ارز دیجیتال

Schema Markup در سئو چیست

1402/10/02 0

سئوکاران همیشه به دنبال روش‌های جدیدی برای انجام بهتر عمل بهینه‌سازی محتوا و تولید محتوا سایت هستند. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema markup) یکی از جدیدترین تحولات در عرصه‌ی سئو سایت است که به ابزار قدرتمندی درزمینه‌ی بهینه‌سازی محتوا تبدیل شده است. اگر بخواهیم این مفهوم را به شکل ساده‌ای توضیح بدهیم باید این‌طور بگوییم: گوگل برای طبقه‌بندی نتایج در SERPs (صفحه نتایج موتورهای جستجو) باید بتواند محتواهای سایت‌های مختلف را درک کند. برای این کار هم تمام محتوای یک سایت را ذخیره نمی‌کند، بلکه با درک و ذخیره تعدادی نشانه، محتواهای مختلف را در صفحه نتایج دسته‌بندی می‌کند و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درواقع نشانه‌گذاری اسکیما محتوای سایتتان را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو قابل‌درک می‌کند. در ادامه مفهوم دقیق‌تری از اسکیما و روش‌های به‌کارگیری را آن در سایت ارائه خواهیم کرد.

Schema Markup چیست؟

اسکیما در اصل برای خوانایی بیشتر سایت، توسط موتور های جستجو بوجود آمد، پس به نوعی schema زبان موتورهای جستجو است. اطلاعات کوچکی را که برای بیان اطلاعات مشخص و از پیش تعیین شده در سایت می باشد را Schema Markup می گویند. در حقیقت در تعریف Schema Markup چیست؟ می توان اینگونه عنوان کرد که یکی از روش های نشانه گذاری در زمینه تجزیه و تحلیل سایت می باشد که به موتورهای جستجو کمک می کند که ساده تر و موثرتر نتایجی را که کاربران در جستجوی آنها می باشند نمایش دهند. زمانیکه در وب سایت خود از ابزارها و روش های نشانه گذاری استفاده نکرده باشید در جستجوی گوگل یک سری از اطلاعات اولیه درباره وب سایت شما همچون آدرس، تاریخ انتشار و … نشان داده نمی شود اما اگر از نشانه گذاری Schema Markup استفاده کرده باشید، این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم آورده اید که علاوه بر اینکه مواردی همچون انهایی که نام برده شد اطلاعات دیگری را نیز در اختیار آن قرار داد تا بتواند درک بهتری از صفحات سایت شما داشته باشد تا رتبه و جایگاه مناسب تری را برای وب سایت شما در نتایج جستجو در گوگل نمایش دهد.

اهمیت Schema در طراحی سایت چیست?

در واقع مهم ترین ویژگی Markup Schema این است که به سایت شما کمک می نماید تا رتبه بهتری را در موتورهای جستجو کسب نماید و این گونه موتورهای جستجو سایت شما را بهتر درک می نمایند و قطعاً بازدهی وب سایت شما افزایش خواهد یافت. برای کار با اسکیما نشانه گذاری های متفاوتی قابل اجرا است که در ادامه به برخی از این نشانه گذاری ها اشاره خواهیم کرد.
مقالات
کسب و کار محلی
رستوران
بررسی و نقد کتاب
فیلم
نرم افزارها
مناسبت ها
محصولات
هر نشانه می توان نمایان گر یک دسته بندی یا نوع خاصی از محتوا باشد، نشانه گذاری انواع متفاوتی دارد و بر اساس نیاز شما مشخص می شود. بر اساس نتایج و گزارش هایی که در دسترس است سایت های دارای نشانه گذاری به نسبت سایت هایی که نشانه گذاری نشده اند به طور متوسط و در شرایط یکسان حداقل 4 رتبه بالاتر قرار گرفته اند.. البته نمی توان گفت که این جایگاه تنها به دلیل استفاده از Schema است همچنین نمی توان گفت که Schema در نتایج طراحی وب سایت و سئو بی تأثیر است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته یک سوم نتایج ابتدایی گوگل از ریچ اسنیپت که شامل نشانه گذاری است استفاده کرده اند؛ اما به صورت کلی کمتر از یک سوم وب سایت ها از اسکیما استفاده می نمایند.
به صورت واضح تر باید بگوییم که میلیون ها سایت وجود دارند که از قدرت اسکیما برای بهبود سئو خود استفاده نکرده و از این نعمت غافل شده اند. در نهایت توجه داشته باشید که اگر شما از MarkUp Schema استفاده کنید بدون شک در رقابت با رقیبان خود پیشرو خواهید بود.

نتیجه گیری:

باوجود اینکه برای هیچ سایتی، الزامی وجود ندارد که از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کند اما نتایج نشان می‌دهد سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند رتبه‌ بهتری در صفحه نتایج به دست می‌آورند. با توجه به این‌که تنها  از نتایج گوگل دارای کدهای نشانه‌گذاری اسکیما هستند، شما با تولید محتوای خوب و استفاده از اسکیما خواهید توانست به‌راحتی از سیاهی‌لشکر سایت‌های بدون اسکیما پیش بیافتید.
 

لینک های مفید
بالا