ارز دیجیتال

ریپل چیست؟

1402/01/20 0

ارز دیجیتال ریپل چیست؟ اگر کمترین فعالیتی در بازار ارز دیجیتال داشته باشید یا حتی علاقه‌مند به آن باشید، احتمالاً تا کنون نام ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، ریپل و … به گوشتان خورده است. در این مقاله نوبت به آن رسیده که به سؤال ارز دیجیتال ریپل چیست به کامل‌ترین شکل ممکن پاسخ دهیم. در میان ارزهای دیجیتال، ارز ریپل که به عنوان یکی از معروف‌ترین‌های آن‌ها شناخته شده، دارای سرعتی نسبتاً بالا و هزینه‌ی انتقال نسبتاً کمی است.

ریپل چیست؟

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی‌بر بلاک چین است. می‌توان گفت ریپل یک سیستم پرداخت در دنیای بلاکچین است و مانند سیستم سوئیفت عمل می‌کند. از ریپل برای انتقال پول در سراسر جهان استفاده می‌شود. شبکه ریپل بیش‌‌تر خدمات خود را به بانک‌ها و واسطه‌های مالی که قصد دارند مبادلات خود را در سراسر جهان با انواع ارزهای مختلف انجام دهند، ارائه می‌دهد. کاربران حوزه بلاکچین شرکت ریپل را با نام رمزارز آن یعنی XRP می‌شناسند؛ اما XRP تنها یکی از محصولات شرکت ریپل است. هدف XRP این است که به عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند و به نوعی به عنوان یک نوع رمزارز در لایه تسویه موقت نهادهای مالی محسوب می‌شود. شبکه ریپل با سایر شبکه‌های بلاکچینی تفاوت‌های عمده‌ای دارد که در ادامه مقاله آنها را بررسی می‌کنیم. در این مقاله به این می‌پردازیم که شبکه ریپل چیست و چگونه کار می‌کند.

تاریخچه ریپل :

رایان فوجر (Ryan Fugger)، در سال ۲۰۰۴ یعنی چهار سال قبل از پیدایش بیت کوین، شرکتی را بنا نهاد که ریپل‌پی (RipplePay) نام داشت. ایده اصلی پشت ریپل‌پی، پروتکلی همتا به همتا از یک شبکه قابل‌اطمینان بود که بتوان با آن به راحتی پول را از یک نقطه به یک نقطه دیگر در جهان منتقل کرد و همه کاربران اینترنت بتوانند از آن استفاده کنند. طبق محتوایی که هم‌اکنون در وب‌سایت قدیمی RipplePay.com وجود دارد، این شرکت خود را این‌گونه معرفی کرده است: ریپل‌پی یک سرویس مالی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با دوستان، خانواده و همکاران خود، ارتباطات اعتباری و مالی خود را گسترش دهید و با ارزهای سنتی و آنلاین، از پرداخت‌های امن بهره‌مند شوید. ایده اصلی ریپل‌پی با ایده امروز ریپل بسیار نزدیک بود اما به دلیل مشکلات فنی و مدیریتی، این شرکت در رسیدن به اهداف خود خیلی موفق نبود و تا سال ۲۰۱۱ فقط با تعداد کمی شرکت قرارداد همکاری امضا کرده بود و کاربرانش به کمتر از ده هزار نفر می‌رسید.

مزایا و معایب پروتکل ریپل :

مزایا:
•    تقریباً ضد جعل است
•    انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه
•    در مرحله نهایی خود می‌تواند به‌عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل کند
•    قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول
•    اتصال ساده شبکه‌های پرداخت
•    تورم ندارد، چراکه تمامی توکن تا از ابتدا استخراج شده‌اند و از قبل وجود دارند

معایب:
ریپل بااینکه تحولات مثبتی را ایجاد کرده است، اما این شرکت به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری‌اش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این شرکت بیان کرده بود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران شبکه منتقل خواهد کرد، اما تاکنون تنها مقادیر اندکی منتقل شده‌اند. علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ریپل تقریباً نیمی از کل XRP موجود در شبکه را برای خود نگه‌داشته‌اند تا از ارزش آن بهره‌مند شوند. این ارز دارای ویژگی متن‌باز است و بااینکه بسیار هوشمند است، زمانی که کد آن در دسترس قرار می‌گیرد، فرصتی به وجود می‌آید تا سود جویان تلاش کنند آن را هک کنند.

نتیجه گیری :
ارز دیجیتال ریپل یکی از ارزهای قدیمی و معروف بازار است که در سال 2012 به بازار عرضه شده است و هدف اصلی آن، افزایش امنیت و سرعت تراکنش‌ها در کنار کاهش هزینه انتقال است. ارز دیجیتال ریپل تنها در یکی از محصولات شرکت ریپل کاربرد دارد و آن هم به صورت واسطه‌ای است. بنابراین، جذب مشتریان جدید توسط شرکت ریپل تاثیر چندانی بر استفاده از رمزارز ریپل ندارد.


 

لینک های مفید
بالا