ارز دیجیتال

پرایوسی کوین چیست؟

1402/02/20 0

با این که امنیت و ناشناخته بودن یکی از اصلی‌ترین اهداف ارزهای دیجیتال است، اما این ارزها را می‌توان با راه‌های مختلفی شناسایی کرد. این امر به دلیل شفافیت بالای ارزهای دیجیتال آسان‌تر نیز می‌شود. پرایوسی کوین‌ها دسته‌ای ارزهای دیجیتال بحث برانگیز هستند که برای مقابله با این عامل به وجود آمده‌اند. در حال حاضر، این دسته از ارزهای دیجیتال بیشترین امنیت را دارند و به همین خاطر برخی سازمان‌ها و دولت‌ها با این ارزها بیشترین مخالفت را می‌کنند. این نوع از ارزها از چند مکانیزم مختلف برای مخفی نگه داشتن هویت خریداران و فروشندگان استفاده می‌نمایند تا بیشترین امنیت را برای آنها داشته باشند. ارزهای دیجیتال حریم خصوصی یا پرایوسی کوین به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین نوع ارزهای دیجیتال، موضوع بحث این مقاله از مجموعه کیف پول من خواهد بود.

پرایوسی کوین چیست؟

بنا بر ادعای توسعه‌دهندگان پرایوسی کوین‌ قرار است امنیت کاربر و معاملاتش را در دنیای کریپتوکارنسی حفظ کنند. مثلاً وضعیتی را در نظر بگیرید که به‌راحتی متوجه نشوید کدام کاربر چه چیزی را برای چه کسی فرستاده است، یعنی همه فعالیت مالی او با درجه بالایی ناشناس باقی بماند. چنین چیزی هرچقدر هم درباره‌اش نشنیده باشید، کاری است که privacy coin انجام می‌دهد. همان‌طوری که استیبل کوین‌ با هدف مقابله با نوسانات ذاتی وارد بازار شد تا بخشی از نیاز کاربران برطرف شود، پرایوسی کوین هم با هدف حفظ حریم خصوصی معاملات کاربر که قرار است کاملاً ناشناس بماند و امنیت کاربر را حفظ کند، وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. این رمزارزها دقیقاً مانند بیت کوین در شبکه بلاک چین تعریف شدند ولی آنچه موجب تمایز آن‌ها از سایر رمزارزها شده همین تکنیک پیشرفته حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربر است که در نام‌گذاری این مدل ارز دیجیتال هم تأثیر خودش را گذاشته است. البته پرایوسی کوین‌ها فقط ناشناس معامله نمی‌شوند بلکه این دسته از ارزهای دیجیتال آزادی مالی بیشتری نسبت به دیگر رمزارزها از جمله همان بیت کوین دارند. بر خلاف بیت کوین که در حین تراکنش آدرس فرستنده را منتشر می‌کنند، ارز حریم خصوصی قابل ردیابی نیست. برخلاف دیگر رمزارزها که تراکنش همتا به همتا دارند و از همین طریق به‌راحتی می‌توان به آدرسشان پی برد، در پرایوسی کوین اصلاً چنین چیزی امکان ندارد و از آن مهم‌تر اینکه مقدار تراکنش نیز به عموم نمایش داده نمی‎‌شود در نتیجه میزان تراکنش و عملاً فعالیت و تراکنش مالی کاربر کاملاً ناشناس باقی‌مانده و قابل ردیابی نیست. با این مقدمه می‌توان نتیجه گرفت که اگر انجام فعالیت محرمانه مالی برای شما اهمیت ویژه دارد و می‌خواهید هیچ تراکنشی حتی یک ‌ذره هم قابل‌شناسایی نباشد، باید وارد دنیای خریدوفروش بهترین پرایوسی کوین‌‌ها شوید که تضمین‌کننده سود سرمایه‌تان در آینده باشد.

چرا پرایوسی کوین‌ها به‌وجود آمده‌اند؟

مانند بسیاری از آلتکوین‌های دیگر، پرایوسی کوین‌ها نیز برای پاسخ‌گویی به کاستی‌هایی که در طراحی بیت کوین وجود داشت، پدید آمدند. در چند سال اول، کاربران اینگونه فکر می‌کردند که معاملات بیت کوین کاملا ناشناس است؛ زیرا آن را با شیوه پرداخت سنتی مقایسه می‌کردند و می‌دیدند که نیازی نیست با هویت رسمی یا واقعی به معامله بیت کوین بپردازند. از آنجایی که بلاکچین بیت کوین به‌صورت دائمی و عمومی هر تراکنشی را ذخیره می‌کند، از نظر فنی امکان شناسایی، پیگیری و ایجاد ارتباط میان تراکنش‌ها و افراد و سازمان‌ها وجود دارد. با گسترش و پیشرفت تکنولوژی بلاک چین، شرکت‌های تجزیه و تحلیل مانند چین آنالیسیس (Chainalysis) به روی کار آمدند و دقیقا همین کار یعنی رصد تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. تابه‌حال موارد مختلفی وجود داشته که نهادها و مراجع قضایی در کشورهای مختلف از اطلاعات این موسسات برای تحقیقات خود استفاده کرده‌اند. اولین پرایوسی کوین‌ها اندکی پس از حذف بازار اصلی دارک وب (Dark-Web) یعنی سلیک رود (Silk Road) در سال ۲۰۱۳ توسط FBI، پدیدار شدند. تنها روش پرداخت مورد قبول در این بازار، بیت کوین بود و بیشتر کالاها و خدمات مبادله شده در آن غیرقانونی به‌حساب می‌آمد. مراجع مربوطه با استفاده از تجزیه‌وتحلیل تراکنش‌های بیت کوین، توانستند پرونده‌ای علیه متهمان و مظنونان دارک وب ایجاد کنند. این اتفاق و محاکمه باعث شد بحث‌هایی پیرامون ایجاد رمزارزهای غیرقابل ردیابی راه بیفتد و سال‌ بعد دو ارز دش و مونرو راه‌اندازی شدند.

نتیجه گیری :
در این مقاله، سعی کردیم شما را به‌طور کامل با مفهوم ارزهای حریم خصوصی آشنا کنیم تا درک عملکرد آن‌ها برای شما ساده‌تر شود. این کوین‌ها یکی از چندین فناوری‌های جدیدی به شمار می‌رود که روی اکوسیستم بلاک چین اضافه شده و درحال ارتقا یافتن است. مانند هر سرمایه‌گذار باهوش دیگری، شما هم قبل از معامله و سرمایه‌گذاری روی هرنوع دارایی، باید حتما تحقیقات تکمیلی و تحلیل‌های خود را انجام دهید تا از ضررهای کلان جلوگیری کنید. موفق و پرسود باشید.


 

لینک های مفید
بالا