های دیگر به یک صفحه لینک می‌دهند که محتوای آن صفحه خوب و باکیفیت باشد. وگرنه هیچ سایتی به یک صفحه با محتوای بی‌ارزش لینک نخواهد داد. بنابراین هر بک لینک می‌تواند یک رأی برای صفحه مقصد محسوب شود و هر چه تعداد رأی‌های یک صفحه بیشتر باشد به معنی کیفیت بهتر آن صفحه خواهد بود. البته الگوریتم پنگوئن علاوه بر تعداد بک لینک به ارزش آن‌ها نیز توجه می‌کند. به عبارت دیگر گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر به مراتب ارزش بیشتری خواهد داشت نسبت به گرفتن بک لینک از یک سایت اسپم. این الگوریتم طوری برنامه‌ریزی شده تا بتواند بک لینک‌های مصنوعی که توسط مدیر سایت ساخته شده‌اند را شناسایی کند. برای مثال وقتی شما بک لینک‌های سایتتان را فقط در سایت‌های بسیار معتبر قرار می‌دهید یا از انکرتکست‌های مشابهی استفاده می‌کنید که اکثراً همان کلمه کلیدی صفحه فرود است می‌تواند بسیار شک‌برانگیز باشد.

تاریخچه الگوریتم گوگل پنگوئن :

این الگوریتم اولین بار در 26 مارس سال 2012 معرفی شد. و پس از آن تغییرات زیادی بر روی آن اعمال شده است. این تغییرات باعث شد تا 3 درصد از نتایج جست و جو نسبت به قبل متفاوت باشد. در ادامه به تاریخچه ی الگوریتم پنگوئن و آپدیت های آن می پردازیم.
 
•    پنگوئن 1.0، آوریل 2012 : تاثیر گذاری روی 3.1 درصد ازنتایج جست و جو. 
•    پنگوئن 1.1، مه 2012: روی کمتر از 1در صد از جست وجو ها تاثیر گذاشت.
•    پنگوئن 1.2، اکتبر 2012 : این آپدیت از الگوریتم پنگوئن شروع به پشتیبانی از زبان های مختلف کرد.
•    پنگوئن 2.0، مه 2013 :  این ورژن از آپدیت الگوریتم پنگوئن از اصلی ترین و مهم ترین آپدیت ها بود. تا قبل از این ورژن این الگوریتم فقط بر روی صفحات اصلی سایت و در دسته بندی آن لینک های اسپم را شناسایی می کرد. اما بعد از این آپدیت در تمامی صفحات به دنبال لینک های اسپم می گشت. و این بروز رسانی باعث شد تقریبا 2.3 درصد از تتایج جست وجو تغییر کند.
•    پنگوئن 2.1، اکتبر 2013: تاثیر گذاری روی کمتر از 1در صد از جست وجو ها. 
•    پنگوئن 3.0، اکتبر 2014: روی  1%  از نتایج جست وجو تاثیر داشت.
•    پنگوئن 4.0، سپتامبر 2016: این ورژن آخرین آپدیت بود و با پنگوئن 4 شناخته می شود. که در 23 سپتامبر ایجاد شد در این آپدیت گوگل تاثیر لینک های اسپم و حذف لینک ها را کاهش داد.

نتیجه گیری :
استفاده از بک لینک و کلمات کلید اسپم‌گونه هیچ معنی و تاثیری بر روی سئو ندارند. زمانی مزارع لینکی و کپی کلمات کلیدی در یک صفحه بر روی سئو تاثیر بسیار مثبت داشتند، اما این کار سبب شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوای مناسب، تعداد زیادی لینک داشته باشند. متاسفانه، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان برای وب‌سایت خود هستند و همیشه عده‌ای وجود دارند که پاسخگوی چنین تقاضایی باشند. این نیاز به سئوی ارزان قیمت باعث شده است که سئوکاران مجبور شوند به این خواسته‌ها تن دهند و خ  ما می‌دانیم که سئوی ارزان برابر با سئو با کیفیت نیست. اما به نظر می‌رسد که گوگل با انتشار الگوریتم گوگل پنگوئن جدید، قصد دارد سئوی بی‌کیفیت را برای همیشه از بین ببرد.

بالا