ارز دیجیتال

Private key یا کلید خصوصی چیست؟

1402/09/21 0

کلید خصوصی یا Private Key ارز دیجیتال چیست؟ چالش، عضو جدایی‌ناپذیر بازار ارزهای دیجیتال است. کاربرانی که در این بازار به دنبال کسب سود و موفقیت هستند، دائما با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده و سعی دارند تا با حل این چالش‌ها دارایی‌های خود را بیشتر نمایند. یکی از بدترین چالش‌های مربوط به خرید ارز دیجیتال و خرید بیت کوین، گم کردن اطلاعات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال است. اطلاعاتی مانند کلید عمومی و خصوصی، ارتباط دهنده کاربر با کیف‌های الکترونیکی نگه‌دارنده ارزهای دیجیتال هستند. کسی که این کلیدها را در اختیار دارد، صاحب کیف پول محسوب می‌شود و گم کردن آن می‌تواند تبدیل به یک مشکل بزرگ گردد.

کلید خصوصی(Private Key) ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی در واقع نوعی کریپتوگرافی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا به ارزهای خود دسترسی داشته باشند. همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا امنیت سرمایه خود را حفظ کند. کلید خصوصی امکان دریافت و ارسال ارز دیجیتال را از یک کیف به کیف دیگر امکانپذیر می کند. در واقع در ارزهای دیجیتال، از کلیدهای خصوصی نیز برای امضای تراکنش ها و اثبات مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده می شود. رمزی که برای کلید خصوصی استفاده می شود به صورت ترکیبی از حروف و اعداد بوده که کاملا محرمانه است. کلید خصوصی از طریق توابع هش و از روی رمزی که برای کیف پول خود انتخاب کرده ایم، بدست می آید. از طریق توابع هش ورودی های مختلف تبدیل به خروجی هایی با طول ثابت 256 بیتی می شود. در صورتی که پسوردی که برای کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال انتخاب می شود ساده بوده، احتمال هک شدن آن افزایش می یابد. بد نیست بدانید که کلید خصوصی از 51 کاراکتر کاملا تصادفی ساخته شده که شامل اعداد و حروف انگلیسی است. به دلیل پیچیده بودن طراحی آن امکان هک کردن وجود ندارد ولی لازم است تا از دزدیده شدن و یا گم شدن آن جلوگیری کنید چرا که با از دست رفتن کلید خصوصی محتوای کیف پول نیز از دست می‌رود. این نکته را در نظر داشته باشید که توابع رمزنگاری در کیف پول های مختلف متفاوت بوده، بنابراین فرمتی که برای کلیدهای خصوصی وجود دارد در تمام کیف پول های ارز دیجیتال متفاوت است. در صورتی که کلید خصوصی کیف پول دیجیتال خود را فراموش کنید، به راحتی دارایی های دیجیتال خود را از دست می دهید. بهتر است از کیف پول خود پشتیبانی گرفته و آن را در جای امنی نگهداری کنید زیرا در صورتی که کیف پول خود را از دست دهید می توانید به راحتی با استفاده از کلید خصوصی از کیف پول خود بک آپ گرفته و به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

کلید خصوصی

چرا کلید خصوصی اهمیت دارد؟

کلید خصوصی دقیقا همان چیزی است که برای دسترسی به دارایی‌های خود نیاز خواهید داشت. زمانی که این کلید از دست برود، تمام دارایی‌های شما نیز از بین می‌رود. برای آشنایی با اهمیت Private Key بهتر است با ساز و کار ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک‌چین آشنا شوید. ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم، ارزهایی کاملا غیرمتمرکز هستند؛ یعنی هیچ نوع بانک و سازمانی نیست که این ارزها را درون خود نگهداری کند. پس دارایی شما بین شبکه‌ای از کامپیوترهای مختلف پخش شده است، که به آن بلاک‌چین گفته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاک‌چین شفافیت آن است؛ یعنی همه می‌توانند تراکنش‌های انجام شده را مشاهده کنند. براساس یک سری فرمول‌های پیشرفته ریاضی، کلید خصوصی شما یک کلید عمومی تولید می‌کند. به همین دلیل این دو کلید را می‌توان یک زوج کلید دانست. هرچند موقع دریافت و انتقال ارز دیجیتال، همه می‌توانند انتقال وجه را مشاهده کنند، اما آن‌ها از هویت شما مطلع نخواهند بود.

نحوه نمایش کلید خصوصی در کیف پول:

برای نمایش کلید خصوصی هر رمزارز در کیف پول ارز دیجیتال، ابتدا وارد قسمت تنظیمات کیف پول شده و در صفحه باز شده بر روی گزینه private keys کلیک می‌کنید. در این قسمت باید گذرواژه‌ای را که ابتدا برای کیف پول خود انتخاب کردید، وارد کرده و بر روی گزینه show private keys کلیک کنید. در صفحه باز شده کلیدهای عمومی و خصوصی هر ارز دیجیتال که توسط کیف پول پشتیبانی می‌شود به نمایش گذاشته شده است. دقت داشته باشید که این کلیدهای خصوصی تنها مدرکی است که اثبات می‌کند شما مالک این دارایی‌ها هستید؛ بنابراین در حفظ آن کوشا باشید. برای نگهداری از private key روش‌های مختلفی وجود دارد. در قسمت بعد به این توضیح بیشتر در خصوص این روش‌ها خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری:
اگر هدف‌تان از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت بوده و قصد ترید ندارید، پیشنهاد می‌شود برای امنیت بیشتر دارایی‌های خود از کیف پول سرد استفاده نمایید. این کیف پول‌ها قابلیت نگهداری از کلید خصوصی به‌صورت آفلاین را دارند. اگر به هر دلیلی خواستید از کیف پول‌های گرم برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید، عبارت بازیابی آن را در جایی امن یادداشت کنید؛ چرا که در صورت دسترسی هر شخص دیگری به آن، باید با سرمایه خود خداحافظی کنید.
 

لینک های مفید
بالا