ارز دیجیتال

اسلیپیج چیست؟

1402/02/16 0

شاید تصور کنید هنگام معامله ارزهای دیجیتال، وقتی قیمتی را ارائه می‌کنید، معامله شما دقیقاً با همان قیمت انجام می‌شود؛ اما باید بدانید که چنین نیست. هرکس که در مقام یک معامله‌گر یا تریدر، شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کند، حتماً باید با اصطلاحات و اتفاقات رایج این بازار آشنایی داشته باشد. وقتی شخصی در هنگام معاملات رمزارزی با رویدادهای آن بازار آشنایی نداشته باشد، ممکن است دچار زیان‌های بسیاری شود. از این رو در ادامه قصد داریم یکی از اصطلاحات و اتفاقات مهم معامله ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم که درک مفهوم آن برای هر شخصی که می‌خواهد در حوزه خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها فعالیت کند، ضروری است. این اصطلاح «اسلیپیج» نام دارد. اگر شما نیز مایلید بدانید Slippage چیست، با ما همراه شوید.

اسلیپیج چیست؟

در بازارهایی با نوسان بالا و نقدشوندگی پایین، لغزش قیمت امری رایج است. همانطور که گفته شد اسلیپیج زمانی رخ می‌دهد که معامله با قیمت متفاوتی نسبت به قیمت درخواستی اولیه یا مورد انتظار انجام می‌شود. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید سفارش خرید به قیمت بازار را با قیمت 100 دلار ثبت کنید اما بازار نقدشوندگی لازم برای اجرای سفارش با این قیمت را ندارد. در نتیجه، مجبور خواهید بود تا زمانیکه سفارشات تکمیل نشده است، سفارشات بعدی را با قیمت بیشتر از 100 دلار ارسال کنید. این باعث خواهد شد میانگین قیمت خرید شما بیشتر از 100 دلار باشد که این را اسلیپیج (slippage) یا لغزش قیمت می‌نامیم. به عبارت دیگر، وقتی از روش سفارش به قیمت بازار استفاده می‌شود، سفارش خرید یا فروش شما از سوی صرافی به‌طور خودکار با سفارشات محدود در دفتر ثبت سفارشات منطبق می‌شود. دفتر سفارشات وظیفه دارد اردر (order) یا سفارش شما را با بهترین قیمت جفت کند اما اگر در طرف دیگر سفارشی با قیمت مدنظر شما وجود نداشته باشد، حرکت صعودی در این زنجیره‌ سفارش ادامه خواهد داشت. این فرایند باعث می‌شود سفارش شما با قیمتی غیرمنتظره و متفاوت انجام شود. در معاملات ارزهای دیجیتال، اسلیپیج برای بازارسازان خودکار و صرافی‌های غیرمتمرکز امری متداول است. در آلت‌کوین‌هایی که نوسان زیاد یا نقدشوندگی پایین دارند، می‌تواند بیش از 10 درصد قیمت مورد انتظار باشد.

اسلیپیج چگونه عمل می کند؟

اسلیپیج نشان دهنده یک حرکت منفی یا مثبت نیست زیرا هرگونه تفاوت بین قیمت اجرایی مورد نظر و قیمت اجرایی واقعی به عنوان لغزش شناخته می شود. هنگامی که سفارش اجرا می شود، اوراق بهادار یا موارد مشابه با مطلوب ترین قیمت ارائه شده توسط صرافی یا سایر بازارسازها خریداری یا فروخته می شود. این موضوع می تواند نتایجی مطلوب تر، مساوی یا کمتر از قیمت اجرایی مورد نظر را ایجاد کند. قیمت اجرایی نهایی در مقابل قیمت اجرایی مورد نظر را می توان به عنوان لغزش مثبت، بدون لغزش یا لغزش منفی طبقه بندی کرد. قیمت های بازار می تواند به سرعت تغییر کند و باعث اسلیپیج در بازه زمانی بین قرار دادن سفارش و انجام آن شود. این اصطلاح در انواع مختلف بازارها استفاده می شود اما تعاریف یکسان است. با این حال، لغزش در شرایط مختلف برای هر بازاری رخ می دهد. در حالی که یک سفارش محدود (Limit order) از اسلیپیج منفی جلوگیری می کند اما در صورت عدم بازگشت قیمت به سطح مورد نظر، خطر ذاتی عدم انجام معاملات را به همراه دارد. این ریسک در شرایطی افزایش می یابد که نوسانات بازار سریعتر اتفاق می افتد و زمان انجام معامله را با قیمت اجرایی مورد نظر به میزان قابل توجهی محدود می کند. 

نتیجه گیری :
لغزش یا اسلیپیج یک اتفاق رایج برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. این حالت زمانی اتفاق می‌اُفتد که قیمت بازار هنگام انجام معامله با قیمت مورد نظر شما مطابقت نداشته باشد. البته این اتفاق همیشه هم بد نیست. در واقع لغزش می‌تواند برای شما مثبت یا منفی باشد. اما بیشتر جنبه‌ی منفی آن در نظر گرفته می‌شود، چراکه زیان‌های بزرگی را برای معامله‌گران در پی دارد. به همین دلیل، معامله‌گران رمزارزی باید همیشه از لغزش‌های احتمالی در معاملات خود آگاه باشند. تریدرهای حرفه‌ای از لغزش به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها همیشه یک استراتژی خرید و فروش مؤثر برای به حداکثر رساندن سود و ضرر ارائه می‌کنند. درک مفهوم لغزش و تحمل لغزش در کریپتو به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های معاملاتی بهتری را اجرا نمایید. حالا به نظر شما چطور می‌توان از لغزش برای سود گرفتن از یک معامله استفاده کرد؟

لینک های مفید
بالا