ارز دیجیتال

صرافی کوئیک سوآپ چیست؟

1402/02/11 0

بازار اپلیکیشن‌های دیفای در دنیای ارز دیجیتال روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود. یکی از محصولات این حوزه که به دلیل کارمزد تراکنش بسیار کم و سرعت بسیار بالای انجام معاملات در اواخر سال ۲۰۲۰ (سال ۱۳۹۹) کار خود را به‌صورت جدی شروع کرد، صرافی غیرمتمرکز کوییک سواپ (QuickSwap) بود که به عنوان یک بازارساز خودکار (AMM) فعالیت می‌کند. هدف کوییک سواپ این است که کاربران عادی کریپتو با هزینه‌ای کم بتوانند معاملات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام بدهند. در ادامه مقاله به این می‌پردازیم که صرافی کوییک سواپ چیست ، چه خدماتی را ارائه می‌دهد، چه امکاناتی دارد، نحوه استفاده از آن چگونه است و آیا کاربران ایرانی می‌توانند از این صرافی استفاده کنند یا نه؟

صرافی کوئیک سوآپ چیست؟

بازارسازان خودکار (AMM) همچون صرافی کوییک سواپ به شدت در حوزه دیفای (DeFi) محبوب هستند. یونی سواپ به یک استاندارد در بلاک چین‌های مختلف و پلتفرم‌های لایه ۲ مبدل شده است. QuickSwap عملکردی مشابه با Uniswap را ارائه می‌دهد، اما به جای بهره‌گیری از شبکه اتریوم، در شبکه Polygon تعبیه شده است. باوجود اینکه کوییک سواپ یک فورک از یونی سواپ به حساب می‌آید، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو سبب شده تا برخی کاربران از QuickSwap استقبال بیشتری کنند. کوییک سواپ یک فورک از صرافی یونی سواپ به شمار می‌رود که توسط نیک مادج (Nick Mudge) و سامیپ سینگانیا (Sameep Singhania) بر بستر بلاک چین پالی گان توسعه یافته است. QuickSwap با بهره‌گیری از مدل بازار ساز خودکار، تجربه استفاده از صرافی غیر متمرکز (DEX) را جهت تبادل (Exchange) توکن برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که کاربران کوییک سواپ معاملات خود را از طریق استخر نقدینگی انجام می‌دهند، در این پلتفرم هیچ گونه دفتر سفارشاتی (Order Book) ندارد. کاربران قادر خواهند بود تا توکن‌های استاندارد ERC-20 را از شبکه اتریوم به پالی گان انتقال دهند و هر جفت رمز ارزی را از طریق QuickSwap معامله کنند؛ البته شایان ذکر است که این موضوع به شرطی صحت دارد که استخر نقدینگی برای آن ارز دیجیتال وجود داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هر کسی می‌تواند با ارائه یک جفت توکن، استخر نقدینگی جدیدی را جهت دریافت کارمزد تراکنش‌ها از سایر کاربران ایجاد کند. ظاهر و تجربه کاربری صرافی کوییک سواپ تا حدودی مشابه یونی سواپ است. کاربران می‌توانند بدون ثبت نام و یا تکمیل فرآیند احراز هویت (KYC) اقدام به خرید و فروش رمز ارزهای خود کنند. تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک والت جهت اتصال به این پلتفرم و ارز دیجیتال متیک (MATIC) برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها است. QuickSwap یک پلتفرم اوپن سورس (Open Source) به حساب می‌آید که در جهت افزایش امنیت از کد‌های Uniswap بهره برده است.

تاریخچه کوئیک سوآپ :

در اواخر سال 2020 یعنی ماه اکتبر جمعی از توسعه دهندگان به فکر راه اندازی صرافی غیرمتمرکز کوئیک سواپ افتادند. بر خلاف دیگر فورک های صرافی یونی سواپ، صرافی غیرمتمرکز کوئیک سواپ تیم توسعه دهنده و یا بنیانگذار خود را معرفی نموده است. این افراد تجربه برجسته ای در اکوسیستم اتریوم دارند. یکی از بنیانگذاران این پلتفرم Nick Mudge است. این فرد یکی از برنامه نویس های قرارداد هوشمند و توسعه دهندگان وب است و تجربه زیادی در زمینه برنامه نویسی بلاکچین دارد. لازم به ذکر است که این فرد نویسنده استانداردهایERC-998 ، ERC-1538 و EIP-2535 می باشد. از دیگر بنیانگذاران پلتفرم کوئیک سواپ می توان به Sameep Singhania اشاره کرد. این فرد دارای 2 سال تجربه در زمینه بکارگیری بلاکچین در کسب و کارهای مختلف می باشد. علاوه بر این سامیپ سینگانیا تمرکز خود را در به کارگیری فناوری های غیرمتمرکز و کاربرد آن در دنیای واقعی گذاشته است.

دلیل محبوبیت کوییک سواپ :

امکانات و خدماتی که صرافی کوییک سواپ در اختیار کاربران خود می‌گذارد دلیل محکمی برای محبوبیت آن در بازار است. در واقع می‌توان این گونه گفت که به جز کارمزدهای کم‌تر و سرعت بالاتر در اجرای تراکنش‌ها، امکانات دیگری هم در این صرافی یافت می‌شود که شامل این چند مورد است:
•    تراکنش‌های لایه ۲
•    فهرست کردن دارایی‌ها بدون نیاز داشتن به مجوز
•    معاملات غیرحضانتی
•    استخراج نقدینگی و دریافت توکن نقدینگی
•    ییلد فارمینگ
•    سیستم جامعه حاکمیتی

نتیجه گیری :
صرافی QuickSwap از زمان آغاز به کار خود در فوریه سال ۲۰۲۱ میزان نقدینگی بی‌سابقه‌ای را به‌ سوی خود جلب کرده است. این صرافی به لطف تراکنش‌های برق‌آسا و به‌ شدت کم‌هزینه خود که از طریق شبکه پالی گان ممکن گردیده‌اند، توانسته جایگاه خود را به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین بازارسازهای خودکار (AMM) موجود تثبیت نماید. به‌ علاوه، بنا به گزارش CoinGecko صرافی کوییک سواپ جزو ۳۰ پروژه تجاری برتر در آپریل ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.


 

بالا