ارز دیجیتال

پامپ و دامپ چیست؟

1401/12/08 0

در دنیای ارزهای دیجیتال، کلاه برداری به روش‌های مختلفی شیوع پیدا کرده است. هر چند این دنیای نوین با وعده کاهش مشکلات قانونی و کلاه برداری وارد عمل شده بود، اما همچنان برخی مشکلات امنیتی را به خود می‌بیند.البته اکثر مشکلاتی که در دنیای بلاک چین از نظر مالی برای افراد اتفاق می‌افتد، به تکنولوژی بلاک چین ارتباطی ندارد و بی اطلاعی افراد فعال در این حوزه می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه آنها شود. پامپ و دامپ یکی از اعمالی است که بارها شاهد انجام آن در دنیای ارزهای دیجیتال بوده‌ایم و همیشه می‌تواند سرمایه افراد فعال در این حوزه را تهدید کند.اما پامپ و دامپ دقیقا چیست و چگونه می‌توان با چند روش کلی آن را شناسایی کرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این حوزه، در این مقاله از کیف پول من ما را همراهی نمایید.

پامپ و دامپ چیست؟

در بیانی ساده اگر فرد یا گروهی از افراد با خرید مقادیر بالایی از یک ارز دیجیتال، قیمت آن ارز را در بازار بالا ببرند، به اصطلاح پامپ رخ داده است. بر عکس آن نیز صادق است. درصورتی که حجم فروش بالایی روی یک ارز در بازار رخ بدهد، آن ارز دیجیتال به اصطلاح دامپ شده است.بیشترین هدف این افراد، ایجاد تغییرات وسیع در بازه‌ای کوتاه در بازار است تا سرمایه‌گذاران معمولی با اقدامات هیجانی دارایی‌های خود را خرید و فروش کنند. این اقدامات در نهایت به نفع افرادی است که در دامپ یا پامپ ارزها دخیل بوده‌اند.در بسیاری از موارد، این افراد، ارزهای جدید و نامطلوب را هدف قرار می‌دهند که البته دستکاری آنها به پول زیادی نیاز ندارد. به‌عنوان مثال، کلاهبرداران به ندرت به پامپ و دامپ بیت کوین فکر می‌کنند چرا که پامپ یا دامپ بیت کوین به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد.برای جذب بیشتر مخاطبان معمولی از پامپ و دامپ، کلاهبرداران عرضه‌های اولیه سکه (ICO) را هدف قرار می‌دهند زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از نظر روانی آماده خرید هستند.

چگونه پامپ و دامپ را تشخیص دهیم؟

شاید هیچ راه قطعی و صد در صدی برای تشخیص پامپ و خصوصا دامپ وجود نداشته باشد؛ اما همیشه می‌توانید چند نکته را برای کم کردن احتمال متضرر شدن از این دو استراتژی را در نظر داشته باشید :
•    اگر با تبلیغات و افزایش محبوبیت ناگهانی یک محصول مواجه شدید حتما قبل از خرید، به طور کامل سابقه حجم معامله آن را بررسی کنید. اگر در این سوابق با رشد ناگهانی و بدون دلیلی مواجه شدید با احتیاط بیشتری وارد معامله شوید.
•    حتما منبع تبلیغات و حمایت را پیدا کرده و از سابقه خوب آن‌ها مطمئن شوید. اگر افراد ناشناس و بدون رزومه در حال تبلیغ هستند از ورود به معامله جدا خودداری کنید.
•    حتی اگر همه شرایط به نظر خوب می‌آمد، به صورت هجومی و با تمام سرمایه خود شروع به معامله نکنید. از مدیریت سرمایه و ریسک غافل نشوید.

پامپ و دامپ چطور کار میکند؟

احتمالا شما هم مثل ما می‌دانید که بازار رمز ارزها گستردگی بسیاری دارد. به همین دلیل برای پامپ و دامپ (Pump and Dump) در این بازار به یک تیم حرفه‌ای نیاز است. این تیم کارهای مهمی را برعهده دارد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد. به طور خلاصه مراحل انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

•    در ابتدا یک تیم با هدفی خاص سرمایه خود را به بازار وارد می‌کند و حجم بالایی از یک ارز خاص را می‌خرد.
•    بعد از این مرحله نوبت آن است که فعالان بازار را تحریک کنند که این ارز آینده‌ای رو به رشد دارد. این کار هم اگر چه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ اما با شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و… به سادگی انجام می‌شود. در این جا تقاضا برای خرید آن ارز خاص بالا می‌رود.
•    مرحله بعدی بالا رفتن قیمت ارز دیجیتال مورد نظر تیم است.
•    در نهایت هم آزاد کردن سرمایه و فروش آن ارز با قیمت چند برابر بیش تر را پیش رو داریم.

نتیجه گیری :
پامپ و دامپ قیمت‌ها یک روش غیر قانونی و غیر اخلاقی در بازارهای مالی است. معامله کردن با این روش ریسک بسیار بالایی دارد و ممکن است باعث نابودی کامل سرمایه شود. اگر با وجود پی بردن به این چنینی بودن یک پیشنهاد سرمایه گذاری به فعالیت در آن فقط به خاطر سود شخصی ادامه دادید، در برابر خود و دیگران مسئول هستید.

لینک های مفید
بالا