ارز دیجیتال

هدف بیت کوین چیست؟

1402/01/15 0

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته‌ باشید، حتما تا به حال به این سوال فکر کرده‌اید که هدف از ایجاد بیت کوین چه بوده است؟ در جواب این سوال می‌توان گفت، ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ با انتشار وایت پیپر بیت کوین بیان می‌کند مشکل تمام ارزهای فیات در این است که افراد برای استفاده از آنها باید به بانک‌های مرکزی اعتماد کنند؛ اما تاریخچه عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد که اعتماد به آنها نتیجه خوبی نداشته و همواره باعث شده است ارزش پول کاهش پیدا کند. در واقع هدف اصلی از ایجاد بیت کوین فراهم کردن روشی برای انتقال پول از طریق اینترنت بدون نیاز به کنترل توسط نهاد واسطه و حفظ ارزش پول بوده است. در این مقاله به این می‌پردازیم که هدف بیت کوین چیست، چگونه به آن دست می‌یابد و با چه چالش‌هایی همراه است.

تاریخچه بیت کوین :

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و شکست سیستم مالی سنتی به واسطه آشفتگی‌های اقتصادی آن زمان، بی‌اعتمادی به بانک‌ها و نقش آن‌ها در سیستم‌های مالی نسبت به قبل بسیار پر رنگ شد. در این برهه زمانی وجود یک سیستم مالی که واسطه‌های سنتی را از میان حذف کند، سرعت تایید تراکنش‌ها را بالا ببرد، کارمزد انتقال را به حداقل برساند و امکان تقلب در داده‌ها را از بین ببرد، ضروری بود. اینجا بود که یک فرد یا گروهی از افراد ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto برای رسیدگی به این مشکل پا به میدان گذاشتند و در همان سال ۲۰۰۸ یک وایت پیپر White Paper برای حل این مشکل منتشر کردند. ساتوشی ناکاموتو ارز دیجیتال بیت کوین و شبکه آن را به عنوان راهی برای انجام معاملات بدون نیاز به شخص ثالث (نهاد مرکزی) به دنیای ارائه کرد. سیستمی که به جای تکیه بر بانک‌های یا سایر موسسات مالی، از اثبات رمزنگاری برای حفظ یکپارچگی شبکه استفاده می‌کند. در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، اولین بلاک بیت کوین به نام بلاک پیدایش Genesis Block استخراج شد و در کنار آن بلاک چین بیت کوین نیز شروع به کار کرد. یک هفته بعد از این راه‌اندازی اولین تراکنش به واسطه ارز دیجیتال بیت کوین به صورت آزمایشی تکمیل شد.

اهداف ظهور بیت کوین چه بود؟

بحران مالی سال 2008 منجر به سقوط ارزش خیلی از بانک‌ها و شرکت‌ها شده بود و اخبار ریزش بورس تیتر اول روزنامه‌ها قرار داشت. تلاش‌های دولت‌های بزرگ مثل ایالات متحده و انگلیس و فرانسه بی فایده بود. برای مدت دو سال جهان گرفتار موج شدید بیکاری گردید. برای این بحران دلایل زیادی ارائه شد که به عنوان اصلی‌ترین دلیل می‌توان به آشفتگی بازار مسکن اشاره کرد. اما متهم اصلی این بحران‌ها، ایرادات سیستم مالی بود. بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم مالی و نیاز به یک سیستم مالی شفاف و با سیاست‌های مشخص، باعث این ایده شد که مردم بتوانند بدون نیاز به بانک‌ها و نهاد‌های متمرکز، به صورت مستقیم مراودات مالی خود را انجام دهند. این ایده، نو و بکر بود. که توسط ساتوشی ناکاموتو اجرایی شد. که در حال حاضر این رمز ارز تنها نیست. بیش از 8,400 رمز ارز برای مراودات مالی وجود دارد.

نتیجه گیری :
بیت‌کوین اولین رمزارز غیرمتمرکز ایجاد شده است که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و شبکه بلاک چین توانسته است امکان انتقال همتا-به-همتای پول بین افراد در هر زمان و مکانی را بدون حضور واسطه‌های مالی ممکن کند. برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین بیت‌کوین، ماینرها توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در ازای آن پاداش بیت‌کوین دریافت می‌کنند. 


 

لینک های مفید
بالا