ارز دیجیتال

حد سود و ضرر چیست؟

1401/12/15 0

در وال‌‌استریت یک قاعده معروف وجود دارد: «اجازه دهید سودها افزایش یابند و هرچه زودتر مانع از رشد ضررها شوید». اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟ آیا با اولین نشانه ضرر باید دارایی یا سهمی که خریده‌ایم را بفروشیم؟ در مورد سود چطور؟ آیا محدودیتی برای سود وجود ندارد و اگر سهمی در حال رشد است به‌معنای این است که تا ابد رشد خواهد کرد؟ پاسخ این سؤالات ما را به یک نکته بسیار مهم برای معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال می‌رساند و آن نکته تعیین حد سود و حد ضرر است.

حد سود چیست :

قبل از پرداختن به نحوه محاسبه حد سود و ضرر، لازم است تعریف این دو مفهوم را مرور کنیم. فرض کنید روی قیمت بیست هزار دلار یک بیت کوین می‌خرید. پس از خرید شما قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. سؤال اساسی این است که تا چه زمانی قصد دارید بیت کوین را نگه دارید؟ حتی اگر با پرقدرت‌ترین روند صعودی بیت کوین نیز سروکار داشته باشید، بالاخره جایی این روند به پایان می‌رسد. اساساً در بازارهای مالی نه روندهای صعودی پایدارند و نه دوره‌های نزولی پایدار می‌مانند؛ بنابراین، باید تصمیم بگیرید که در چه محدوده قیمتی برای فروش بیت کوین اقدام کنید. اینجا مفهومی به نام حد سود موضوعیت پیدا می‌کند. باید در زمان ورود به معامله حد سود خود را مشخص کنید؛ به این معنی که تعیین کنید در ازای چه میزان سود، دارایی خود را می‌فروشید. حد سود (Take Profit) معمولاً به صورت درصد مشخص می‌شود. مثال خرید بیت کوین را در نظر بگیرید. اگر حد سود را بر فرض، ۱۰ درصد در نظر بگیرید، باید روی قیمت ۲۲ هزار دلار، سفارش فروش بیتکوین را در صرافی ارز دیجیتال ثبت کنید.

حد ضرر چیست :

اگر به واسطه بهترین صرافی ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید حتما اطلاع دارید که در صورت عدم آشنایی با مفاهیم اساسی و استراتژی‌های معاملاتی نه تنها سود نمی‌کنید بلکه ضرر هم خواهید کرد. جدا از کسب سود یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که باید بتوانید برای انجام معاملات خود در نظر بگیرید زمان مناسب برای خروج از معاملات برای حفظ اصل سرمایه است. زمان مناسب خروج از معاملات را حد ضرر تعیین می‌کند. با این تفسیر می‌توان گفت که حد ضرر برای معاملات کوتاه یا میان مدت مناسب است و با استفاده از آن، تریدرها می‌توانند اصل سرمایه خود را از خطر ضرر کردن نجات دهند. شما می‌توانید حد ضرر مد نظر خود را به صرافی سفارش دهید تا اگر سرمایه شما به مرز ضرر کردن رسید صرافی به صورت خودکار ارز شما را به فروش برساند.

چگونه می‌توان حد سود تعیین کرد؟

تعیین حدسود برای افراد مختلف به استراتژی های معاملاتی بستگی دارد. به عنوان مثال افرادی که با تحلیل تکنیکال اقدام به خرید و فروش می کنند، حد سود خود را خط های حمایتی و نموداری و اندیکاتور ها قرار می دهند.افرادی که از لحاظ تابلوخوانی و فیلتر نویسی اقدام به معامله می کنند، با حجم های مشکوک و قدرت خریدار و فروشنده حدسود خودرا تعیین می کنند.

چرا تعیین حد سود مهم است؟

 در تحلیل تکنیکال تعیین حد سود به اندازه حد ضرر مهم است. گاهی معامله گر به قدری درگیر تعیین نقطه ورود می‌شود که فراموش می‌کند کی باید از سهم خارج شود. در تعیین حد سود معامله گر بر اساس ابزاری که دارد نقطه‌ای که می‌خواهد از سهم خارج شود را تعیین می‌کند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم زمانی که جو کلی بازار و سهم خوب است، می‌توانیم حد سود را ارتقا دهیم. برای مثال زمانی که قیمت 5000 تومان را برای خروج تعیین کردیم ولی شرایط بازار مناسب است، می‌توانیم این حد سود را بالاتر ببریم و به 5500 تومان ارتقا دهیم. در اصل به این عمل تعیین حد سود شناور گفته می‌شود. گاهی معامله گر برای تعیین نقطه ورود تلاش زیادی می‎کند و فراموش می‌کند که باید برای نقطه خروج هم برنامه ریزی کند.

نتیجه گیری :
استفاده از حد ضرر در معاملات، یکی از ساده‌ترین راهکارهای جلوگیری از ضرر احتمالی است؛ اما بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، در نحوه استفاده از این ابزار با شکست مواجه می‌شوند. از این رو؛ در این مقاله درباره مفهوم حد ضرر و راهکارهایی جهت تعیین بهترین نقطه حد ضرر در معاملات صحبت کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

لینک های مفید
بالا