ارز دیجیتال

اسپوفینگ یا سفارش جعلی چیست؟

1402/03/16 0

اگر تاکنون در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که با چه بازار پیش‌بینی‌نشدنی و پرنوسانی روبه‌رو هستید. این ویژگی به‌ همان‌ اندازه که می‌تواند برای تریدرها سودآور باشد، برای کلاه‌برداری و سودجویی در بازار هم بستری مناسب فراهم می‌کند. در چنین فضایی، کلاه‌برداران می‌توانند معامله‌گران تازه‌وارد را که دانش کافی درباره این بازار ندارند و ممکن است گرفتار احساسات بازار شوند، با راهکارهای گوناگون غیراخلاقی یا غیرقانونی به‌دام بیندازند. یکی از این روش‌ها تکنیکی موسوم به اسپوفینگ (Spoofing) است. به‌طور‌کلی، اسپوفینگ نوعی دست‌کاری بازار است که در آن معامله‌گر با ایجاد احساسات نادرست درباره تقاضا در بازار، قیمت دارایی‌ها را به‌نفع خود دست‌کاری می‌کند. آشنایی با نحوه انجام اسپوفینگ به کاربران کمک می‌کند تا قربانی سودجویی دیگران نشوند و بتوانند راهبرد سرمایه‌گذاری خود را در شرایطی متعادل به پیش ببرند.

اسپوفینگ یا سفارش جعلی چیست؟

اسپوفینگ (Spoofing) یا جعل نوعی کلاه‌برداری است که در آن خرابکار یا به اصطلاح هکر، بخشی از آدرس یک وبسایت، ایمیل، شماره تماس و یا پیام متنی را پنهان می‌کند تا کاربر را متقاعد کند که با یک منبع شناخته شده و قابل اعتماد ارتباط برقرار کرده و تعامل دارد. اگر کمی در درباره روش‌های کلاه‌برداری اینترنتی جستجو کرده باشید یا حتی درباره امنیت شبکه مقالاتی خوانده باشید یا محتوایی دیده باشید، قطعا اسم واژه اسپوفینگ (Spoofing) را شنیده‌اید و برایتان آشناست. اگر تا حالا درباره آسیب‌پذیری شبکه‌های وایرلس و یا امنیت شبکه چیزی نشنیده‌اید حتما تا انتها با ما باشید؛ در ادامه وقت‌کشی نمی‌کنیم و مستقیم به اصل و مخلص کلام می‌رویم.

اسپوفینگ چگونه اتفاق می افتد؟

در این روش کلاهبرداری در بازار فارکس، معامله‌گر سفارش‌های خرید یا فروش جعلی را ثبت می‌کند تا فشاری برای خرید یا فروش مناطق مهم ایجاد کند تا تغییرات مورد نظر در بازار ایجاد شود. برای این کار از ربات ها استفاده می شود و به این صورت عمل می کند که جعل سفارش را با قیمت مشخصی ثبت می کند و به محض نزدیک شدن قیمت ارز به این منطقه، ربات بلافاصله سفارش را لغو می کند و از آنجایی که معامله گر هرگز قصد انجام آن را نداشته است به این نتیجه می رسیم که این نوع سفارشات خرید یا فروش جعلی بوده و هرگز اجرا نمی شوند. با این حال، با انجام این کار، معامله گر حس کاذب فشار خرید و فروش را در میان معامله گران ایجاد کرده و در نهایت به تمایل خود برای دستکاری قیمت در بازار فارکس به میزان تغییر در قیمت بیت کوین می رسد. 

اسپوفینگ الگوریتمی بیت کوین :

با ظهور APIهای صرافی‌ها و الگوریتم‌های معامله پیشرفته، احتمالاً بخش عمده‌ای از اسپوفینگی که امروز انجام می‌شود کار ربات‌ها است. این ربات های ترید از نوعی هستند که توسط مهندسان نرم‌افزار برای تعامل با صرافی‌ها و ثبت سفارش ایجاد می‌شوند. در واقع، اتهاماتی وجود دارد که ربات‌های تجاری خودکار برای دستکاری در دفتر سفارشات صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. یکی از این ربات‌ها که «پیکاسو» لقب گرفته است، در بول ران دسامبر 2017 بازار را با سفارشات جعلی و اسپوفینگ فریب داد. استفاده از ربات‌ها برای spoofing منطقی است زیرا اسپوفینگ تا حدی زیادی وابسته به سرعت عمل است. کلاهبرداری که در تلاش برای دستکاری بازار است، نمی‌تواند ریسک پر شدن یک سفارش جعلی بزرگ را بپذیرد زیرا این اتفاق می‌تواند منجر به حرکت قیمت در جهت مخالف شود. از این رو الگوریتم‌هایی نوشته می‌شوند که سفارش‌های ارز دیجیتال باز را به شکل سریع لغو می‌کنند. همچنین به احتمال زیاد برخی از نهنگ‌های بزرگ دارای ربات‌های تجاری هستند که به APIهای بهتری دسترسی دارند و این باعث می‌شود نسبت به بقیه بازار برتری عملی داشته باشند.

نتیجه گیری :
حملات جعل و دستکاری قیمت‌ها، توسط بسیاری از نهادها غیرقانونی شناخته می‌شوند. با این حال ارز دیجیتال، پدیده‌ای نوظهور بوده و هنوز بازار خرید و فروش آن، نیازمند قانون‌گذارانی است تا قوانین سختگیران‌های بر آن اعمال کنند تا امنیت خریداران و فروشندگان تامین شود. از طرفی نیاز به قانونمند شدن این بازار و از طرفی دیگر ناشناخته بودن حملات اسپوفینگ، باعث شده همچنان شاهد این نوع دستکاری‌های در قیمت ارز، به خصوص بازار خرید و فروش بیت کوین باشیم و حتی معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه به دام این نوع کلاهبرداری بیفتند.

لینک های مفید
بالا